AdWords jest rodzajem marketingu w wyszukiwarce Google. Użytkownikom wyszukiwarki wyświetlane są w górnych i dolnych wynikach linki sponsorowane. Reklamy AdWords rozliczane są najczęściej w dwóch formach: CPC czyli za każde kliknięcie w przypadku reklamy w wyszukiwarce oraz CPM czyli za liczbę wyświetleń na stronie partnerów.

  • W pierwszej formie rozliczenia reklamodawca płaci jedynie wtedy, gdy potencjalny klient poprzez link sponsorowany wszedł na stronę.
  • W sytuacji, gdy reklama Adwords wyświetlana jest na  stronach partnerów Google AdSense  rozliczana jest za tysiąc wyświetleń reklamy lub za koszt wywołania akcji (CPA ), nazywanej inaczej kosztem pozyskania nabywcy. Rozlicza się konkretnie wywołaną akcję jak dokonanie zakupu, czy wysłanie danych do kontaktu.

Podczas planowania kampanii AdWords można ustalić dowolną wysokość budżetu, czy w jakim czasie linki sponsorowane mają być wyświetlane w wyszukiwarce. Mała, średnia czy duża firma może ustalić dogodne dla siebie warunki reklamy w Internecie.

AdWords jest reklamą opartą na frazach kluczowych wybranych przez reklamodawcę.

Reklama firmy sprzedającej i serwisującej tokarki CNC nie będzie wyświetlana, gdy internauta będzie szukał najlepszej cukierni w swojej okolicy. Reklama zostanie wyświetlona gdy zostaną użyte frazy jak, obróbka metalu, skrawanie, frezowanie czy CNC. W zależności od rodzaju biznesu reklama może być nastawiona na działania lokalne, krajowe lub międzynarodowe.

Rozliczanie kampanii na podstawie kliknięć

Jak wspomnieliśmy na początku, CPC jest najlepszym sposobem na rozliczenie kampanii AdWords. CPC, wynik jakości reklamy, wpływ rozszerzeń reklamy i jej trafność składają się na ranking reklamy. Google na podstawie CPC i jakości reklamy cały czas porównuje wszystkie reklamy. Im wyższa ocena, tym lepsza pozycja reklamy i wyniki wyświetlania. CPC podzielony jest na kilka rodzajów:

  • CPC rzeczywisty – jest wypadkową wyników jakości, konkurencji i maksymalnego CPC. Reklamodawca zapłaci tylko tyle ile będzie wymagać przelicytowanie reklamodawców o niższym rankingu. Jest to rzeczywisty i najniższy koszt kliknięcia za emisję reklamy na poszczególnej pozycji
  • średni CPC – to średni koszt kliknięcia. Na przykład reklamodawca wykupił kampanię za 2 tysiące złotych i otrzymał limit 4 tysięcy kliknięć. Średni CPC  wynosi 50 groszy za kliknięcie
  • maksymalny CPC – jest najwyższym kosztem jednego kliknięcia. Reklamodawca nie poniesie większych kosztów niż określona cena maksymalnego CPC
  • ulepszony CPC – pozwala na zmienianie wysokości stawek. W przypadku, gdy kliknięcie zostanie ocenione jako wartościowe, cena podnosi się maksymalnie o 30%. Z drugiej strony jeżeli wejście zostanie ocenione jako mało korzystne, cena kliknięcia może spaść do 100%

Jak zmniejszyć koszt reklamy CPC?

Wysokość ceny reklamy AdWords uzależniona jest od jej jakości i konkurencji.

wazne informacje dotyczace adwordsIm niższa jakość prezentowanej reklamy tym jest droższa dla reklamodawców. Podobnie jest z konkurencją, reklamy oparte na popularnych i konkurencyjnych frazach wymagają większych nakładów finansowych. Jednak istnieją sprawdzone sposoby, by płacić za CPC jak najmniej.

Pierwszym działaniem jakie należy podjąć jest poprawa jakości reklamy. Na jakość strony składa się trafność strony docelowej, współczynnik klikalności oraz doświadczenie strony. Te czynniki składające się na jakość muszą zostać poprawione. Trafność strony internetowej można poprawić poprzez dopasowanie treści na stronę zgodnie z listą fraz kluczowych. Współczynnik klikalności jest szacunkową liczbą wejść opartą o kluczowe słowa. Doświadczenie strony docelowej można zwiększyć poprzez dopasowanie strony docelowej do wyszukiwanych fraz przez internautów. Czasami taka zmiana wymaga zbudowania specjalnej podstrony odpowiadającej określonym słowom kluczowym. Poprawiając powyższe czynniki zwiększamy jakość strony i tym samym obniżamy koszt CPC.

Każdy użytkownik kampanii AdWords może sprawdzić wynik jakości swojej reklamy.

kierunkowskazWystarczy wejść w zakładkę „Kampanie”, a następnie wybrać kolejna zakładkę „Słowa kluczowe”. Kiedy otworzy się wybrana zakładka należy przejść do polecenia „Dostosuj kolumny”. Po uaktywnieniu opcji „Wynik Jakości” oraz „Szacowana stawka za pierwszą stronę” pojawią się dwie kolumny w tabeli „Wynik Jakości” i „Szacowana stawka za pierwszą stronę”.  Na podstawie wyświetlonych danych można dokonać analizy, które elementy muszą zostać zmienione.

Kolejnym działaniem, które wpływa na obniżenie kosztu CPC jest usunięcie niekonwertujących słów. Należy przeanalizować wszystkie frazy kluczowe i sprawdzić jaka jest ich konwersja. Może okazać się, że niektóre słowa kluczowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Wyłączenie niekonwertujących słów może obniżyć koszt reklamy i podnieść jej jakość. Analogicznym działaniem powinno być zastosowanie dopasowania ścisłego lub słów wykluczających się. Reklamy nie będą wyświetlane przy niedopasowanych frazach, co zwiększy  jakość reklamy i obniży koszty CPC.

Istotnym działaniem, które obniżyć koszt CPC jest zwiększanie współczynnika klikalności. CTR to współczynnik klikalności mierzony przez liczbę kliknięć reklamy podzieloną przez liczbę wyświetleń.

Wysoki CTR oznacza, że reklama jest oceniana przez internautów za przydatną i trafną.

CTR ma wpływ dla prognozowanego współczynnika CTR słowa kluczowego, który oddziałuję na koszt i pozycję reklamy. Wysoki CTR jest uzależniony od tego, co i gdzie jest reklamowane. CTR powinien być cały czas ulepszany poprzez zmianę fraz kluczowych, zmianę nagłówków, czy tekstów reklamy. Dodatkowym działaniem może być wprowadzenie call to action lub oferowanie konkretnych benefitów klientom.

Często zdarza się tak, iż pomimo przeprowadzonej optymalizacji strony oraz zwiększenia jej jakości i CTR stawki pozostają niezmienione. Kiedy jakość reklamy będzie rosła można samodzielnie ustalić wysokość stawki za reklamę. Bardzo dobrą praktyką jest codzienne obniżanie stawki CPC o kilka groszy. Należy jednocześnie monitorować jaki wpływ ma obniżanie stawki na ranking  i pozycję reklamy. Można obniżać wysokość stawki CPC dopóki nie wpłynie ona na jej ranking i pozycję. Osiągniemy wtedy możliwie najniższy CPC.

Tagi: , ,

2 przemyślenia nt. „Jak maksymalnie obniżyć CPC w kampaniach AdWords?

  1. Mam pytanie odnośnie kosztów CPC. Czy warto posiadać w swoich słowach kluczowych nazwę firmy? Czy jest to zbędny koszt bo i tak wyświetli się wysoko w wynikach organicznych?

    1. Z praktyk wyświetlania się po nazwie własnej marki korzysta już wiele firm. Są co najmniej dwa dobre powody aby wyświetlać się w płatnych wynikach wyszukiwania po nazwie brandu: po pierwsze koszt CPC jest zazwyczaj bardzo niski (powód to brak konkurencji więc nie musimy licytować się z innymi o miejsce w wynikach wyszukiwania) a po drugie “zajmujemy” więcej miejsca na stronie z wynikami wyszukiwania. Dodatkowo reklama w AdWords może być bardziej “spektakularna” ponieważ możemy dodawać linki do podstron, rozszerzenia reklam itp. Dlatego odpowiadając krótko – warto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

autoresponder system powered by FreshMail