Analizujemy raport Hootsuite, który obejmuje najnowsze statystyki internetowe, mobilne i statystyki mediów społecznościowych. Raport Hootsuite obejmuje dane na styczeń 2021 roku.

Bazując na zebranych danych, można wyciągnąć wnioski o tempie i kierunku rozwoju Internetu na przełomie kilkunastu miesięcy. Co z nich dokładnie wynika? Jakie zmiany zaszły w obrębie digital marketingu?

Mobilność i zmiany w obszarze mediów społecznościowych

Spośród 37,82 miliona osób w Polsce, 84,5% populacji korzysta z Internetu, a 68,5% z mediów społecznościowych. To odpowiednio o 3,5% więcej użytkowników Internetu i aż 18,5%, czyli dwa razy więcej użytkowników mediów społecznościowych więcej, niż wykazano w raporcie ze stycznia 2020 roku.

Choć populacja kraju zmalała jeszcze bardziej w porównaniu z rokiem poprzednim, bo aż o 50 tysięcy osób, użytkowników mediów społecznościowych jest o 1,3 miliona więcej niż przed rokiem.

zmiany w obszarze mediów społecznościowych

Dostęp do usług komórkowych ciągle wzrasta. Według danych zebranych przez Hootsuite 98% osób w przedziale wiekowym od 16 do 64 lat (badana grupa odbiorców) korzysta z urządzeń mobilnych, przy czym 97% posiada smartfon, 9,8% telefon komórkowy niebędący smartfonem, 88% laptop lub komputer stacjonarny, 49,6% tablet, 41,9% konsolę do gier, 9,4% urządzenia typu smart home, 19% smart zegarek lub opaskę, a 2,8% badanych urządzenia VR.

Ile czasu spędzamy na korzystaniu z mediów?

Według statystyk Hootsuite przeciętny Polak w grupie wiekowej 16-64 lata spędza w Internecie ponad 6 godzin dziennie, w tym około 2 godziny poświęcając na korzystanie z mediów społecznościowych. Spędzony czas przed telewizorem wynosi średnio 3 godziny i 16 minut każdego dnia, na słuchaniu muzyki – 1 godzinę i 51 minut, a na korzystaniu z konsoli do gier średnio 43 minuty.

Czy w przeciągu roku zmieniło się to, czego poszukujemy w Internecie?

Przechodząc do bardziej szczegółowego raportu użytkowników Internetu w Polsce, z sieci korzysta obecnie nawet 31,96 miliona użytkowników, co daje 84,5% ogólnej populacji kraju. Spędzamy w sieci nawet 6 godzin i 44 minuty dziennie. Na czym dokładnie?

Internet w urządzeniach mobilnych

Z mobilnego Internetu korzysta w Polsce 94% wszystkich użytkowników sieci w Polsce, czyli ponad 30 milionów osób. Popularność korzystania z urządzeń mobilnych ciągle wzrasta, ponieważ z Internetu mobilnego korzystamy średnio przez 2 godziny i 57 minut dziennie, w przeciągu 6 godzin i 44 minut spędzonych w Internecie ogółem.

Raport Hootsuite zbadał tę zależność pod kątem udziału urządzeń w ruchu sieciowym, wskazując, że większa ilość ruchu nie ma dłużej swojego największego źródła w telefonii komórkowej (spadek o 7%), ale pochodzi z laptopów i komputerów stacjonarnych, oscylując wokół 46,2%. Z reszty urządzeń w tym tabletów, korzystamy częściej – 1,2%, jednak z konsoli i telewizorów z połączeniem internetowym o połowę mniej, czyli 0,02%.

Jakie strony internetowe najczęściej odwiedzamy?

Zestawienie rankingu stron, z których korzystają Polacy, nie zmienia się od wielu lat. Na samym początku plasują się takie strony jak Google, Facebook, Youtube i portale informacyjne: onet.pl czy interia.pl.

W polu wyszukiwania najczęściej wpisujemy hasła:

  • pogoda,
  • Facebook,
  • WP,
  • Onet,
  • OLX,
  • Allegro,
  • Librus,

co mniej więcej pokrywa się z listą najczęściej odwiedzanych stron, a w pierwszej 20 znalazło się także miejsce dla:

  • tłumacza,
  • poczty Onet,
  • hasła opisującego nastałą rzeczywistość pandemiczną.

Jakie treści są najbardziej popularne w Polsce?

Treści, które przeglądamy, najczęściej mogą dać rekonesans do późniejszego wykorzystania statystyk przy planowaniu kampanii marketingowych. Wśród przebadanych użytkowników, 95,3% z nich sięga regularnie po treści video, 41% ogląda vlogi, 52,5% słucha muzyki z pomocą serwisów streamingowych, 52,3% korzysta ze stacji radiowych online, a 37,4% słucha podcastów.

Media społecznościowe w polskim Internecie

Nie da się ukryć, że rola mediów społecznościowych w digital marketingu ciągle wzrasta i wzrastać będzie. Media znacznie ułatwiają komunikację i reklamę w sieci i w bardzo prosty oraz szybki sposób pozwalają każdemu użytkownikowi na publikację różnego typu treści.

Marki powinny nie tylko figurować w przestrzeniach Internetu, ale być aktywne na różnego typu platformach, począwszy na Facebooku, a kończąc na bardziej biznesowym profilu – LinkedIn.

Ogólny przegląd przedstawia, że w Polsce jest obecnie około 25,90 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, co daje ponad 6,9% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. Średnio 96,6% tych użytkowników korzysta z mediów społecznościowych przy pomocy urządzeń mobilnych.

Odbiorcy reklam w mediach społecznościowych

Według analizowanego raportu Hootsuite ze stycznia 2021 roku, największy odsetek odbiorców reklamy w social media stanowi grupa w wieku 25-34 lat (25,8%), dalej w wieku 35-44 lat (20,8%), 18-24 lata (21,3%), a najmniejszą grupę odbiorców stanowią osoby po 65 roku życia.

Marki, celujące w grupy docelowe w przedziałach wiekowych od 18 do 44 lat najwięcej skorzystają na marketingu w mediach społecznościowych.

W jaki sposób korzystamy z mediów społecznościowych?

Najpopularniejszą w Polsce platformą społecznościową pozostaje YouTube, z którego korzysta 92,8% użytkowników social media. Na drugim miejscu plasuje się Facebook (89,2%), a jego przedłużenie stanowi Facebook Messenger (76,5%). Czwarte miejsce zajmuje Instagram (60,8%), a dalej w kolejce – WhatsApp (48,2%). Z  Pinterest korzysta w Polsce 26,4% użytkowników, a z LinkedIn 24,6%. Pozostałe platformy zanotowały wyniki poniżej 20%.

Przeciętny użytkownik spędza na korzystaniu z różnych aplikacji społecznościowych dziennie niecałe 2 godziny.

W jaki sposób?

Aż 86,8% aktywnie korzystając z social mediów poprzez publikowanie treści i komentarzy, a 30,8% użytkowników w Polsce korzysta z nich na potrzeby pracy.

Digital marketing a Facebook

Dzięki marketingowi mającego swojego źródło w Facebooku, reklamodawcy korzystający z kampanii reklamowych mogą dotrzeć do 18 milionów użytkowników platformy, czyli o 2% więcej niż w poprzednim roku. Na ten rekonesans składa się aktywność:

  • kobiet, wynosząca – 53,3%,
  • mężczyzn, wynosząca – 46,7%.

Typowy użytkownik polubi średnio jedną stronę na Facebooku w przeciągu wszystkich lat obecności na platformie, ale każdego miesiąca polubi 9 postów (kobiety średnio 11 postów, mężczyźni 7), zostawi 3 komentarze (kobiety 5, mężczyźni 2), udostępni 1 wpis, podając go dalej na swojej tablicy, a kliknie nawet w 18 reklam (23 kobiety, 15 mężczyźni).

Średnie zaangażowanie użytkowników przy dowolnych wpisach na Facebooku wynosi 0,08%, najwyższy wynik obejmuje zmianę statusu, bo aż 0,22%. Podsumowując, zainteresowanie spadło, doskonale widać to w kwestii:

  • plików wideo, ponieważ z 3,67% spadło do 0,10%,
  • publikowanie zdjęć zmalało z 3,16% do 0,16,
  • linkowanie stron – z 1,13% do 0,03%.

Jak na tle Facebooka prezentuje się Instagram?

Jak podają twórcy platformy, reklamy mogą dotrzeć tu do 9,20 milionów użytkowników, wśród których, 59,1% stanowią kobiety, a 40,9% mężczyźni.

E-commerce w Polsce – przegląd raportu Hootsuite

Zgłębiając się w działanie aplikacji, z jakich użytkownicy urządzeń mobilnych korzystają najczęściej, zdecydowanie największą popularnością cieszą się aplikacje społecznościowe z wynikiem 93,3%, a tuż za nimi aplikacje czatowe (np. messenger) – 91% i aplikacje w kategorii video i rozrywka, 83%. 80,07% użytkowników mobilnych korzysta z aplikacji zakupowych, 78,5% z map, 57,7% z aplikacji banków, 56,1% z aplikacji muzycznych, 50,02% z gier, a 33,7% z kategorii health and fitness.

Wzrost zakupów w Internecie przez sytuację pandemiczną wynosi 24,7%, a płacenie rachunków przy wykorzystaniu aplikacji bankowych –  5,07%.

Teorię wzrostu zainteresowania możliwościami aplikacji mobilnych oraz popularności e-commerce zdaje się potwierdzać nie tylko statystyka ze stycznia 2020 roku, według której już wtedy 95% użytkowników przyznawało, że odwiedza strony sklepów internetowych, a 82% użytkowników dokonało choć raz zakupu produktu online, ale także fakt przeniesienia życia i robienia zakupów w Internecie.

Najczęściej kupujemy ubrania, przeznaczamy finanse na rachunki i podróże. Co ciekawe znaczny wzrost odnosi się do zakupu gier video czy platform streamingowych.

W jaki sposób odkrywamy nowe marki?

Przegląd źródeł, z których korzystają użytkownicy, dają perspektywę na podejmowane działania reklamowe w digital marketingu.

Pierwsze miejsce w rankingu zajmują niezmiennie wyszukiwarki 43,6%, a zaraz po nich porównywarki produktów, co pozwala wnioskować, że dla części użytkowników początkowo liczy się nie marka, a konkretny produkt.

Indywidualne strony internetowe marek nadal plasują się dopiero na 5 miejscu w zestawieniu, a ich media społecznościowe na miejscu 9.

Podsumowanie: jakie wnioski można wyciągnąć z raportu Digital Marketing ze stycznia 2021?

Zauważając duże wzrosty aktywności użytkowników w sieci po zaprezentowanym raporcie, nasuwa się konieczność położenia jeszcze większego nacisku na rozwój digital marketingu, zwłaszcza na tworzenie treści pod SEO. Konsumenci coraz chętniej przenoszą się do sieci, poszukując konkretnych produktów i takich też treści. Marki dalej powinny tworzyć reklamy pod własne profile i prowadzić kampanie reklamowe na wielu platformach w jednym czasie, ponieważ świadomość sprzedażowa i zainteresowanie zakupami kumuluje się w Internecie jeszcze bardziej niż kiedyś.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *