FAQ na stronie firmowej

Jak wdrożyć FAQ na stronie www

Jak stworzyć podstronę FAQ na stronie firmowej?

Sekcja FAQ na stronie firmowej może być jednym z najbardziej niedocenianych elementów contentu generujących nowych klientów, zamykających transakcje i budujących pozytywną relację pomiędzy odbiorcą a marką. To tutaj pojawiają się najczęściej zadawane pytania, które wyjaśnią zasady składania zamówień, specyfikę Twoich produktów i usług czy politykę zwrotów i reklamacji.

Dzięki FAQ wielu klientów decyduje się na zakup pomimo pojawienia się pytań podczas zakupu: zamiast wysyłać zapytanie do marki i oczekiwać na jej odpowiedź, sekcja najczęściej zadawanych pytań rozwieje wątpliwości i pozwoli skutecznie zakończyć transakcję. Jak jednak stworzyć podstronę FAQ, o czym warto pamiętać wybierając „najczęściej zadawane pytania” i jak udzielać odpowiedzi, by skutecznie dotarły do Twoich odbiorców?

Dlaczego warto stworzyć FAQ na stronie internetowej?

Powodów, dla których podstrona FAQ (frequently asked questions, najczęściej zadawane pytania) powinna pojawić się na firmowej stronie internetowej jest kilka. Z perspektywy prowadzenia firmy, FAQ to zwyczajnie oszczędność czasu: im więcej klientów obsługujesz, tym większe prawdopodobieństwo, że wielu z nich będzie miało pytania odnośnie oferty, samej firmy czy konkretnych produktów. FAQ pozwoli odpowiedzieć na te, które pojawiają się najczęściej, jednocześnie ułatwiając pracę działu sprzedaży obsługującego zapytania e-mail czy w mediach społecznościowych.

Jakie jeszcze korzyści może przynieść budowa FAQ?

1. Zwiększenie sprzedaży

Dobrze przygotowana podstrona FAQ może wspomóc pozyskiwanie nowych klientów oraz zamykanie sprzedaży. Jeśli przeglądający stronę użytkownik nie jest przekonany do zakupu, ale musi zadać pytanie wysyłając wiadomość e-mail, z dużym prawdopodobieństwem nie będzie czekał na odpowiedź – ruszy do konkurencji, gdzie otrzyma zbliżony produkt bez większych wątpliwości.

Gdy przygotujesz FAQ i przekierujesz do niego z każdego miejsca, w którym mogą utknąć użytkownicy, istnieje znacznie większa szansa na to, że zdecydują się zakończyć transakcję zakupem, a nie porzuceniem koszyka.

2. Wzrost ruchu organicznego na stronie

Google (i inne wyszukiwarki) służą użytkownikom jako największy zbiór odpowiedzi na różnego rodzaju pytania. W związku z tym, jeśli te same pytania pojawią się na Twojej stronie internetowej i jeśli udzielisz na nie konkretną odpowiedź, Google może nagrodzić Twoją witrynę nie tylko wyższą pozycją w wynikach organicznych, ale nawet wyróżnieniem w tzw. Google Answer Box – polu wyświetlającym najbardziej trafną odpowiedź na pytanie ponad wszystkimi wynikami wyszukiwania.

3. Budowanie zaufania

Tworząc FAQ na stronie i przykładając ogromną wagę do jakości odpowiedzi, jakich udzielasz, jako marka pokazujesz swoje doświadczenie i ekspertyzę w danej dziedzinie. Wiesz, jakie pytania mogą pojawić się u Twoich odbiorców i odpowiadasz na nie, zanim sami zdążą je sformułować. Z perspektywy budowania profesjonalnego wizerunku marki, FAQ jest zdecydowanie na czele narzędzi, które warto wykorzystać.

4. Wsparcie SEO

Sekcja FAQ może zadziałać dla Twojej strony internetowej jako jeden z najważniejszych sektorów do wykorzystania fraz kluczowych. Oprócz wspomnianej już szansy pojawienia się wysoko w wynikach wyszukiwania i w answer box, FAQ może podbijać pozycję strony w wynikach organicznych z uwagi na użyte frazy kluczowe oraz budowany przez FAQ profesjonalny wizerunek marki.

Przykład zastosowania FAQ - Blatyzkamienia.pl

Przykład wdrożenia sekcji FAQ – blatyzkamienia.pl

Wybór pytań do sekcji FAQ: jakie tematy warto poruszać?

Świadomość tego, że podstrona FAQ może przynieść marce wiele korzyści to jedno, ale zbudowanie skutecznej podstrony odpowiadającej na kluczowe pytania konsumentów nie jest tak prostym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Można oczywiście spróbować odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości, jakie pojawią się u użytkowników odwiedzających stronę internetową, ale pamiętajmy: podstawową zasadą skutecznego FAQ jest łatwość odnajdowania odpowiedzi na zadane pytanie.

Jeśli sekcja będzie zbyt długa, klient nie będzie zainteresowany poszukiwaniem interesującej go odpowiedzi. Problem może pojawić się też po zupełnie drugiej stronie: całkowity brak pomysłów na FAQ to częsta sytuacja, przy której firmy budują podstronę i umieszczają na niej przypadkowe, niewnoszące wartości dla klienta odpowiedzi.

Zawsze patrz na pytania, jakie zadają Twoi klienci

To najbardziej naturalne, a zarazem wiarygodne źródło informacji o tym czego mogą poszukiwać użytkownicy odwiedzający Twoją stronę internetową. Jeśli prowadzisz działalność od dłuższego czasu lub często zdarza Ci się odpowiadać na pytania klientów w mediach społecznościowych czy wiadomościach e-mail, wykorzystaj zadawane pytania do stworzenia podstaw FAQ.

Zwróć uwagę na kwestie, nad którymi wahają się Twoi klienci przed zakupem i wątpliwości, jakie mogą mieć w związku z oferowanymi produktami czy usługami. Odpowiedz też na pytania tych, którzy dokonali zakupu i mogą zastanawiać się nad jego zwrotem: rozwianie wątpliwości przez markę często sprawia, że decydują się nie rezygnować z zakupionego produktu.

Sekcja FAQ – przykład https://lackprotect.pl

Sprawdź, co oferuje konkurencja

Nie promujemy bezpośredniego kopiowania pytań FAQ ze stron konkurencji, ale sprawdzenie jakie pytania i odpowiedzi pojawiają się u bliższych i dalszych rywali rynkowych może ułatwić znalezienie tych, które będą miały zastosowanie także dla Twojej marki. Klient może mieć te same pytania niezależnie od tego, jaką firmę odwiedza. Dobra odpowiedź może przesądzić jednak o tym, który produkt ostatecznie wybierze.

Skorzystaj z podpowiedzi Google

Przechodząc do bardziej ogólnych, branżowych pytań, które mogą mieć sens w Twoim FAQ, dobrym źródłem podpowiedzi są autosugestie Google. Korzystaj ze swoich fraz kluczowych, by znaleźć najczęściej zadawane pytania internautów. Krokiem dalej będzie wykorzystanie narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych (np. answear the public) gdzie znajdziesz dziesiątki pytań zadawanych w związku z daną frazą.

Odpowiedz na ogólne pytania o swojej działalności, marce i produkcie

Zanim klient zdecyduje się na zakup, w jego głowie może pojawić się wiele ogólnych pytań niezwiązanych konkretnie z Twoją ofertą, ale ogólnie z branżą, w której działasz. W FAQ warto odpowiedzieć więc na pytania ogólne (np. Jak zmierzyć rozmiar buta u dziecka? Jak wybrać odpowiedni rozmiar koła do roweru). Z odpowiedziami pod ręką, użytkownik nie będzie musiał cofać się do Google, by uzyskać odpowiedź przed podjęciem decyzji zakupowej. Odpowiedzi ogólne dadzą też użytkownikom szansę trafienia na Twoją stronę nawet wtedy, gdy dopiero zaczynają research w danym temacie.

Polityka firmy, dostawy, obsługa klienta

W FAQ warto ująć kilka podstawowych informacji o działaniu firmy i elementach obsługi klienta, tak by nie pozostawić odbiorców w niepewności i nie zmuszać do przeszukiwania wszystkich podstron dla znalezienia konkretnej informacji.

Kontakt z LTB

Skuteczne FAQ na stronie www – nasze wskazówki

Podstrona FAQ powinna być przede wszystkim przejrzysta, łatwa w użyciu i trafiająca z odpowiedziami w punkt. Nie ma tu miejsca na długie wyjaśnienia i rozpisywanie się: konkretne pytanie, konkretna odpowiedź. Jeśli jest to możliwe, zawsze zacznij odpowiedź od „tak/nie”. Nie każdy klient będzie oczekiwał wyjaśnienia.

Budując podstronę pamiętaj, żeby używać terminu FAQ, a nie pełnego „najczęściej zadawane pytania” – o ile możesz zastosować taki nagłówek na docelowej podstronie, tak długa nazwa w menu nie będzie przyciągała uwagi.

Dla pytań i odpowiedzi stosuj format pytanie-odpowiedź. Pytania mogą być pogrubione lub w formie rozwijanych okienek, ale nie powinny być pisane całym akapitem, w którym użytkownik sam musi znaleźć interesujące go odpowiedzi. Taka forma nigdy się nie sprawdza. Pamiętaj też, że FAQ nie powinno być po prostu pełne linków przekierowujących użytkownika do innych podstron – odpowiedź ma być dostępna pod ręką, w prostej i przystępnej formie.

Jeśli Twoja strona internetowa nie ma jeszcze sekcji FAQ, skontaktuj się z nami: specjaliści LTB pomogą stworzyć treści, które odpowiedzą na pytania Twoich klientów i zwiększą ruch na stronie internetowej.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB