Sprzedaż internetowa i rynek e-commerce zaliczyły już kilka lat temu ogromny skok rozwojowy, stając się coraz ważniejszą platformą zarówno z perspektywy sprzedawców, jak i ich klientów. O ile firmy usługowe mogą jeszcze z powodzeniem funkcjonować jedynie z internetową wizytówką, sklepy internetowe mają często znacznie większą szansę na sukces niż te otwierane w fizycznych lokalach. Wszechobecny Internet wpływa jednak nie tylko na to, jak kupujemy – raporty przygotowywane przez Gemius, ujawniają znacznie więcej ciekawych tendencji, trendów i schematów zachowania współczesnego społeczeństwa w sieci. Jak zachowujemy się w świecie online i gdzie zmierza jego najbliższa przyszłość?

Rynek sprzedaży online – jak internauci w Polsce kupują w sieci?

Badania publikowane przez Gemius od lat stanowią jeden z ważniejszych wyznaczników trendów rynkowych i społecznych, bazując na zachowaniu sporej grupy badawczej i różnych grup wiekowych dla optymalnych i najbardziej miarodajnych wyników. To właśnie na ich podstawie udało nam się sprawdzić, gdzie najchętniej wydajemy pieniądze w sieci i jakie zakupy stały się dla Polaków znacznie łatwiejsze właśnie dzięki istnieniu sklepów online.

Pierwszym wnioskiem, jaki od razu nasuwa się na myśl po analizie raportu z 2019 roku, jest ogromne zainteresowanie zakupami online w kategoriach dóbr luksusowych i odzieży – znacznie więcej wydajemy na urządzenia mobilne, sprzęty AGD i RTV czy odzież, akcesoria i dodatki niż książki, bilety do kina czy produkty farmaceutyczne. To dość jasno zarysowuje  obraz współczesnego rynku e-commerce: firmy mogące liczyć na wysokie zainteresowanie zakupem ich towarów w internecie czerpią głównie zyski ze sprzedaży online. Działając wyłącznie stacjonarnie prawdopodobnie przegrywali by z konkurencją.

Zgodnie z tym, co w badaniu zadeklarowali badani, w 2019 roku wydatki na zakupy odzieżowe w sieci były znacznie wyższe w grupie mężczyzn (345 zł) niż kobiet (203 zł). To dość zaskakujące, biorąc pod uwagę zarówno stereotypowe myślenie o rynku odzieżowym i kobietach spędzających większość czasu na zakupach, jak i fakt, że to jednak damskie sklepy odzieżowe przeważają zarówno w formie stacjonarnej, jak i sklepów online. Kobiety nie wydają jednak w sieci mało – ich zakupy spożywcze (średnio 221 zł) i sprzętowe (średnio 1174 zł) w przeciągu ostatnich pół roku zdecydowanie podnoszą średnią w poszczególnych kategoriach.

Źródło: https://www.gemius.pl/

Jak zakupy online wyglądają w poszczególnych kategoriach wiekowych?

Na sprzęty elektroniczne, odzież i akcesoria zdecydowanie więcej wydają młodzi (do 25 i do 34 lat), za to w kategorii spożywczej i farmaceutycznej wydatki wzrastają wraz z wiekiem e-konsumentów (dla pierwszej przeważa grupa 35-49 lat, a drugiej 50+). W kwestii wykształcenia, z możliwości e-commerce zdecydowanie korzystają ci deklarujący wykształcenie średnie i wyższe oraz osoby oceniające swoją sytuację materialną jako dobrą lub bardzo dobrą.

Nie tylko młodzież docenia Internet – grupy wiekowe w sieci

Dobrym wskaźnikiem postępu w kategorii rozwoju sieci i Internetu jest coraz szerszy przekrój grup wiekowych korzystających z dostępnych możliwości. Dziś już nie tylko młodzi i osoby aktywne zawodowo sięgają po smartfon czy laptopa – według danych na kwiecień 2019, najliczniejszą grupą w sieci są użytkownicy w kategorii 40-49 lat, choć w zestawieniu nie zabrakło też seniorów 60+, którzy stanowią nawet 10,7% wszystkich internautów i generują około 11% odsłon witryn w Polsce.

Źródło: https://www.gemius.pl/

Sporą część użytkowników w sieci stanowią grupy niezbadane na potrzeby badania, a więc choćby nastolatkowie czy osoby w grupie 30-40 i 50-60 lat. Nietrudno domyślić się jednak, że duży odsetek będą stanowili tam najmłodsi, korzystający głównie z komunikatorów internetowych, gier online oraz wyszukiwarek.

Te ostatnie, co jest dość przewidywalne, znalazły się według Gemius w top 3 wszystkich kategorii odwiedzanych portali w każdej grupie wiekowej. Z Google korzystamy niemalże odruchowo, szukając interesujących produktów, ciekawych grafik, wiadomości, sprawdzonych informacji, czy portali tematycznych. To właśnie przez wyszukiwarkę trafiamy do sklepów internetowych czy niektórych serwisów społecznościowych, które zajęły pozostałe dwa miejsca w top 3 witryn. Duże zainteresowanie przyciągają również coraz częściej banki i ich portale do wirtualnej obsługi konta, które cieszą się zainteresowaniem w grupie seniorów.

Najpopularniejsze platformy Internetowe w 2019 roku – przegląd i prognoza trendów

Dzięki szerokiemu dostępowi do Internetu i coraz tańszym pakietom danych w sieciach komórkowych właściwie każdy i na każdym kroku może korzystać z Messengera, WhatsApp, wyszukiwarek, komunikatorów czy choćby map i nawigacji bez obaw o koszty. Co jednak podoba i przydaje się najbardziej w codziennym życiu?

  • Mapy i nawigacja w zasięgu ręki

Dostęp do wirtualnej nawigacji zdecydowanie ułatwia życie, szczególnie w gronie kierowców, którzy czy to z pomocą smartfona, czy pokładowego systemu w aucie mogą korzystać bezpiecznie z podłączonej do sieci aktualnej mapy drogowej. Wśród najpopularniejszych niezmiennie króluje aplikacja Mapy Google, wykorzystywana także na laptopach i komputerach stacjonarnych, choć w wersji mobilnej często sięgamy też po alternatywne aplikacje.

  • Platformy internetowe dla rodziców

Gemius sprawdził także zachowania w sieci także pod kątem sytuacji życiowej użytkowników. Dokładność ta pozwoliła wyszczególnić między innymi te portale i aplikacje, które cieszą się szczególną popularnością wśród rodziców. W ich gronie z sieci korzysta więcej kobiet, niż mężczyzn, które spędzają czas w sieci głównie w formie mobilnej. Co przeglądają? Portale parentingowe i edukacyjne, strony podsyłające ciekawe zabawy i aktywności dla dzieci, a także strony kulinarne i sklepy z odzieżą, zabawkami czy kosmetykami. Dość ciekawie kształtuje się w tym obrazie grono tatusiów, którzy niezależnie od wieku dziecka czas spędzają na portalach motoryzacyjnych i hobbystycznych oraz komunikatorach.

Czego w sieci nie lubimy – problematyczne strony e-commerce

Zakupy w Internecie czy samo poruszanie się po sieci, choć coraz bardziej naturalne dla tak wielu grup wiekowych i społecznych, mogą przysparzać niekiedy różnych problemów. Często winą jest sam sprzęt, z jakiego korzystamy czy niedostateczna znajomość jego obsługi, jednak wiele błędów jest do poprawki ze strony samych firm wchodzących na rynek e-commerce. Z czym ankietowani zgłaszali największe problemy?

  • Niewygodne formularze,
  • Strony niedostosowane do urządzeń mobilnych,
  • Brak dedykowanej aplikacji mobilnej,
  • Niewygodny sposób płatności,
  • Niewystarczająco intuicyjny proces zakupowy,
  • Strony niedostosowane do potrzeb użytkowników starszych (zbyt małe litery czy pola formularzy),

Problemów, jak widać jest kilka i narzekają na nie z pozoru nie tylko starsze osoby wchodzące dopiero w świat online, ale i ci, którzy na smartfonach i laptopach wychowywali się już od małego i obsługują je z pełną płynnością. Co oznacza to dla nas, z perspektywy branży marketingu internetowego? Przede wszystkim skupienie jeszcze większej uwagi na kwestii zadowolenia użytkowników i User Experience (UX). Strony nie mogą być projektowane wyłącznie pod kątem pozycjonowania i łatwej obsługi administracyjnej, ale przede wszystkim pod użytkownika. Prosty przykład? Gdy formularz złożenia zamówienia jest zbyt długi i żmudny, a konkurencja oferuje podobny produkt w podobnej cenie i zamówienie u niej wymaga dwóch, może trzech kliknięć, zakupy u nas szybko staną się niewygodne.

Internet w Polsce 2019 – podsumowanie i przyszłość e-marketingu

Trudno ukryć, że najbliższe lata nie zapowiadają większych spadków powszechności dostępu do Internetu i że marki będą musiały rozwijać się w dalszym ciągu w kierunku jeszcze lepszej obsługi klienta w sieci. Już nie tylko od sklepów oczekuje się obecności w Internecie i przygotowania pełnej oferty nie tylko pod kątem możliwości przeglądania, ale i zakupu – firmy budowlane, usługowe czy nawet prawnicy są bez wirtualnej strony www właściwie nieobecni na rynku.

Jak należy widzieć raport z perspektywy branży e-marketingu?

Wyniki prowadzonych badań pokazują jasno – ignorowanie mobilności stron to błąd, za który często płaci się słono. Jak mogliśmy zauważyć wcześniej, tendencja do przenoszenia się na urządzenia mobilne, w tym głównie smartfony jest rosnąca, a zakupy coraz częściej robimy nie tylko z domu, ale i tramwaju, autobusu, pociągu czy spacerując. Łatwość obsługi aplikacji mobilnej czy nawet strony w przeglądarce na telefonie to konieczność!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *