Niedawno pisaliśmy o tym, jak wybrać agencję marketingową. Tymczasem w połowie lutego Google na swoim kanale YouTube opublikowało videoporadnik pod tytułem: Jak wynająć agencję SEO. W filmiku znana członkini zespołu Webmasters, Maila Ohye, w prosty sposób wyjaśnia, czym kierować się przy wyborze marketingowego partnera.
Warto zapoznać się z treścią filmiku, w którym znalazło się wiele cennych wskazówek dotyczących wyboru agencji SEO oraz współpracy z zespołem specjalistów. Dzięki tej wiedzy łatwiej będzie zorientować się, czy propozycje danej agencji będą korzystne dla Twojego biznesu i czy pozwolą Ci lepiej wykorzystać potencjał marketingowy swojej firmy.
Przedstawiamy najważniejsze wnioski, które w swoim poradniku zamieściła Ohye.
1. Nie kieruj się tylko i wyłącznie kosztami
Wiele osób, szukając dobrego partnera marketingowego próbuje znaleźć równowagę między wysokimi kosztami usług pozycjonowania, a dobrą jakością działań. Niestety nie zawsze takie podejście się sprawdza – niski, atrakcyjny budżet nie powinien być najważniejszą motywacją wyboru agencji SEO, tak samo jak wysoka cena usług nie zagwarantuje nam dobrej jakości.
2. Sprawdź referencje agencji
Jak wobec tego wybrać agencję, która zapewni nam dobrą jakość? Warto sprawdzić referencje danego podmiotu – chociażby dowiadując się, czy cieszy się dobra opinią w swojej branży. W czasie prowadzenia wywiadu z potencjalnym partnerem trzeba pamiętać, że rozmowy te powinny mieć dwustronny charakter: z jednej strony agencja próbuje poznać charakterystykę Twojego biznesu, z drugiej Ty masz prawo dowiedzieć się, czy dana firm specjalizuje się w konkretnych branżach, jakimi metodami działa i jak planuje współpracę.
3. Poproś firmę o wykonanie audytu i planu działań
Dobra agencja SEO może zaproponować wstępny audyt techniczny Twojej strony oraz audyt widoczności witryny w wyszukiwarce – prawdopodobnie za tę usługę będziesz musiał zapłacić. Dzięki temu, jeśli zdecydujesz się na współpracę, już na początku obie strony będą miały pełną jasność tego, jakie zmiany należy wykonać, aby potencjał witryny został lepiej wykorzystany.
W dobrym audycie powinny znaleźć się między innymi następujące informacje:
- Zdefiniowanie problemu – na czym należy się skupić, by poprawić widoczność strony w wyszukiwarce,
- Sugerowane zmiany, jakie należy wprowadzić na stronie,
- Szacunkowe koszty i czas, jakie potrzebne są do efektywnego działania,
- Szacunkowe korzyści, jakie przyniesie współpraca z dobrą agencją,
- Kompleksowy plan i strategie działań.
Sprawdź, czy agencja chce poznać Twój biznes
Agencja będzie starała się poznać także Twoją działalność – stąd można oczekiwać pytań o to, co według Ciebie sprawia, że Twój biznes, usługi, które oferujesz, czy Twoje produkty są unikalne i atrakcyjne. Warto scharakteryzować swojego klienta oraz wykorzystywane do tej pory kanały komunikacji z konsumentami, a także sposób osiągania zysków. Dzięki tym informacjom agencja SEO będzie mogła zaproponować Ci rozwiązania dopasowane do oczekiwań Twoich klientów i do charakteru oferowanych przez Twoją firmę usług.
5. Zapytaj agencję o usługi dodatkowe
Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że potencjał SEO Twojej witryny jest tak wysoki, jak dobrze zbudowana jest Twoja strona i jak wartościowy jest Twój biznes. W praktyce oznacza to, że jeśli Twoja strona www jest dobrze przygotowana (np. nie bazuje na starym skrypcie sprzed kilkunastu lat), już na początku masz zapewniony lepszy start w działaniach marketingowych. W przypadku starszych stron agencja SEO może zaproponować duże zmiany, na przykład przygotowanie nowszej wersji witryny.
W początkowym etapie współpracy niezwykle istotne jest wprowadzenie zmian, które zaleci agencja. Warto pamiętać o tym, że działania optymalizacyjne wprowadzone na Twojej witrynie, które sprzyjają SEO, sprzyjają również wartości UX strony, czyli doświadczeniu użytkownika. Oznacza to, że strona po działaniach SEO staje się atrakcyjniejsza nie tylko dla wyszukiwarki, ale również dla użytkowników. Dzięki wyższym pozycjom strony w rankingu Google więcej osób trafi na Twoją stronę – dzięki atrakcyjnemu UX strony, więcej osób po wejściu na witrynę pozostanie na niej i – być może – zdecyduje się wybrać Twoje usługi.
Jeżeli jednak z jakichś powodów nie jesteś gotowy na implementację zmian potrzebnych do SEO, niezależnie od tego, jak dobrą agencję zatrudnisz – nie przyniesie to zysku dla Twojego biznesu.
Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?
W dzisiejszym świecie, przy niezwykle szybkim tempie życia, wszyscy lubią widzieć efekty podejmowanych działań niemal natychmiast. Niestety nie zawsze szybko widoczne efekty są równoznaczne z dobrymi wynikami. Ohye w swoim filmiku przypomina, że na biznesowe efekty współpracy z agencją SEO trzeba czekać – w większości przypadków od 4 do 12 miesięcy. Może zdarzyć się tak, że widoczne efekty pojawią się już po wprowadzeniu zaleceń optymalizacyjnych, jednak aby upewnić się, że dobre wyniki będą stabilne, potrzebne są kolejne działania prowadzone w systematyczny sposób.
Można zatem powiedzieć, że działania SEO są usługą dla cierpliwych – warto jednak zaznaczyć, że skuteczność pozycjonowania nie zależy jedynie od budżetu, ale w dużej mierze od stosowania przez agencję odpowiednich technik oraz od Twojej gotowości, by przyjąć korzystne dla Twojej witryny zmiany. Przystając na zaproponowane zmiany dotyczące treści w witrynie czy dotychczasowych strategii marketingowych można zapewnić sobie efektywniejsze oddziaływanie prac agencji SEO.