Dzisiaj niemalże wszystkie instytucje i przedsiębiorstwa prowadzą własne witryny w sieci. Jest to skuteczna metoda na szybkie przekazanie ważnych wiadomości, ale także na zaprezentowanie się w świecie, dlatego wyjaśniamy, jak ważny jest projekt strony internetowej i jej funkcjonowanie w kontekście samego odbioru użytkownika, aby miał z nią dobre skojarzenia, spędził na niej jak najwięcej czasu, a także, by uzyskać wysoki poziom współczynnika konwersji.

Użytkownicy – czyli potencjalni klienci – zazwyczaj zaczynają poszukiwania wiedzy o danej firmie, instytucji, ich działalności i usługach właśnie w Internecie. Od tego jak strona internetowa będzie odbierana przez osoby, które ją odwiedzają, zależy powodzenie całej jednostki. Ważne jest, aby tworzone witryny były przyjazne i atrakcyjne dla użytkowników.

Czym jest UX?

UX, czyli User Experience oznacza doświadczenie użytkownika związane z produktem, w tym przypadku ze stroną internetową oraz sklepem internetowym, ale także aplikacji. Pod tym sformułowaniem kryją się wszystkie doświadczenia wrażenia i uczucia, które odczuwa użytkownik w trakcie korzystania z produktu.

UX służy projektowaniu doświadczeń użytkownika. Ważne jest, aby produkt wzbudzał pozytywne odczucia u tych, którzy z niego korzystają. Jest to bardzo ważna kwestia podczas tworzenia strony internetowej, a nawet wcześniej – na etapie projektowania. Dobre wrażenie sprawi, że użytkownik spędzi na niej więcej czasu i chętnie będzie do niej wracał w przyszłości.

Co ma na celu UX?

User Experience ma za główne zadanie sprawić, aby użytkownik strony miał z nią dobre skojarzenia, spędził na niej jak najwięcej czasu, a także, by uzyskać wysoki poziom współczynnika konwersji. Jest to odsetek użytkowników, którzy wykonują na stronie pożądaną akcję np. podczas zapisu do newslettera, albo dokonując zakupu. Aby doszło to, do skutku całość witryny musi wspierać użytkownika np.:

  • nawigacja musi być prosta w obsłudze i intuicyjna,
  • przyciski dobrze widoczne,
  • teksty na stronie niezbyt długie i napisane w prosty sposób.

Jest to jedynie początek długiej listy. Należy również podkreślić, że jeżeli choćby jeden element będzie „zbyt trudny” dla użytkownika to szybko może on stracić orientację i w efekcie opuścić stronę.

Zapewnienie przejrzystości jest bardzo istotne, zwłaszcza jeśli strona oferuje sprzedaż produktów lub usług. W takim przypadku współczynnik konwersji przekłada się na bezpośrednie zyski i wyniki finansowe. Zadbanie o przejrzystość ścieżki obsługi przyniesie nie tylko korzyści wizerunkowe, ale także finansowe.

Jak projektować?

W projektowaniu strony internetowej ważne jest postawienie na pierwszym miejscu jej użytkownika. Skupienie się na jego potrzebach i oczekiwaniach zaowocuje przygotowaniem dobrego projektu, jednak aby było to możliwe konieczna, jest zmiana perspektywy. Osoba projektująca stronę oprócz nowoczesnych i skutecznych rozwiązań musi wdrożyć to czego będzie oczekiwał jej użytkownik. Pomagają w tym właśnie badania User Experience, które są empiryczną dziedziną. Najważniejsze jest sprawdzenie, jak użytkownicy korzystają ze stron – co sprawia im trudność, a co jest dla nich wyjątkowo potrzebne.

Pomaga w tym przeprowadzenie badań, które składają się z 3 głównych elementów:

  • Audyt – będący pierwszym elementem badań. Polega on na przeprowadzeniu dogłębnej analizy wszystkich elementów strony i wskazaniu występujących błędów lub niepraktycznych elementów, które można by było usunąć.
  • Wędrówka poznawcza – jest to moment wcielenia się w użytkownika, i przejścia przez nią tak jak on to robi. Pozwala to na sprawdzenie wszystkich funkcjonalności i spojrzenie z perspektywy użytkownika.
  • Card sorting – polega na przyjrzeniu się i przeanalizowaniu czytelności treści obecnych na witrynie.

Rzetelne przeprowadzenie badań i wyciągnięcie wniosków pozwoli na ustalenie, które rozwiązania należy wdrożyć, a które wyeliminować.

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu?

Odpowiedzi na to pytanie szukał projektant witryn internetowych Jakob Nielsen. Wynikiem jego pracy jest sformułowanie 10 zasad, które nazywane są heurystykami Nielsena. Brzmią one następująco:

1. Widoczność statusu systemu – użytkownik czuje się lepiej jeśli wie, w jakim momencie się znajduje i co dokładnie się dzieje. Zapewnia to poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że użytkownik czuje się pewniej. Jeśli chodzi o lokalizowanie miejsc, na umieszczenie statusu systemu istotne jest analizowanie witryny pod kątem realizowanych procesów np. w przypadku składania zamówienia.

zamów proces zakupowy na www

zamawiajacy- stały klient, nowy, bez rejestracji

formularz danych w zamówieniu

Przykładowa ścieżka zakupowa klienta – come-on.pl

2. Powiązanie pomiędzy systemem a światem rzeczywistym – strona musi być zrozumiała dla każdego użytkownika Internetu, dokładniej chodzi o używanie powszechnie stosowanych sformułowań, i unikanie przy tym specjalistycznego słownictwa. Muszą to zrozumieć wszyscy, a nie tylko specjaliści z danej dziedziny.

3. Kontrola użytkownika nad systemem – to użytkownik ma rządzić systemem, a nie odwrotnie. Wszystkie operacje powinien on wykonywać samodzielnie i intuicyjnie. Dobrym przykładem jest na przykład opcja powrotu do bardziej ogólnej kategorii bez konieczności wyboru „wstecz” w przeglądarce.

4. Zachowanie spójności i standardów – są pewne uniwersalne elementy, które należy spełnić, aby zachować obowiązujące standardy. Logo powinno być umieszczone z lewej strony, a po kliknięciu hiperłącze powinno przenieść na stronę główną. Spójność musi dotyczyć rozwiązań dotyczących całej strony.

logo po lewej stronie www

Logo po lewej stronie w menu z hiperłączem na stronę główną

5. Zapobieganie błędom – jest to warunek trudny do spełnienia, jednak istotne jest, aby użytkownik nie miał wrażenia, że coś źle działa.

6. Możliwość wyboru zamiast zapamiętywania – łatwo powinny być dostępne takie opcje jak dostęp do koszyka, powrót do strony głównej czy zamówienia. Muszą one być dostępne z poszczególnych podstron i kategorii.

7. Elastyczność i efektywność – jedni użytkownicy wolą dostęp do informacji z poziomu menu, inni z wyszukiwarki. Konieczne jest zapewnienie łatwego dostępu dla jak najszerszej grupy użytkowników.

wyszukiwarka na stronie www

Przykład rozmieszczenia dostępów do informacji – come-on.pl

8. Estetyka i minimalizm – strona nie może być przeładowana informacjami, wszystko powinno być zaprezentowane w przejrzysty sposób.

Estetyka i minimalizm

Przykład prezentacji oferty 

9. Jasna komunikacja błędów – błędy muszą być wytłumaczone w jasny sposób. Użytkownik musi wiedzieć, jaki uczynić następny krok, aby naprawić błąd.

10. Zapewnienie pomocy i dokumentacji – niektórzy użytkownicy będą potrzebowali pomocy w obsłudze strony. Ważne jest zapewnienie takiej możliwości. Dobrym sposobem jest umieszczenie zakładki „pomoc”, w której możliwe będzie uzyskanie pomocy w wielu kwestiach związanych z obsługą.

pomoc na stronie www

Zakładka pomoc zamieszczona w stopce strony – come-on.pl

Jakob Nielesen nie wskazuje dokładnych rozwiązań, gdyż jest to po prostu niemożliwe. Każda strona jest inna i skierowana jest do innych grup odbiorców, dlatego też osoby zajmujące się projektowaniem stron internetowych muszą sami znaleźć optymalne sposoby na spełnienie jego „przykazań”. Ważne jest jednak uwzględnienie tych wskazówek, gdyż zawierają one stwierdzenia, które warto, jest przetestować.

Jak wpływa na odbiorców zastosowanie UX

User Experience jest bardzo ważnym elementem, który może wpłynąć na tworzenie intuicyjnych rozwiązań. Jeśli projektant stworzył dobry UX użytkownik, będzie chętnie wracał do strony i odnajdzie się na niej. W przeciwnym razie może to powodować irytację, frustrację, a nawet złość. Przekłada się to wszystko na budowanie negatywnego wizerunku firmy lub instytucji i sprawia, że użytkownik może nie wrócić na daną stronę. UX ściśle łączy się z przejrzystością, czytelnością i ogólną estetyką strony, ale także z sensem przekazywanych informacji i logicznością komunikatów. Jest to bardzo skuteczny sposób na stworzenie strony internetowej, która w idealny sposób spełni swoją rolę. Dzieje się tak dlatego, że UX związany jest nie tylko z technologią, ale także z socjologią czy psychologią.

Zgłoś się po pomoc przy UX w projekcie strony internetowej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo