Potencjał reklamowy na TikToku

Fenomen TikToka

 

Fenomen TikToka i jego potencjał reklamowy

Jedni mówią o nim, jako o fenomenie czy odkryciu ostatnich lat. Inni krytykują za błahość treści i hołdowanie syndromowi „jeszcze jednego filmiku”.

Bez względu na głosy uznania czy krytyki należy szczerze przyznać – Tik Tok stał się potęgą, zagrażając niedoścignionemu dotychczas pod względem ilości zaangażowanych użytkowników Instagramowi.

Na czym polega fenomen TikToka i jaki potencjał biznesowy ma ta platforma?

Ucieczka od rzeczywistości

TikTok swoją największą popularność zyskał w czasach pandemii. Oderwanie od rzeczywistości dla zlęknionego społeczeństwa było pewnego rodzaju katharsis. W jednej chwili, ze świata pełnego strachu, covidowych statystyk i obrazów szpitalnych korytarzy przenosiliśmy się do miejsca w pełni różnorodnego, kolorowego, radosnego i przede wszystkim – wolnego  od wirusa.

W pierwszym kwartale 2020 r. aplikacja osiągnęła 315 milionów instalacji, co stanowi najwyższy kwartał w historii dla dowolnej aplikacji.

Skąd ten szał?

TikTok przekroczył 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. Dla porównania:

  • Facebook ma 2.9 miliarda aktywnych użytkowników,
  • YouTube – 2.2 miliarda,
  • Instagram – 1.4 miliarda,
  • Snapchat – 500 milionów,
  • Pinterest – 480 milionów,
  • Twitter – 397 milionów.

Fenomen TikToka rozpatruje się zazwyczaj na wielu płaszczyznach.

Napisz i poznaj nasze usługi!

5 powodów, które mogły wpłynąć na olbrzymi sukces platformy

Rozrywka

Chyba nie trzeba nadgorliwie przekonywać, że ta platforma to wysyp zabawnych filmików, wiralowych trendów, a także prawdopodobnie wszystkich zainteresowań, jakie tylko istnieją na świecie. Co to oznacza? Wystarczy, że w wyszukiwaniu aplikacji wpiszesz hasztag opisujący Twoje hobby, a Twoim oczom ukaże się co najmniej kilkanaście filmów, które przypadną Ci do gustu. Co ciekawe, po jakimś czasie na Twoim koncie zacznie działać algorytm, który wyświetlać będzie treści podobne do wcześniej obejrzanych. Twoja „tablica” będzie wtedy pełna tego, co najbardziej lubisz śledzić.

Możliwość wyrażenia siebie

Nierzadko, w narracji o TikToku stosuje się wiele lekceważących sformułowań, podkreślając próżność platformy. O ile z wieloma zarzutami, dotyczącymi niektórych nic niewnoszących filmików można się zgodzić, o tyle niezaprzeczalne jest, że aplikacja, poza byciem miejscem rozrywki, jest też przestrzenią do wyrażenia siebie i własnych wartości. Gromadzi grupy osób, które w świecie rzeczywistym nie znalazły jeszcze swojego miejsca lub nie czują się tam komfortowo.

Miejsce rodzących się więzi

Ciekawe jest to, że TikTok zrzesza tysiące wspierających się społeczności, które dla wielu użytkowników są bezpiecznym miejsce, gdzie mogą spotkać swoich znajomych, pozytywnie wpływając na swoje zdrowie psychiczne. Tak duża różnorodność treści ukazywanych na platformie może wywrzeć w nas wrażenie, że widzieliśmy już wszystko. To „wszystko” jest zatem dobrym miejscem dla ludzi, którym trudno jest odnaleźć się w realnym świecie gdzie, choć widzieliśmy już wszystko, to nadal wielu spotyka się z nietolerancją. TikTok stał się zatem miejscem, gdzie dużo łatwiej jest znaleźć akceptację społeczeństwa, bo przecież dzięki algorytmowi obserwować nas będzie wielu podobnych użytkowników. Ten znaczący aspekt sprawia, że zwykła rozrywkowa aplikacja może stać się także niezwykle bezpiecznym miejscem, pamiętając jednocześnie, że jest to nadal Internet z wieloma ciemnymi zakamarkami.

Przystępność formy

Prostota – to zdecydowanie najchętniej promowana cecha w wielu dziedzinach życia. Tak też jest z TikTokiem. Jest on po prostu prosty. Jego przystępność odnosi się zarówno do rejestracji, jak i do procesu tworzenia treści i korzystania z tego, co przygotowali dla nas inni użytkownicy.

Zacznijmy jednak od początku. Nieskomplikowana rejestracja wymagająca uzupełnienia jedynie kilku luk, pozwala nam na stałe zapisać konto na naszych telefonach. Ten krótki proces umożliwia przejście do kolejnego etapu – pełnoprawnego korzystania z treści. Tu również nie powinniśmy odczuć żadnego wysiłku (fizycznego czy intelektualnego). Po jednym kliknięciu ukazuje nam się cała tablica do skrolowania przygotowanych dla nas treści. Tu też narodził się słynny syndrom „jeszcze jednego filmiku”, o którym wspomniane było wcześniej. Nierzadko treści są tak interesujące, zaskakujące i intrygujące, że trudno jest nam przerwać ciągłe skrolowanie, dlatego przyzwalamy sobie na obejrzenie kolejnego, kolejnego i jeszcze jednego filmu, aż orientujemy się, że zamysł spędzenia w aplikacji 5 minut upał  5 godzin temu.

Z przystępnością formy związana jest jeszcze jedna znacząca kwestia. Czy słyszeliście kiedyś, aby ktoś nazwał jakąś treść „wiralem”? Dokładnie o tym, czym jest i jak działa wiral, dowiecie się z naszego poprzedniego numeru kwartalnika, natomiast w TikTokowym znaczeniu jest to filmik, który stał się tak często wyświetlany, lajkowany, komentowany, że algorytm uznał go za wartościowy, dlatego promuje go na tablicach dużej liczby użytkowników. Często wystarczy, że filmik zostanie wyświetlony przez jednego odbiorcę dwa razy, aby platforma uznała go za wart promowania, udostępniając go szerszej publiczności. Jakie treści stają się wiralami na TikToku? Nie ma na to dokładnej reguły! Może to być film śmieszny, zaskakujący, pokazujący jakieś kultowe sceny, nieoczywisty czy po prostu inny niż wszystkie. Fenomen wirali polega na omawianej prostocie! Jeśli treść „wpadnie” w wiral to użytkownik w łatwy sposób może zyskać nowych obserwatorów, a często też tysiące nowych wyświetleń.

Biznes

Czy na TikToku jest miejsce na biznes? ZDE-CY-DO-WA-NIE TAK!

Rozważania na ten temat wiążą się z potencjałem biznesowym platformy, ale ten zasługuje na szczególne wyróżnienie, dlatego o tym w kolejnej części artykułu.

Potencjał biznesowy TikToka

 

Popularność dzięki TikTokowi

TikTok to platforma, na której możemy znaleźć praktycznie wszystko. Fakt ten sprawnie wykorzystują marki (nie tylko te duże), które w aplikacji pokładają wszelkie nadzieje biznesowe. W wielu przypadkach okazuje się to słuszne pojmowanie. Niebanalny pomysł, intrygująca kreacja czy zaskakująco ukazany biznes potrafią przesądzić o sukcesie marek. To właśnie tutaj wiele z nich zyskało największą popularność, poszerzając swoje grono odbiorców – potencjalnych klientów. Za wyjątkowością tej platformy przemawia fakt, że obserwatorzy są niezwykle aktywnymi uczestnikami dialogu z twórcą. Często sami w komentarzach pod filmikami domagają się kolejnych treści, tworząc jednocześnie społeczność wspierającą markę. Należy również mieć na uwadze, że popularność w aplikacji zyskują nie tylko rozmaite branże, ale także marki osobiste.

Przykłady branż, które promują swój biznes na TikToku

  1. Branża kosmetyczna

Rossman

Rossman na swoim TikToku prowadzi content rozrywkowy, łącząc jednocześnie elementy humorystyczne ze swoimi produktami oraz typowymi dla drogerii zachowaniami konsumentów i obsługi.

Magda Pieczonka

Magda Pieczonka jest wizażystką, a na swoim koncie pokazuje tworzone przez nią makijaże, scenki ze swojego życia, a także popularne na platformie trendy.

  1. Branża gastronomiczna

Restauracja McDonalds

Konto Restauracji McDonalds z Dąbrowy Górniczej to stworzone przez pracowników miejsce rozrywki, w którym pokazują panujące w aplikacji trendy, ale także produkty czy obowiązujące w firmie oferty specjalne.

Projekt Kawiarnia

Projekt Kawiarnia to przewodnik po wartych odwiedzenia miejscach, serwujących m.in. kawę, smaczne napoje, słodkości i wykwintne śniadania.

  1. Branża świeczkarska

Słodki Wosk

Słodki Wosk to jeden z przykładów na to, że TikTok to dobry sposób na rozwój biznesu. Tworzone przez markę świeczki zyskały popularność właśnie na tej platformie. Właścicielka firmy pokazuje proces tworzenia swoich produktów, nagrywa parodie, a także dobrze znany, działający na zmysły content ASMR.

  1. Branża cukiernicza

Urszi

Urszi, a właściwie Urszula Janusz jest właścicielką podwarszawskiej pracowni cukierniczej Urszi Cakes. Na swoim TikToku pokazuje proces robienia słodkości i tortów, ale także dzieli się wypracowanymi przez siebie praktykami.

  1. Marka osobista

Ola Sidorowska

Ola Sidorowska dzieli się swoją wiedzą na temat mediów społecznościowych, ciekawostek ze świata marketingu, a także radami dotyczącymi efektywnego prowadzenia biznesu w Internecie.

Maste

tiktok do promocji biznesu

„Wasza Marcysia” dzieli się ze swoimi odbiorcami przepisami na nieoczywiste, często proste, ale wykwintne dania.

Adam Mirek

tiktok do promocji biznesu

Adam Mirek jest doktorem inżynierii biomedycznej. Na swoim TikToku odpowiada na medyczne pytania zadane przez swoich obserwatorów, poruszając często nieoczywiste i ciekawe kwestie.

  1. Nietypowe branże na TikToku

Branża pogrzebowa

tiktok do promocji biznesu

Branża usług porządkowych

tiktok do promocji biznesu

Branża auto detailingu

tiktok do promocji biznesu

Branża budowlana

tiktok do promocji biznesu

Branża fryzjerska dla zwierząt

tiktok do promocji biznesu

Branża fotowoltaiczna

tiktok do promocji biznesu

Oświata

tiktok do promocji biznesu

Branża logistyczna

tiktok do promocji biznesu

Zapytaj nas o TikTok  marketing!

 Na TikToku znaleźć można miliardy użytkowników, nagrywających filmy na miliony różnych tematów. Niezaprzeczalnym faktem jest, że ta platforma stała się fenomenem ostatnich lat, o czym świadczyć może jej szybki, błyskawiczny wręcz rozwój. Za jej sukcesem z pewnością przemawia różnorodność treści, jakie można tam znaleźć. Kuszące jest stwierdzenie, że jest to miejsce dla każdej branży. Jedynym z wymogów, jakie trzeba spełnić, aby móc zaistnieć i zebrać satysfakcjonujące grono obserwatorów jest pomysł! Im bardziej innowacyjny, nieoczywisty i interesujący, tym większa szansa na to, że marka stanie się popularna, a jej twórcy będą mogli nazwać się „tiktokerami” z prawdziwego zdarzenia.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB