Coraz więcej uwagi poświęcamy na analizę prowadzonych przez nas działań. Dotyczy to zarówno codziennych, prozaicznych czynności, jak i decyzji zakupowych. Powoli następuje przemiana, która przynosi nowe role i zadania z nimi związane. Świadomy konsumpcjonizm ma być odpowiedzią na czas, kiedy to klienci bezmyślnie podchodzili do wizyt w sklepach. Wiąże się z tym także planowanie odpowiedzialnych społecznie kampanii oraz wprowadzanie nowych produktów na rynek, zgodnych z ekologicznymi założeniami.

Zielony marketing nie jest już tylko trendem, ale powszechnym zachowaniem wśród agencji reklamowych.

Czym jest eko marketing?

Eko, green lub zielony marketing są coraz częściej spotykane w przestrzeni medialnej. Coraz więcej kampanii opiera się właśnie na ich głównych założeniach. Jest to na przykład propagowanie postaw oraz zachowań, które mają na względzie ochronę środowiska naturalnego. Łączy się to z reklamowaniem nowych usług lub dostosowaniem oferty, uwzględniającej właśnie proekologiczne podejście.

Popularność zielonego marketingu wynika ze zmian postrzegania świata przez coraz większe grono ludzi. Dotyczy to zarówno starszych członków społeczeństwa, jak i młodszych, którzy przeważają w tej grupie. Widoczne jest to nie tylko w koszykach zakupowych, ale przede wszystkim w social mediach czy na ulicach. Młodzież chętnie zabiera głos i nie boi się rozpocząć zmiany właśnie od siebie. Widząc taki stan rzeczy, producenci oraz agencje marketingowe muszą poważnie podejść do dostosowania swoich ofert oraz wysyłanych komunikatów. Współczesne pokolenie Z oraz starszych millenialsów wyczuwa fałsz, a swoje zaufanie kieruje jedynie do szczerych i wartościowych firm.

Greenwashing, czyli nieuczciwe praktyki przedsiębiorców

Podstawą eko marketingu jest szczerość. Jak zostało wcześniej podkreślone, komunikacja oparta na kłamstwie zostanie natychmiast wychwycona przez konsumentów. Niestety zdarzają się przypadki, kiedy to firmy udają ekologiczne i wspierające postulaty ochrony przyrody. Zjawisko to nazywamy greenwashingiem, który jest strategią marketingową, mającą na celu przedstawienie fałszywego wrażenia, jakoby dany produkt był przyjazny dla środowiska. W rzeczywistości firma kieruje się jedynie chęcią zysku.

Przykładem tego typu nieetycznego zachowania może być akcja marki Żywiec Zdrój z 2018 r. Do kampanii włączyła się słynna polska podróżniczka i dziennikarka Martyna Wojciechowska.

Przekonywała w swoich kanałach na sociala mediach, że „plastik nie taki zły”, a butelki wykonane ze sztucznego tworzywa są lepsze niż szklane.

Spotkało się to ze sporym oburzeniem opinii publicznej oraz ekspertów. Firma próbowała przykryć całą sytuację typowym zachowaniem z zakresu greenwashingu. Przeznaczyła specjalny fundusz na posadzenie 8 mln drzewwyremontowania 100 km szlaków turystycznych w Beskidach. Nadal jednak wielu klientów odwróciło się od marki, uznając ją za niewiarygodną.

Metody eko marketingu

Jeden z najważniejszych obszarów, który można poddać reformie, w zgodzie z założeniami eko marketingu to m.in. proces produkcji, pozyskiwania materiałów oraz ich późniejszy recykling. Firma może zoptymalizować swoje działania, zmienić sposób pakowania itp., co następnie zostanie wykorzystane w komunikacji marki z klientem. Głównym założeniem budowania takich komunikatów jest właśnie niewskazanie samych atutów produktu, ale tego jak wiele zalet posiadł, dzięki proekologicznym rozwiązaniom.

Produkty ekologiczne oferowane są jako przyjazne dla środowiska. Podstawą każdego z nich jest forma opakowania. Tym samym, aby nie zaistniało zjawisko greenwashingu niezbędna jest w tej materii zmiana. Zastosowanie nowych materiałów np. zamiana plastiku na szkło lub papier, pozwoli na poddanie recyklingowi. Można także przedstawić swoim klientom możliwość ponownego wykorzystania opakowania. Jest to częścią ruchu zero waste, które pokazuje alternatywy dla starych przedmiotów i opakowań. Słoik po świeczce, który zyskał nowe życie za sprawą kilku wstążek, to nie tylko proekologiczne zachowanie, ale też ciekawa tematyka postów na social media.

green marketing

Przykład działań eko green marketingu — Surprisecandle.pl

Redukcja plastiku

Palącym problemem współczesnego świata jest wszechobecny plastik. Coraz więcej mówimy o świadomym konsumpcjonizmie, a w jego zakres oprócz decyzji zakupowych wchodzi sposób zapakowania. Kolejne branże i firmy dołączają do działań mających na celu redukcję plastiku.

Jednym z projektów w tym zakresie może pochwalić się Lidl i akcja Reset Plastic. W emitowanym spocie zachęcają do ograniczenia używania plastiku na co dzień. Sami podejmują pierwszy krok, wprowadzając program szerokich zmian. Zmniejszyli obecność sztucznych tworzyw m.in. w butelkowanej wodzie, opakowaniach produktów oraz zachęcając do używania toreb wielorazowych do warzyw i owoców. Dzięki temu wyniki z 2019 roku pozwoliły na ograniczenie odpadów z plastiku o 800 ton. Lidl nie poprzestaje na jednorazowej akcji i stawia kolejny cel. Do 2025 roku ma wprowadzać dalsze działania, których efektem ma być kolejne 20% mniej plastiku.

Kampania w ramach eco green marketingu —  YouTube Lidl

W przypadku branży e-commerance ważne jest, aby zmianie został poddany sposób wysyłki towarów. Należy zwrócić uwagę na sposób zapakowania. Warto wykorzystać papierowe taśmy oraz wypełniacze. Bardzo popularne są ekologiczne skropaki. Wykorzystuje je m.in. firma Your KAYA, która każde zamówienie zabezpiecza w 100% biodegradowalnym materiałem, który jest wytrzymały, a można go zutylizować przy pomocy wody. Jest to bardzo ciekawa alternatywa, która może znaleźć swoje zastosowania w różnego rodzajach sklepach internetowych.

Stosowanie materiałów biodegradowalnych w ramach eko green marketingu — Your KAYA

Ekologiczna firma – zacznij od wizerunku

Jeżeli eko marketing dotyczy samej marki firmy, możliwe jest zastosowanie wyraźnego podkreślenia wsparcia dla ekologicznych zachowań. Przykładem może być korzystanie z ekologicznych źródeł energii np. paneli fotowoltaicznych oraz segregowanie odpadów. Zwiększenie floty samochodów służbowych w modele hybrydowe lub elektryczne również przysłuży się nie tylko środowisku, ale także pozytywnemu wizerunkowi. Podobnie rzecz ma się w zaangażowanie lub stworzenie akcji społecznych, nastawionych na zwiększenie świadomości ekologicznej.

Oprócz zainicjowania działań proekologicznych można przyłączyć się do tych już istniejących. Internet w ostatnich miesiącach zalewają posty pod hasztagiem #Trashtagchallenge. Jest to doskonały przykład, jak marka może prowadzić budowanie swojego wizerunku. Głównym celem akcji jest uświadomienie społeczeństwa na temat zanieczyszczenia na świecie.

Challenge polega na posprzątaniu danego terenu. Użytkownik następnie wrzuca zdjęcie przed i po z odpowiednim hasztagiem. Chociaż wydawać się może, że to chwilowy trend, to inicjatywy tego rodzaju pozwalają zwrócić uwagę na istotne tematy. Nawet działania w skali mikro prowadzą do potwierdzenia wizerunku ekologicznej firmy, ale najważniejsze korzyści osiąga nasz planeta.

Eko marketing w praktyce

Pierwsze kroki w eko green marketingu, nie muszą być wielkimi zmianami w firmie. Można zacząć od prostych zmian, które sukcesywnie będą wpływały na poprawę wizerunku firmy. Zaowocuje to także większym zainteresowaniem ze strony klientów, którzy coraz częściej w swoich decyzjach zakupowych kierują się właśnie aspektem ochrony środowiska. Oprócz przykładów wymienionych w tekście firma może zrezygnować z papierowej dokumentacji na rzecz cyfrowej, dostępnej w chmurze. Dotyczy to paragonów, faktur, ale także wewnętrznych plików. Doceni to nie tylko planeta, ale także szerokie grono klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *