Strona internetowa to wizytówka firmy – banał, z którym każdy powinien się zgodzić. Oprócz najnowszych trendów w web designie (flat design, prostota itp.) istnieje wiele elementów, które są uniwersalne i które powinny pojawić się na stronach www. Niestety nadal możemy przeglądać tysiące stron internetowych posiadających liczne błędy. Ile to razy widzieliśmy strony niedostosowane pod urządzenia mobilne, posiadające przestarzałą grafikę lub też niepoprawną strukturę. Zamiast wypisywać błędy w budowie stron zaprezentuję 13 kluczowych elementów, które powinny pojawić się na każdej stronie firmowej. Zaczynajmy!

1. Nagłówek mówiący o Twoim biznesie

Jest to jeden z najczęstszych błędów spotykanych na stronach www. Błąd, który może naprawdę dużo kosztować właścicieli stron internetowych. Przedsiębiorcy, managerowie itp. myślą, że każdy potencjalny klient zna ich markę i firmę. Otóż nie – nie znamy marek małych i średnich przedsiębiorstw. Nie twórzmy stron internetowych dla nas samych, lecz dla dwóch odbiorców:

  • użytkowników, czyli naszej grupy odbiorczej,
  • robotów wyszukiwarek – tak dla robotów, bo 93% ogólnego ruchu na stronach www jest generowanych przez wyszukiwarki. (Źródło: Credibase)

Zapamiętajmy zatem jedną podstawową kwestię – użytkownik i robot Google wchodząc na stronę muszą wiedzieć, gdzie się znaleźli. Jeżeli użytkownik nie będzie wiedział, gdzie jest – opuści Twoją stronę i będzie szukał innego, ale odpowiedniego miejsca do swojego zapytania.

Poniżej 2 przykłady negatywne:

Argon-lampy.pl

Wchodząc na stronę główną nie wiemy, czy trafiliśmy na stronę galerii obrazów lub … no właśnie – nie wiadomo.

Zrzut ekranu ze strony głównej serwisu argon-lampy.pl. Brak nagłówka dezinformuję odbiorcę.

A tak naprawdę – jest to producent lamp.

Ar-sis.pl

Kolejny przykład negatywnego podejścia do web designu. Odczucia mogą być następujące: strona producenta systemu ścian działowych, lub też producenta mebli itp.

Zrzut ekranu ze strony głównej serwisu ar-sis.pl

Jak jest w rzeczywistości – firma oferuje szyldy reklamowe i kasetony.

Zaprezentujemy za to przykład pozytywny:

Kemar.com.pl

Pomimo przestarzałego designu i braku responsywności możemy od samego początku stwierdzić, że jesteśmy na stronie producenta i dystrybutora artykułów oświetleniowych.

Zrzut ekranu ze strony głównej serwisu argon-lampy.pl

Zadanie na teraz – wejdź na swoją stronę i sprawdź, czy faktycznie posiadasz odpowiedni nagłówek informujący o Twojej firmie, ofercie i produkcie.

 

2. Właściwy content na stronie internetowej

Powtarzane wszem i wobec stwierdzenie “Content is the king”, czasami irytuje, niemniej jest to naprawdę istotny slogan w kontekście budowy strony www, jak i marketingu internetowego. Bez dobrego contentu obecnie się nie obejdzie, jeżeli oczywiście chcemy wyróżnić się spośród konkurencji i zwiększyć swój udział w rynku.

Dlaczego content jest istotny? Ponieważ 84% internautów oczekuje od marki tworzenia contentu.

(Źródło: Meaningful-brands)

Jaki content powinniśmy mieć na swojej stronie internetowej?

  • Opis firmy
  • Poprawnie opisana postrona „O Nas”
  • Podstrony „Ofertowa”
  • Podstrony „Produktowe”
  • Opis realizacji
  • FAQ
  • Aktualności z życia firmy
  • Własne recenzje produktów
  • Blog/Dział porady

itp.

Powyższa lista nie jest pełna – jest to temat na osobny artykuł. Na chwilę obecną skupmy się na dziale „Blog/Porady/Baza wiedzy”, który nie jest zbyt często prowadzony przez polskich przedsiębiorców. Przykładowo tylko na 2 stronach internetowych będących w TOP10 po frazie „producent oświetlenia” prowadzony jest blog. Tylko 2 firmy mają świadomość, że tego typu aktywność wpływa na odbiór marki wśród grupy odbiorczej.

Jakie są zalety prowadzenia działu Blog/Porady itp. na stronie internetowej?

Dobrze prowadzony dział „Porady/Blog/Strefa wiedzy” na stronie tworzy niemalże efekt synergii, ponieważ dzięki niemu:

  • budujemy pozycję eksperta,
  • zwiększamy pozycje w Google,
  • wzrasta świadomość naszej marki,
  • możemy osiągnąć topowe pozycje dla fraz produktowych i ofertowych,
  • pokazujemy swoją markę z zupełnie innej strony,
  • wspieramy działania związane z social media,
  • mamy możliwość zdobycia linków zewnętrznych.

Nieważne w jakiej branży działasz – zawsze można znaleźć odpowiednie tematy, które warto poruszyć na blogu. Jesteś hydraulikiem i twierdzisz, że nikogo nie interesuje Twoja tematyka? Nieprawda. W ciągu 3 minut wymyśliłem 10 propozycji tekstów na bloga, które są wyszukiwane w Google.pl:

  • Jak naprawić pękniętą rurę wodną?
  • Jak udrożnić rury?
  • Jak zlokalizować wyciek wody w domu?
  • Instalacja wodna w domu.
  • Lokalizacja wycieków wody
  • Jak uszczelnić cieknący piec co?
  • Instalacja wodna w domu krok po kroku.
  • Czym uszczelnić rurę odpływową?
  • Jak uszczelnić zawór kulowy?
  • Jak udrożnić rury w toalecie?
  • Czym uszczelnić rurę plastikową?
  • Jak naprawić kran z prysznicem?
Chcesz żebyśmy wymyślili content na Twoją stronę? Napisz do nas!

Tylko spokojnie z tym contentem – zbyt wiele niesformatowanej treści na jednej stronie www wpływa negatywnie na jego obiór i w konsekwencji generuje znaczną ilość odrzuceń stron aniżeli generowanych leadów.

 

3. Dane firmowe

Wiarygodność własnej firmy wśród grupy odbiorczej to również podstawa, o której często zapominamy. Dane firmowe to nie tylko nazwa firmy i adres, lecz także pełne dane rejestrowe. NIP, REGON, KRS są elementami, które powinny pojawić się na każdej stronie internetowej. Pamiętajmy, aby niniejsze dane były łatwe do znalezienia przez użytkowników.

Zrzut ekranu z adresu elmarco.pl/kontakt z właściwie wdrożonymi danymi firmowymi.

Dane kontaktowe zazwyczaj pojawiają się na stronie w kilku miejscach. Nie utrudniajmy życia naszym użytkownikom i także dodajmy kluczowe dane w standardowych miejscach, czyli:

  • w nagłówku/headerze strony,
  • na podstronie kontakt,
  • w stopce serwisu.

Najważniejszą kwestią, jest fakt, by dane kontaktowe były wyeksponowane. Dodatkowo możemy użyć odpowiednich CTA, by jeszcze bardziej zachęcić użytkowników do kontaktu z marką. Dobrym pomysłem jest stosowanie formularzy kontaktowych, dzięki czemu użytkownik nie musi opuszczać naszej witryny aby rozpocząć relację z marką.

 

4. Formularz kontaktowy

Prosta rzecz do wdrożenia a daje znaczne efekty w postaci wzrostów konwersji ze stron internetowych. Dzięki poprawnemu formularzowi kontaktowemu możemy od razu pozyskać dane i zapytanie od osoby zainteresowanej naszymi usługami/produktami. Po co mamy go odsyłać do skrzynki e-mailowej, której może nie mieć skonfigurowanej na własnym komputerze/smartfonie? Zmniejszajmy dystans pomiędzy wolą kontaktu a realizacją. Co więcej poprawnie skonfigurowany formularz kontaktowy pozwala na pomiar efektów z danych kampanii marketingowych.

Zachęcajmy naszych użytkowników do wypełniania formularzy kontaktowych:

Zrzut ekranu ze strony perfect-dentalclinic.com z poprawnie przygotowanym formularzem kontaktowym.

Posiadając dane kontaktowe naszych użytkowników, czyli potencjalnych klientów, możemy rozpocząć budowę relacji, bądź też bezpośrednio realizować sprzedaż.

5. Strona błędu 404, która może spełniać różne role

Myślenie, że strona błędu 404 to tylko strona komunikująca o niedziałającej stronie www, lub też błędnie wpisanym adresie www to już przeszłość! Wykorzystaj stronę błędu 404 do tego by:

  • przekierować użytkownika do najważniejszych stron w domenie,
  • pokazać istotne walory sklepu, firmy itp.,
  • zaprosić do zapisania się do newslettera,
  • pokazać własne social media do polubienia.

Możemy wykorzystać stronę 404 tak by spełniała dodatkowe role:

Zrzut ekranu ze strony 404 domeny nasz-gabinet.pl. Na stronie zaprezentowane jest CTA odwołujące do strony głównej, lub też do skorzystania z bezpłatnej, ogólnopolskiej infolinii.

Albo odrzucała użytkowników od siebie:

Zrzut ekranu ze strony 404 domeny elmarco.pl

 

6. Polityka prywatności i pliki cookies

Kluczowymi elementami na stronie internetowej, które muszą być wdrożone, aby przestrzegać obecne przepisy są polityka prywatności oraz komunikat cookies.

Właściciel strony internetowej powinien wykazać się przestrzeganiem RODO przyjmując i wdrażając politykę prywatności. Treść polityki jest uzależniona od sposobu przetwarzania danych pozyskanych ze strony internetowej. W polityce prywatności należy wskazać:

  • jak są zbierane i wykorzystywane dane,
  • kto jest administratorem danych osobowych,
  • w jaki sposób można skontaktować się z administratorem,
  • jakie są uprawnienia użytkownika.

itp.

Przykład wdrożenia polityki prywatności. Zrzut ekranu ze strony logisticgroup.pl

Oprócz polityki prywatności należy przygotować komunikat informujący o tym, że strona korzysta z plików cookies. Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego każda witryna korzystająca z plików cookies do zbierania informacji o użytkownikach powinna zamieścić stosowną informację.

Sam fakt korzystania z Google Analytics dla swojej domeny jest powodem do zamieszczenia tego typu informacji.

Przykład komunikatu cookies:

Zrzut ekranu ze strony autorefraktometr.eu

Posiadając stronę na systemie CMS WordPress wystarczy zainstalować wtyczkę „Cookie Consent”. Krótka optymalizacja pozwala na prawidłowe stosowanie.

Konfiguracja wtyczki „Cookie Consent”

 

7. CTA

Call to Action stanowi zestaw słów, które nakłaniają użytkownika do działania. Niestety nie ma jednej teorii w jaki sposób należy wdrożyć poprawne CTA. Najważniejsze jest dostosowanie CTA do wymagań danej strony i naszej grupy docelowej.

Poprawne call to action pozwala na realizacje celów i założeń strony internetowej. Przede wszystkim wdrażając CTA pokażmy od razu użytkownikowi, gdzie ma kliknąć żeby zrealizować cel własnej wizyty. CTA może odwoływać do podstrony kontakt, sprawdzenia oferty, formularza kontaktowego bądź też od razu uruchomić możliwość wysyłki e-mailowej. Strony dedykowane użytkownikom mobilnym, np. taxi, zalecam wdrożenie CTA umożliwiającego bezpośrednie połączenie telefoniczne. Testujmy zarówno kreacje graficzne, jak i tekstowe, tak by uzyskać najwyższe współczynniki CTR.

Porównajmy stronę bez wdrożonego CTA w sliderze na stronie głównej:

Brak wdrożonego CTA nie zachęca użytkownika do przejścia dalej i zainteresowania się danym tematem. Źródło: luxon.pl

Ze stroną z wdrożonym CTA w sliderze na stronie głównej:

Źródło: lenalighting.pl

 

8. Doświadczenie i portfolio

Pokażmy użytkownikom, że jesteśmy ekspertami w swojej branży. Zaprezentujemy referencje, recenzje, listy klientów, portfolio prac, case studies, Dzięki takim elementom potwierdzamy naszą wiedzę, wiarygodność i profesjonalizm. Poszczególne podstrony mogą być także źródłem wartościowego ruchu z wyszukiwarek. Wykorzystajmy nasze realizacje do osiągnięcia topowych pozycji w Google dla fraz lokalnych.

Przykład osiągnięcia topowych pozycji w Google dla fraz lokalnych z podstrony realizacji. Podstrona domeny lediko w TOP10 dla frazy „oświetlenie magazynu Opole”.

Źródło: lediko.com

 

9. User generated content i Social Proof

Treść generowana przez użytkowników jest odpowiednim elementem dla potwierdzenia jakości realizowanych usług i produktów. Możemy pokazywać zdjęcia produktów w użyciu, komentarze użytkowników, oceny i opinie oraz zdjęcia użytkowników. Istnieje możliwość także prezentacji zdjęć użytkowników z profili social media, np. Instagrama – stwórzmy własnego hashtag’a, podzielmy się informacją z naszymi klientami i opublikujmy na stronie zdjęcia automatycznie zasysane z serwisu spolecznościowego. WordPress umożliwia niniejsze działania poprzez szereg wtyczek, np.: 10Web Instagram Feed – Instagram Gallery.

Edycja wtyczki 10Web Instagram Feed – Instagram Gallery

 

10. O nas + Zespół

Podstrona „O nas” jest jedną z kluczowych sekcji na stronach firmowych. Docelowi klienci, pracownicy, partnerzy chcą wiedzieć z kim będą pracowali, jakie wartości prezentuje firma oraz czym może się pochwalić. Statystyki pokazują, że podstrony „O Nas” generują znaczny ruch na stronach.

Dział „O Nas” powinien odpowiadać na pytania:

  • Kim jesteśmy?
  • Kto stanowi nasz zespół?
  • Jakie wartości cenimy?
  • Dlaczego warto z nami współpracować?
  • Od kiedy działamy na rynku?

Sekcja ta powinna także zawierać zdjęcia zespołu zwiększając tym samym wiarygodność i profesjonalizm firmy.

 

11. Odnośniki do stron social media

Ikony social media pozwalają na przekierowanie użytkowników bezpośrednio do właściwych profili społecznościowych, bez konieczności samodzielnego poszukiwania odpowiednich adresów. Odwołania do social media powinny znaleźć się praktycznie na każdej podstronie serwisu. Doskonałym miejscem do prezentacji są nagłówek i stopka. Warto zamieścić także linki, ikony na podstronie „O Nas”, „Kontakt”.

Niestety element ten jest także często zapominany przez właścicieli stron.  W internecie znajdziemy wiele stron internetowych posiadających niepodlinkowane ikony społecznościowe.

Niepodlinkowane mogą być ikony społecznościowe:

Źródło: albaz.pl

Lub też treści w menu w stopce:

Źródło: leduj.pl

 

12. FAQ

Podstrona FAQ pozwala na reagowanie na potrzeby właściwej grupy odbiorczej. Sekcja FAQ może realizować kilka celów:

  • zwiększać ruch na stronie,
  • wpływać na pozycje w Google,
  • rozwiązywać podstawowe wątpliwości użytkowników/klientów,
  • zwiększać zaufanie wobec marki,
  • pokazywać pracowników firmy jako ekspertów w swojej dziedzinie.

Dział FAQ może prezentować treści informacyjne dotyczące produktów:

Źródło: leduj.pl

Oraz treści dotyczące realizacji zamówienia:

Źródło: mebline.pl

Do podstrony FAQ można także kierować bezpośrednio w korespondencji e-mailowej lub w trakcie rozmowy telefonicznej. Dobrze przygotowana sekcja FAQ może być skutecznie wykorzystywana przez dział sprzedaży.

Przygotowując dział FAQ warto zastosować znaczniki schema.org dzięki czemu dajemy możliwość oznaczenia danych oraz ich zaindeksowania i zrozumienia przez roboty wyszukiwarki. Dobrze zoptymalizowana podstrona FAQ pozwala na prezentację odpowiedzi w Google Answer Boxes na samej górze wyników wyszukiwania.

 

13. Wyszukiwarka

Strony posiadające dużą ilość podstron, produktów, kategorii i treści warto wyposażyć w wyszukiwarkę, ale dobrze działającą wyszukiwarkę. Przykładem serwisu ze źle działającą wyszukiwarką może być sklep internetowy sephora.pl – przykładowo wpisując ”perfumy dla chłopaka” możemy wybrać perfumy, ale „dla kobiet”!

Źródło: sephora.pl

Implementując wyszukiwarkę pamiętajmy, aby była dostępna standardowo w nagłówku strony, najlepiej z prawej strony.

Źródło: lenalighting.pl

 

13 elementów i tyle … na razie

Jak więc widzimy istnieje wiele elementów, które należy wziąć pod uwagę przy budowie stron internetowych. Każda witryna to obecnie pierwsze źródło kontaktu z firmą – zadbajmy nie tylko o odpowiednią oprawę graficzną (właściwa kolorystyka, podział, czysty przekaz) lecz także o web usability. Jestem ciekawe jakie według Was są kluczowe elementy budowy stron www.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *