Czynniki rankingowe Google

Anchor text

Czynniki rankingowe Google – anchor text

Pozycjonowanie to szereg czynności mających podnieść pozycję danej strony w wyszukiwarce, w powiązaniu jej z wybraną frazą. Polega ono z jednej strony na przystosowaniu treści na stronie w taki sposób, by całość została potraktowana jako atrakcyjna dla wyszukiwarki, z drugiej zaś – na podnoszeniu siły strony przez zwiększenie liczby linków, które do niej prowadzą.

Pisaliśmy już o roli, jaką odgrywają słowa kluczowe dla podnoszenia pozycji strony w wyszukiwarce. Kolejnym bardzo istotnym elementem jest ukształtowanie linków, których zamieszczanie w sieci ma prowadzić do wzmocnienia docelowej strony i podniesienia jej pozycji w wynikach Google. Nie chodzi nawet o to, czy ktoś faktycznie dzięki danemu linkowi trafi na naszą stronę – sama obecność linków w odpowiednich miejscach przekłada się na podniesienie pozycji strony w rankingu wyszukiwarki.

Zapytaj o nasze usługi

Słowa, które są widoczne jako treść linku to tak zwany anchor text. Ich dobór zazwyczaj jest związany z frazą, pod którą jest pozycjonowana strona, choć mogą być to także inne wyrażenia, adres strony czy inny tekst. Jakie sposoby ukształtowania anchor textu są najbardziej skuteczne? O czym warto pamiętać?

Czynniki on-page – linki wewnętrzne i zewnętrzne

Jeśli chodzi o czynniki on-page (przypominamy: to czynniki wpływające na pozycję strony, które znajdują się bezpośrednio na stronie), zastosowanie linków służy przede wszystkim ułatwieniu użytkownikowi nawigacji na stronie. Jeśli jako anchor text zastosuje się znaczące sformułowania wskazujące, dokąd prowadzi dany link (zamiast „kliknij tutaj”), pozwala to zwiększyć trafność fraz odsyłających do konkretnych podstron czy elementów zawartości strony. Tym samym zawartość strony jest atrakcyjniejsza.

Linki wychodzące z naszej strony – prowadzące do innych stron – również mogą mieć wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce. Najlepiej jeśli strony są powiązane tematycznie. Na portalu poświęconym artykułom przemysłowym znajdą się wtedy linki do wartościowych stron producentów takich artykułów lub wykonawców związanych z nimi usług. Przypadkowość linków, które znajdują się na stronie, może przyczynić się do osłabienia pozycji strony.

Wśród negatywnych czynników on-page warto przyjrzeć się zagadnieniu braku treści linku – jeśli na swojej stronie zamieszcza się link nie należy opuszczać anchor textu. Może to zostać potraktowane jako spam, a nawet jeśli nie – pozbawiamy się możliwości stworzenia odnośnika do naszej strony, który poprawia jej widoczność w sieci.

Utrudnieniem przy indeksowaniu strony są niepełne lub uszkodzone linki wewnętrzne – także użytkownikowi jest trudniej poruszać się po stronie, jeśli linki wewnętrzne w tym nie pomagają.

Czynniki off-page – linki zwrotne

W przypadku czynników off-page, a więc elementów wpływających na znaczenie strony, które znajdują się poza stroną docelową, najistotniejsze są linki zwrotne – prowadzące do pozycjonowanej strony odnośniki zamieszczone na innych stronach w sieci. Na zwiększenie efektywności tych linków przekładają się szczególnie dwie wartości: popularność i źródło linku.

Popularność globalna strony, na której zamieszczamy link, ma bardzo duże znaczenie. Im bardziej znacząca strona, im więcej linków do niej prowadzi, tym większą „siłę” ma link na niej zamieszczony. Te wartości wylicza algorytm PageRank, opracowany przez Google, służący ocenianiu jakości stron z uwzględnieniem kryterium popularności danej strony, czyli liczby wartościowych odwołań do niej. Istotny okazje się również tzw. TrustRank, czyli to, czy dana witryna, domena, jest traktowana przez wyszukiwarkę jako wartościowa i bezpieczna. Linki na takiej stronie prowadzące do pozycjonowanej strony również mają większą wartość.

Z drugiej strony na wzrost znaczenia i siły oddziaływania linku ma wpływ zgodność tematyki – pozycjonując usługi kosmetyczne warto skupić się na zamieszczaniu linków na stronach związanych z kosmetyką, urodą czy medycyną estetyczną. Podobnie jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, czyli w powiązaniu z nazwą miejscowości czy regionu – w tym wypadku warto wybierać lokalne portale i strony poświęcone wydarzeniom z danego obszaru czy miasta.

Jednym z najsilniejszych i najbardziej znaczących czynników jest wspomniany anchor text – zazwyczaj jest nim jakieś słowo kluczowe. Wykorzystanie anchor textu pozwala powiązać frazę z treścią strony, do której prowadzi link. Treść linków może być wyrażona w postaci dokładnego lub częściowego dopasowania – dopasowanie dokładne, czyli exact match ma potencjalnie największe znaczenie, ponieważ jako anchor text zamieszcza się dokładnie pozycjonowaną frazę. Patenty Google wskazują jednak, że warto różnicować anchory, stosując także partial match, czyli dopasowanie częściowe, gdzie jako anchor text zamieszcza się część frazy, słowo kluczowe plus inne słowa, adres strony itd. Część linków może mieć zupełnie inną formę, uwzględniającą takie wyrażenia jak „więcej”, „dalej” lub inne.

Co ciekawe, znaczenie dla wartości linku ma jego otoczenie – z tego powodu większą efektywność zapewniają linki umieszczone w tekście, najlepiej w naturalnym kontekście występowania.

Negatywne czynniki off-page to przede wszystkim nienaturalne linki zwrotne, często korzystające z narzędzi uważanych za spam. Zazwyczaj jednak negatywny wpływ ma wykorzystywanie wyżej wymienionych, skutecznych technik w nadmiarze lub w nienaturalny sposób.

Sprawdź naszą ofertę

Podsumowując – zamieszczenie mnóstwa linków bez dobrego opisu lub na słabych stronach może być mniej efektywne, niż mniejsza ilość linków, które będą potraktowane jako wartościowe. Na wartość naszej strony wpływa także powiązanie tematyczne stron, do których odsyłają linki wychodzące oraz z których prowadzą linki zwrotne.

Źródła:

Google’s SEO Starter Guide.
Patent US 20080097977 A1, Google via SEL.
Larry Page.
Krishna Bharat.
Patent US 8738643 B1
Patent US 8577893

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB