Strona internetowa to wizytówka firmy – banał, z którym każdy powinien się zgodzić. Oprócz najnowszych trendów w web designie (flat design, prostota itp.) istnieje wiele elementów, które są uniwersalne i które powinny pojawić się na stronach www. Niestety nadal możemy przeglądać tysiące stron internetowych posiadających liczne błędy. Ile to razy widzieliśmy strony niedostosowane pod urządzenia mobilne, posiadające przestarzałą grafikę lub też niepoprawną strukturę. Zamiast wypisywać błędy w budowie stron zaprezentuję 13 kluczowych elementów, które powinny pojawić się na każdej stronie firmowej. Zaczynajmy!
Jest to jeden z najczęstszych błędów spotykanych na stronach www. Błąd, który może naprawdę dużo kosztować właścicieli stron internetowych. Przedsiębiorcy, managerowie itp. myślą, że każdy potencjalny klient zna ich markę i firmę. Otóż nie – nie znamy marek małych i średnich przedsiębiorstw. Nie twórzmy stron internetowych dla nas samych, lecz dla dwóch odbiorców:
Zapamiętajmy zatem jedną podstawową kwestię – użytkownik i robot Google wchodząc na stronę muszą wiedzieć, gdzie się znaleźli. Jeżeli użytkownik nie będzie wiedział, gdzie jest – opuści Twoją stronę i będzie szukał innego, ale odpowiedniego miejsca do swojego zapytania.
Argon-lampy.pl
Wchodząc na stronę główną nie wiemy, czy trafiliśmy na stronę galerii obrazów lub … no właśnie – nie wiadomo.
A tak naprawdę – jest to producent lamp.
Ar-sis.pl
Kolejny przykład negatywnego podejścia do web designu. Odczucia mogą być następujące: strona producenta systemu ścian działowych, lub też producenta mebli itp.
Jak jest w rzeczywistości – firma oferuje szyldy reklamowe i kasetony.
Kemar.com.pl
Pomimo przestarzałego designu i braku responsywności możemy od samego początku stwierdzić, że jesteśmy na stronie producenta i dystrybutora artykułów oświetleniowych.
Zadanie na teraz – wejdź na swoją stronę i sprawdź, czy faktycznie posiadasz odpowiedni nagłówek informujący o Twojej firmie, ofercie i produkcie.
Powtarzane wszem i wobec stwierdzenie „Content is the king”, czasami irytuje, niemniej jest to naprawdę istotny slogan w kontekście budowy strony www, jak i marketingu internetowego. Bez dobrego contentu obecnie się nie obejdzie, jeżeli oczywiście chcemy wyróżnić się spośród konkurencji i zwiększyć swój udział w rynku.
Dlaczego content jest istotny? Ponieważ 84% internautów oczekuje od marki tworzenia contentu.
(Źródło: Meaningful-brands)
itp.
Powyższa lista nie jest pełna – jest to temat na osobny artykuł. Na chwilę obecną skupmy się na dziale „Blog/Porady/Baza wiedzy”, który nie jest zbyt często prowadzony przez polskich przedsiębiorców. Przykładowo tylko na 2 stronach internetowych będących w TOP10 po frazie „producent oświetlenia” prowadzony jest blog. Tylko 2 firmy mają świadomość, że tego typu aktywność wpływa na odbiór marki wśród grupy odbiorczej.
Dobrze prowadzony dział „Porady/Blog/Strefa wiedzy” na stronie tworzy niemalże efekt synergii, ponieważ dzięki niemu:
Nieważne w jakiej branży działasz – zawsze można znaleźć odpowiednie tematy, które warto poruszyć na blogu. Jesteś hydraulikiem i twierdzisz, że nikogo nie interesuje Twoja tematyka? Nieprawda. W ciągu 3 minut wymyśliłem 10 propozycji tekstów na bloga, które są wyszukiwane w Google.pl:
[ltb_button3 to=”/kontakt”]Chcesz żebyśmy wymyślili content na Twoją stronę? Napisz do nas![/ltb_button3]
Tylko spokojnie z tym contentem – zbyt wiele niesformatowanej treści na jednej stronie www wpływa negatywnie na jego obiór i w konsekwencji generuje znaczną ilość odrzuceń stron aniżeli generowanych leadów.
Wiarygodność własnej firmy wśród grupy odbiorczej to również podstawa, o której często zapominamy. Dane firmowe to nie tylko nazwa firmy i adres, lecz także pełne dane rejestrowe. NIP, REGON, KRS są elementami, które powinny pojawić się na każdej stronie internetowej. Pamiętajmy, aby niniejsze dane były łatwe do znalezienia przez użytkowników.
Dane kontaktowe zazwyczaj pojawiają się na stronie w kilku miejscach. Nie utrudniajmy życia naszym użytkownikom i także dodajmy kluczowe dane w standardowych miejscach, czyli:
Najważniejszą kwestią, jest fakt, by dane kontaktowe były wyeksponowane. Dodatkowo możemy użyć odpowiednich CTA, by jeszcze bardziej zachęcić użytkowników do kontaktu z marką. Dobrym pomysłem jest stosowanie formularzy kontaktowych, dzięki czemu użytkownik nie musi opuszczać naszej witryny aby rozpocząć relację z marką.
Prosta rzecz do wdrożenia a daje znaczne efekty w postaci wzrostów konwersji ze stron internetowych. Dzięki poprawnemu formularzowi kontaktowemu możemy od razu pozyskać dane i zapytanie od osoby zainteresowanej naszymi usługami/produktami. Po co mamy go odsyłać do skrzynki e-mailowej, której może nie mieć skonfigurowanej na własnym komputerze/smartfonie? Zmniejszajmy dystans pomiędzy wolą kontaktu a realizacją. Co więcej poprawnie skonfigurowany formularz kontaktowy pozwala na pomiar efektów z danych kampanii marketingowych.
Zachęcajmy naszych użytkowników do wypełniania formularzy kontaktowych:
Zrzut ekranu ze strony https://vitapedis.pl z poprawnie przygotowanym formularzem kontaktowym.
Posiadając dane kontaktowe naszych użytkowników, czyli potencjalnych klientów, możemy rozpocząć budowę relacji, bądź też bezpośrednio realizować sprzedaż.
Myślenie, że strona błędu 404 to tylko strona komunikująca o niedziałającej stronie www, lub też błędnie wpisanym adresie www to już przeszłość! Wykorzystaj stronę błędu 404 do tego by:
Możemy wykorzystać stronę 404 tak by spełniała dodatkowe role, albo odrzucała użytkowników od siebie:
Zrzut ekranu ze strony 404 domeny elmarco.pl
Kluczowymi elementami na stronie internetowej, które muszą być wdrożone, aby przestrzegać obecne przepisy są polityka prywatności oraz komunikat cookies.
Właściciel strony internetowej powinien wykazać się przestrzeganiem RODO przyjmując i wdrażając politykę prywatności. Treść polityki jest uzależniona od sposobu przetwarzania danych pozyskanych ze strony internetowej. W polityce prywatności należy wskazać:
itp.
Oprócz polityki prywatności należy przygotować komunikat informujący o tym, że strona korzysta z plików cookies. Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego każda witryna korzystająca z plików cookies do zbierania informacji o użytkownikach powinna zamieścić stosowną informację.
Sam fakt korzystania z Google Analytics dla swojej domeny jest powodem do zamieszczenia tego typu informacji.
Przykład komunikatu cookies:
Posiadając stronę na systemie CMS WordPress wystarczy zainstalować wtyczkę „Cookie Consent”. Krótka optymalizacja pozwala na prawidłowe stosowanie.
Call to Action stanowi zestaw słów, które nakłaniają użytkownika do działania. Niestety nie ma jednej teorii w jaki sposób należy wdrożyć poprawne CTA. Najważniejsze jest dostosowanie CTA do wymagań danej strony i naszej grupy docelowej.
Poprawne call to action pozwala na realizacje celów i założeń strony internetowej. Przede wszystkim wdrażając CTA pokażmy od razu użytkownikowi, gdzie ma kliknąć żeby zrealizować cel własnej wizyty. CTA może odwoływać do podstrony kontakt, sprawdzenia oferty, formularza kontaktowego bądź też od razu uruchomić możliwość wysyłki e-mailowej. Strony dedykowane użytkownikom mobilnym, np. taxi, zalecam wdrożenie CTA umożliwiającego bezpośrednie połączenie telefoniczne. Testujmy zarówno kreacje graficzne, jak i tekstowe, tak by uzyskać najwyższe współczynniki CTR.
Porównajmy stronę bez wdrożonego CTA w sliderze na stronie głównej:
Ze stroną z wdrożonym CTA w sliderze na stronie głównej:
Pokażmy użytkownikom, że jesteśmy ekspertami w swojej branży. Zaprezentujemy referencje, recenzje, listy klientów, portfolio prac, case studies, Dzięki takim elementom potwierdzamy naszą wiedzę, wiarygodność i profesjonalizm. Poszczególne podstrony mogą być także źródłem wartościowego ruchu z wyszukiwarek. Wykorzystajmy nasze realizacje do osiągnięcia topowych pozycji w Google dla fraz lokalnych.
Przykład osiągnięcia topowych pozycji w Google dla fraz lokalnych z podstrony realizacji. Podstrona domeny lediko w TOP10 dla frazy „oświetlenie magazynu Opole”.
Treść generowana przez użytkowników jest odpowiednim elementem dla potwierdzenia jakości realizowanych usług i produktów. Możemy pokazywać zdjęcia produktów w użyciu, komentarze użytkowników, oceny i opinie oraz zdjęcia użytkowników. Istnieje możliwość także prezentacji zdjęć użytkowników z profili social media, np. Instagrama – stwórzmy własnego hashtag’a, podzielmy się informacją z naszymi klientami i opublikujmy na stronie zdjęcia automatycznie zasysane z serwisu spolecznościowego. WordPress umożliwia niniejsze działania poprzez szereg wtyczek, np.: 10Web Instagram Feed – Instagram Gallery.
Podstrona „O nas” jest jedną z kluczowych sekcji na stronach firmowych. Docelowi klienci, pracownicy, partnerzy chcą wiedzieć z kim będą pracowali, jakie wartości prezentuje firma oraz czym może się pochwalić. Statystyki pokazują, że podstrony „O Nas” generują znaczny ruch na stronach.
Sekcja ta powinna także zawierać zdjęcia zespołu zwiększając tym samym wiarygodność i profesjonalizm firmy.
Ikony social media pozwalają na przekierowanie użytkowników bezpośrednio do właściwych profili społecznościowych, bez konieczności samodzielnego poszukiwania odpowiednich adresów. Odwołania do social media powinny znaleźć się praktycznie na każdej podstronie serwisu. Doskonałym miejscem do prezentacji są nagłówek i stopka. Warto zamieścić także linki, ikony na podstronie „O Nas”, „Kontakt”.
Niestety element ten jest także często zapominany przez właścicieli stron. W internecie znajdziemy wiele stron internetowych posiadających niepodlinkowane ikony społecznościowe.
Niepodlinkowane mogą być ikony społecznościowe:
Lub też treści w menu w stopce:
Podstrona FAQ pozwala na reagowanie na potrzeby właściwej grupy odbiorczej. Sekcja FAQ może realizować kilka celów:
Dział FAQ może prezentować treści informacyjne dotyczące produktów:
Oraz treści dotyczące realizacji zamówienia:
Do podstrony FAQ można także kierować bezpośrednio w korespondencji e-mailowej lub w trakcie rozmowy telefonicznej. Dobrze przygotowana sekcja FAQ może być skutecznie wykorzystywana przez dział sprzedaży.
Przygotowując dział FAQ warto zastosować znaczniki schema.org dzięki czemu dajemy możliwość oznaczenia danych oraz ich zaindeksowania i zrozumienia przez roboty wyszukiwarki. Dobrze zoptymalizowana podstrona FAQ pozwala na prezentację odpowiedzi w Google Answer Boxes na samej górze wyników wyszukiwania.
Strony posiadające dużą ilość podstron, produktów, kategorii i treści warto wyposażyć w wyszukiwarkę, ale dobrze działającą wyszukiwarkę. Przykładem serwisu ze źle działającą wyszukiwarką może być sklep internetowy sephora.pl – przykładowo wpisując ”perfumy dla chłopaka” możemy wybrać perfumy, ale „dla kobiet”!
Implementując wyszukiwarkę pamiętajmy, aby była dostępna standardowo w nagłówku strony, najlepiej z prawej strony.
Zaprojektuj stronę www ze specjalistami LTB
Jak więc widzimy istnieje wiele elementów, które należy wziąć pod uwagę przy budowie stron internetowych. Każda witryna to obecnie pierwsze źródło kontaktu z firmą – zadbajmy nie tylko o odpowiednią oprawę graficzną (właściwa kolorystyka, podział, czysty przekaz) lecz także o web usability.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.