Budowa stron internetowych

Jak sprawić by była atrakcyjna i przyniosła zysk?

Budowa stron internetowych

Prowadzisz własną stronę internetową ale nie podoba Ci się jej wygląd lub nie uzyskałeś takiego ruchu na stronie jakiego byś oczekiwał? Być może Twoja witryna jest źle zaprojektowana bądź nie pojawiło się na niej to, co powinno, by potencjalny klient stał się klientem rzeczywistym?

Tradycyjna budowa strony, która podzielona jest na różnego rodzaju zakładki w generalnym rozrachunku nie jest zła, ale witryna jako projekt graficzny może być zróżnicowana. Najważniejsza aby była dostosowana do biznesu, który prowadzimy. Budowa stron internetowych nie jest regułą i nie istnieje jeden właściwy wzorzec, którym należy kierować się zlecając wykonanie projektu. Istnieją jednakże pewne wskazówki, dzięki którym mogą polepszyć się doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony (z ang. User expierience).

Zapytaj o nasze usługi

Jak sprawić by budowa stron internetowych była atrakcyjna i przyniosła zysk dla firmy?

Koncentracja na zwięzłej ale wystarczająco merytorycznej treści – strona internetowa może być zbudowana tak, aby tekst oraz obraz wyświetlały się w jednej kolumnie. Jeśli potencjalny klient wejdzie w jakąś zakładkę zostaną mu przedstawione informacje linijka pod linijką, nie zaś w kilku kolumnach co nie potrzebnie rozprasza uwagę – co więcej nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, która kolumna jest najważniejsza.

Optymalna ilość funkcji, które są do siebie podobne – w przypadku niemal każdej strony trafimy na takie przyciski jak kontakt, oferta czy informacje o firmie. Warto zminimalizować ich ilość aby nie dręczyć użytkownika.

Przesadne zastosowanie dużej ilości przycisków, dzięki którym potencjalny klient może np. zamówić usługę raczej odepchnie go od firmy aniżeli spowoduje konwersję. Budowa stron internetowych powinna zatem opierać się na dobrze przemyślanym planie, który uwzględnia to, czego oczekiwać będzie klient.

Strona internetowa nie powinna zawierać treści, które są zmyślone, niepotwierdzone lub przesadzone – załóżmy, że w ofercie sklepu internetowego znajdują się buty sportowe, które w jednym z naczelnych haseł strony opisane są czymś takim: „Posiadamy wszystkie sportowe marki obuwia”. Jeśli firma zajmuje się sprzedażą butów Nike, Adidas, Reebok i Puma, a nie prowadzi sprzedaży na przykład butów Asics, New Balance czy Salomon – powinna zmienić hasło, gdyż wprowadza użytkowników w błąd – co nie tylko wpływa na większą liczbę szybkich wyjść ze strony ale również na pogorszenie się wizerunku firmy, jako tej, która nie spełnia obietnic.

Nie warto również zamieszczać na stronie fikcyjnych opinii, gdyż te często mogą zostać łatwo wykryte przez potencjalnych klientów. Jeśli prowadzimy firmę usługową warto z kolei zamieścić prawdziwe wypowiedzi zadowolonych zarządców firm wraz z nazwą firmy oraz nazwiskami – poprawia to wiarygodność i ocenę naszej witryny jako miejsca, któremu można zaufać.

Warto wyróżnić część oferty, pokazać to co jest najbardziej popularne, poświęcić temu więcej czasu – część potencjalnych klientów nie jest do końca przekonana co do tego, czego szuka, może także nie widzieć różnicy między konkretnymi produktami lub rodzajami usług. Warto pomóc użytkownikowi w wyborze i wyróżnić część oferty. Można także zastosować prawdziwe wypowiedzi na temat oferty osób, które cieszą się w danym środowisku autorytetem.

Wskazanie konkretnego odbiorcy zamiast szerokiego targetowania – budowa strony internetowej to także te elementy UX, które mówią o tym, do kogo skierowana jest oferta. Część produktów oraz usług nie znajdzie bowiem zainteresowania wśród wszystkich członków społeczności internetowej. Warto przeciwstawić się trendowi mówiącemu o wskazaniu na to, że firma potrafi zaspokoić pragnienia wszystkich, lepiej jest wskazać, że tylko część osób rzeczywiście dobrze wykorzysta to, co wykonuje firma X. Mniej klientów, ale lojalnych i sprawdzonych jest lepsze aniżeli duża liczba jednorazowych.

Krótkie, zachęcające zwroty i skierowanie się bezpośrednio do użytkownika przyciąga klientów – im więcej zamieścimy komunikatów, które podpowiadają użytkownikowi konkretne rozwiązanie lub kolejny krok, tym większa szansa na to, że cel (zamówienie usług, zakupy) zostanie zrealizowany. Warto wyróżnić najważniejsze przyciski, które pokierują użytkownika od jednego kroku do kolejnego – jest to najbardziej istotne podczas zakupów oraz wyszukiwania szczegółowych informacji na temat usług.

Zamiast zadawać użytkownikowi pytania i dręczyć go niemożliwością znalezienia czegoś, lepiej wyróżnić to, czego właśnie może szukać. Aby wiedzieć czy konkretne rozwiązania będą w porządku, najpierw należy wykonać wielokrotne testy, np. tworząc makiety UX.

Chwalenie się tym co nas wyróżnia i w czym jesteśmy lepsi niż konkurencja – jeśli firma posiada unikalne certyfikaty, przeszła trudne szkolenia, zdobyła nietypowe atesty, zajmuje się czymś innowacyjnym czy korzysta z rzadko spotykanych lub autorskich rozwiązań – powinna się tym pochwalić. Każdy użytkownik, który dostrzeże coś co potwierdza jakość, użyteczność czy nawet pasję twórców usługi, produktów, samej marki – może zbliżyć się do decyzji zakupowej lub zamówienia.

To, co nas wyróżnia powinno być widoczne nawet na głównej stronie domeny, aczkolwiek nie powinno się być nadmiernym chwalipiętą. Dobrze jest pamiętać o tym, by być ambitnym i skromnym jednocześnie.

Prostota – słowo to może kojarzyć się z czymś, co jest banalne, płytkie i nie znajdzie uznania wśród odbiorców. Nie zawsze tak jest. Jeśli mamy zamiar użyć aż kilku słów, które opiszą zakładkę lub różnego rodzaju menu, warto przemyśleć sprawę zespołowo i wypracować krótszą, zwięzłą, zrozumiała formą. Podobnie wygląda sprawa z formularzami czy strukturą menu. Proste, szybkie przechodzenie do interesujących użytkownika zagadnień jest dużym plusem w kontekście budowania stron internetowych.

Estetyka i przejrzystość – budowa strona internetowych to nie tylko dobra szata graficzna i ciekawe animacje. Warto zadbać o to, aby wszystko to, co prezentujemy użytkownikowi było czytelne oraz przyciągało. Długi, jednolity tekst na stronie firmowej raczej nie zdobędzie uznania i niewiele osób przeczyta go w całości. Lepiej podzielić tekst na akapity i każdy z nich jakoś wyróżnić.

Najważniejsze zdania warto pogrubić, dodać do nagłówków, przekuć w cytat, zamknąć w obrazku lub nawet infografice.

Użytkownicy lubią treści zgrabnie podane, warto zatem tworzyć content, który sprawia, że łatwo przeskoczymy z sekcji A do B, C lub Z jeśli któryś fragment nas po prostu nie interesuje lub nie jest skierowany do nas.

Strategia zachęcania klienta do konwersji – jeśli już na początku użytkownik raczony będzie zapytaniem o swoje dane osoby, jak adres e-mail, imię, wiek czy cokolwiek innego, prawdopodobnie szybko wyjdzie ze strony i uda się do konkurencji. Warto stosować skrypty, które śledzą poczynania użytkownika oraz analizują je w czasie rzeczywistym. Pozwala to na przykład zrozumieć, że osoba odwiedzająca stronę nie jest zainteresowana najdroższą ofertą, a celuje w coś tańszego.

Można wprowadzić rozwiązanie, które od razu podsunie użytkownikowi coś w podobnej cenie lub w podobnym guście. Warto kierować się obrazami i grafikami – te często lepiej przemawiają to niezdecydowanych. Jeśli chcemy uraczyć klientów zniżkami, dobrze jest to zrobić wprost, nie wymagając od nich podpisywania oświadczeń. Lepiej także nie wykorzystać rozmaitych kruczków, gdyż użytkownik, który spostrzeże „haczyk” dopiero po czasie, będzie wielokrotnie bardziej zdenerwowany oraz zniesmaczony niż ten, który odkryje to od razu.

Personalizacja – jeśli jest taka możliwość dobrze jest oddać w ręce użytkowników opcje, dzięki którym będzie mógł dostosować narzędzia czy wygląd strony pod własne gusta. Jeśli użytkownik poszukuje produktów w sklepie internetowym w danym przedziale cenowym, nie ma sensu męczyć go reklamami produktów drogich czy newsletterami, dzięki którym zapłaci 10% mniej za zakupy powyżej kwoty dwukrotnie wyższej niż tą, którą dysponuje. Nachalność ze strony skryptu witryny jest źle odbiera, zaś rozwiązania dopasowane do potrzeb potencjalnego klienta – wpływają na dobry wizerunek firmy.

Tworzenie stron internetowych

Struktura nawigacji i sprawność działania – optymalna budowa stron internetowych zakłada iż internauta będzie mógł poruszać się w sposób, który podpowiada mu intuicja. Tworzenie bardzo rozbudowanych menu, z wieloma „ukrytymi” zakładkami przeszkadza w dotarciu do celu – to błąd, który może sprawić, że użytkownik opuści stronę.

Niedziałające podstrony, długo ładujące się opisy, zdjęcia czy wręcz całe zakładki to kolejny minus – temu należy poświęcić odpowiednio dużo czasu – strona, która jest nie do końca sprawna odpycha użytkownika oraz powoduje jego irytację, jeśli to właśnie tam znajdowała się odpowiedź na pytanie, którego szukał. Co więcej strony niesprawne negatywnie wpływają na SEO.

Budowa stron internetowych powinna koncentrować się na tym by ograniczyć ilość błędów oraz niepotrzebnych schematów nawigacji do minimum. Warto wielokrotnie testować rozwiązania, a nawet poprosić grupę obcych osób do testów – najlepiej jeśli rzeczywiście mogli by być potencjalnym odbiorcom dla oferty danej firmy. Ich poruszanie się na stronie pozwoli wykryć błędy oraz usunąć to, co przeszkadza w sprawnym odnajdywaniu informacji.

Strona internetowa jako przewodnik dla użytkownika – analizowanie działań i ruchów internauty powinno pomóc skryptowi strony w poruszaniu się na stronie. Jeśli błędnie wypełnił jakiś formularz – strona powinna go poinformować o tym, co dokładnie zrobił źle i gdzie niezbędna jest korekta.

Jeśli robi zakupy w sklepie online, warto przedstawić mu wyraźnie co jeszcze musi zrobić by zakończyć proces nabywania towarów. Dobrze jest kiedy budowa stron internetowych zakłada przyjazność względem użytkowników. UX jest wtedy o wiele lepszy, zaś sam potencjalny klient bardziej zachęcony do wydania pieniędzy, nawiązania kontaktu, zlecenia zamówienia.

Jasność w przekazie – ta porada dotyczy przede wszystkim poruszania się po menu oraz przycisków. Jeśli coś zostanie opatrzone tylko przyciskiem graficznym, który nie zostanie podpisany, może zostać niezrozumiałe przez osoby odwiedzającej stronę. Dobrze jest rozwiać wątpliwości i podpisać te przyciski, które mogą budzić niepewność. Przyspieszy to poruszanie się na stronie oraz zmniejszy ilość zapytań czy przeszukiwania FAQ.

Unikalność tekstów, zastosowanie storytellingu, opowiadanie o firmie i jej dokonaniach – wypunktowanie, powtarzanie utartych schematów, cech, funkcjonalności nie zawsze się sprawdza. Zamiast tego można zastosować bardziej obrazową metodę opowiadania historii.

Warto wykorzystać w pełni autorskie sformułowania, pokazać użytkownikowi to, czym firma się wyróżnia, co może dla niego zrobić, kim jest i do kogo chce dotrzeć. Krótkie historie są dobrze odbierane, ponadto zbliżają odbiorcę do marki. Warto stosować także infografiki, w których zawrzemy najważniejsze informacje, podkreślające to, co jest najważniejsze dla większości osób szukających informacji na tej konkretnej stronie.

Co powinno pojawić się na stronie internetowej?

Każda witryna firmowa nie tylko musi być atrakcyjna oraz zachęcić użytkowników do skorzystania z usług, które świadczy firma, ale musi być również dobrze skonstruowana oraz zawrzeć to, czego większość z nas – internautów – będzie szukać. Mowa tutaj o informacjach kontaktowych, dobrze zaprezentowanej ofercie, informacjach dotyczących firmy, regulaminie czy sposoby świadczeniu usług czy sprzedaży.

Na stronie dobrze jest także zamieścić ważne nagrody, certyfikaty, atesty, powiązania z kluczowymi partnerami. Można się również pochwalić tym, co zrobiliśmy do tej pory, z kim współpracowaliśmy lub jakie mamy plany na przyszłość.

Jak powinna wyglądać strona internetowa?

Dla wielu osób może to być kwestia kluczowa. Budowa stron internetowych może wynikać z koncepcji graficznej jaką wymyśliliśmy w głowie, następnie przelaliśmy na papier lub bezpośrednio do komputera, ale jeszcze lepiej jest kiedy wynika z elementów UX, o których wspomnieliśmy wyżej.

Sprawdź naszą ofertę

Dobrze przemyślane elementy pozwalające odbiorcy czuć się komfortowo pozwalają na osiągnięcie większego zysku oraz zainteresowania.

Elementy graficzne, takie jak unikalne fonty, mieszanka kolorów, logotypy, ikonki, przyciski, banery, wyskakujące menu bądź powiadomienia są naturalnie kwestią gustu, ale nie sposób powiedzieć iż nie spełniają dużej roli.

Jest bowiem inaczej. Szata graficzna i jej elementy są bardzo ważne dla ogólnej oceny użytkownika podczas odwiedzin witryny. Niechlujnie przedstawiona strona, przestarzałe mechanizmy, zupełny brak umiejętności projektowania grafiki komputerowej są widoczne na pierwszy rzut oka. Istotą jest zatem by budowa stron internetowych zawierała się w połączeniu efektywnych elementów poprawiających UX i w estetycznej, ciekawej, spójnej z identyfikacją wizualną firmy szaty graficznej.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB