Kluczowe element brandingu

Czym jest domena internetowa i jaką wybrać?

Domena internetowa – kluczowy element brandingu

Bez istnienia domen internetowych surfowanie po Internecie byłoby bardzo utrudnione, trzeba by było zapamiętywać każdy adres na pamięć. Są niezastąpionym elementem adresu DNS, który pozwala znaleźć w Internecie takie zasoby jak strona WWW, serwer, czy adresat poczty e-mail. Dlaczego domena jest tak ważna dla istnienia strony internetowej lub sklepu internetowego?

Zapytaj, jak możemy Ci pomóc!

Czym jest domena internetowa i z czego powinna się składać?

Każda domena internetowa jest powiązana z usługą DNS (Domain Name System), której zadaniem jest przetłumaczenia nazwy domeny na adres IP zrozumiały dla robotów i urządzeń sieciowych. Pozwala to na zlokalizowanie konkretnego adresu zasobu na hostingu.

Z jakich elementów zbudowana jest domena internetowa?

Na nią składają się nazwa domeny oraz rozszerzenie (.pl .org .com) W momencie, gdy do domeny dodamy jeszcze protokół (http:// lub https://) tworzy nam się adres URL.

Nazwa domeny i subdomeny może składać się z liter i cyfr. Ze znaków specjalnych możemy użyć tylko dywiz, które najczęściej stosuje się jako oddzielenie słów w nazwie. W domenie wielkość liter nie ma znaczenia (w adresach URL podstron już tak).

Od czego zależy rozszerzenie domeny?

Domena internetowa składa się z dwóch części:

  • nazwy głównej
  • końcówki, czyli rozszerzenia.

Nazwę główną bardzo często tworzy nazwa firmy/organizacji/akcji jej skrót bądź nazwa działalności, którą dana firma wykonuje.

Rozszerzenie jest odgórnie ustalone – można wybrać spośród możliwych propozycji. Każdy kraj posiada przypisane rozszerzenie np. Polska – .pl, Rosja – .ru, Niemcy – .de, dla krajów Unii Europejskiej – .eu itd.

Rozróżniamy domeny najwyższego poziomu: .com, .net, .org (zwane domenami globalnymi). Do tego pojawiają się rozszerzenia powstałe dla odróżnienia celu strony – lista domen najwyższego poziomu.

Rozszerzenia domen dzielą się na:

1. domeny narodowe – np. .pl, .de, .fr, .co.uk

https://www.ltb.pl

https://gastroline.no/

2. domeny globalne – np. .com, .net

https://korb-group.com

3. domeny funkcjonalne – .edu, . gov, .org, .biz, .info

https://osrodekprzebudzenie.org

https://www.garmach.info

4. domeny funkcjonalne drugiego poziomu – np. .com.pl, .net.pl, .info.pl, .biz.pl

http://groban.com.pl/

5. domeny regionalne – np. .waw.pl, .wroclaw.pl, .mazury.pl, .slask.pl

https://umwd.dolnyslask.pl

6. domeny nowe- Ze względu na brak dostępnych domen, które spełniałyby oczekiwania wszystkich użytkowników, zaczęły powstawać nowe nazwy domen. Nietypowe końcówki pozwoliły na wyróżnienie firmy na tle innych przedsiębiorstw i przedstawienie w oryginalny sposób zakresu jej działania. Rejestrując nowe domeny, można więc w łatwy sposób podkreślić indywidualność firmy i ułatwić komunikację z odbiorcami.  

http://mediaid.care

Przykładowo domena .app jest powszechnie dostępnym rozwiązaniem, które idealnie sprawdza się w mobilnych formach aplikacji. Znajduje się ona na liście szyfrowanych domen HSTS, co oznacza, że jest tylko poprawnie wyświetlana dzięki certyfikatowi SSL. 

Jak wybrać domenę dla strony internetowej?

Przy wyborze nazwy domeny dla swojej strony internetowej najlepiej sprawdza się prostota, co przyczyniać się może później do szybkiego odnajdywania adresu. Dla potencjalnych klientów liczy się najbardziej to, że mogą łatwo znaleźć stronę internetową w różnych wyszukiwarkach.  

W ciągu dziesięciu lat zapotrzebowanie na powstawanie nowych domen ciągle się zmieniało. Rok 2015 był przełomowym okresem w tej kwestii, ponieważ powstało ich ponad 1 100 000[1]. Z kolejnymi latami liczba zaczęła się zmniejszać ze względu na zaspokojenie tymczasowych potrzeb przedsiębiorców. 

Najczęściej wybierane domeny to te o unikatowym bądź globalnym rozszerzeniu na przykład .eu. Najbardziej powszechne oczywiście to .pl czy .com ze względu na atrakcyjną cenę. Idealnym rozwiązaniem do prowadzenia bloga czy rozwijania swojej marki jest korzystanie z rozszerzenia typu .online, .site czy .store.  

ilość rejestrowanych nowych domen .pl

Ilość nowych domen .pl na przestrzeni 10 lat – statsyki DNS

ilość zarejestrowanych domen .pl

Ogólna ilość aktywnych domen .pl – statsyki DNS

Nadal zastanawiacie się, jaką wybrać domenę? Zespół LTB chętnie w tym pomoże! LTB wdraża kompleksową usługę konsolidacji usług internetowych. Działania świadczone przez naszych specjalistów polegają na przeprowadzeniu audytu posiadanych usług internetowych (domen, hostingów, certyfikatów) i w dalszej kolejności operacji zgrupowania ich do jednego wybranego systemu. 

Co zrobić, gdy pomysł na nazwę domeny jest już zajęty?

Jeśli nazwa jest zajęta, to znaczy, że ktoś jej używa. Próba użycia podobnej nazwy domeny może wywołać wątpliwości co do jej oryginalności, może zdezorientować klientów lub może być źródłem potencjalnych problemów prawnych. Trzeba uzyskać informacje czy nazwa, która nas  interesuje, jest już marką lub znakiem towarowym. Nazwa domeny powinna być niepowtarzalna oraz wolna od wszelkich potencjalnych naruszeń.

Ewentualnie można zaproponować odkupienie nazwy od jej obecnego właściciela. Jeśli informacje Whois są dostępne publicznie, kontakt z właścicielem domeny jest możliwy bezpośrednio.

Łatwym wyjściem w takiej sytuacji, gdy pomysł na domenę jest już zajęty, jest po prostu dodanie myślnika w nazwie domeny lub zmiana pisowni wyrazów. Niestety, pomimo że uda się zarejestrować taką nazwę, to jednak może to wpłynąć negatywnie na postrzeganie marki. Dobra nazwa domeny, łatwa do zapisania, wspiera ustne polecenia i word-of-mouth marketing.

Jednym z najprostszych sposobów na pozyskanie nazwy domeny, którą chce się mieć, jest po prostu zmiana rozszerzenia. Najczęściej używanym rozszerzeniem domeny (domeną najwyższego poziomu) jest .com, ale obecnie istnieje wiele różnych domen najwyższego poziomu, na przykład .academy, .coffee czy .photography. Odpowiednia domena najwyższego poziomu może nawet pomóc objaśnić lub opisać, czym się firma zajmuje.

Chcesz założyć stronę internetową, ale się na tym nie znasz? Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci na wszystkich etapach jej tworzenia.

Sukcesywność domeny

Najważniejszą cechą dobrej nazwy domeny jest zawsze jej prostota, dlatego warto nie komplikować swojej nazwy, próbując znaleźć taką, która jest dostępna. Lepiej wybrać alternatywną, ale prostszą nazwę domeny, niż nadmiernie ją komplikować, próbując zbliżyć się do pierwotnego wyboru. Dobrze jest więc wymyślić kilka nazw alternatywnych na wypadek, gdyby ta najbardziej ulubiona była niedostępna.

Warto pamiętać, że nazwa strony internetowej jest tylko nazwą. Ważne są także inne aspekty, takiej jak fakt, czy witryna faktycznie od samego początku wzbudza pozytywne odczucia estetyczne oraz użytkowe.

[1] https://dns.pl/statystyki/liczba_nowozarejestrowanych_nazw_domeny_pl

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB