Brief strony internetowej

Element profesjonalnego wizerunku w sieci

Brief strony internetowej

Do stworzenia firmowej strony internetowej nie wystarczy jedynie wykupienie domeny i hostingu. Na profesjonalną, reprezentującą markę stronę www składa się wiele elementów, które warto ustalić już na początku i wdrożyć zanim strona na dobre wystartuje.

Większość firm prosi w tym celu o pomoc agencje takie jak LTB, specjalizujące się w projektowaniu stron internetowych od podstaw. Naszym celem jest spełnienie oczekiwań klienta, ale także zaproponowanie najlepszych rozwiązań. Z tego też powodu najważniejszym elementem profesjonalnego wizerunku w sieci jest brief strony internetowej, który ułatwia zebranie od klienta wszystkich informacji o tym, co będzie dla nowego projektu strony www znaczące. Na podstawie dobrze wypełnionego briefu specjaliści z naszej agencji są w stanie zaproponować najlepsze rozwiązania graficzne i funkcjonalne dedykowane do wybranego projektu. Opisujemy zatem, co powinno znaleźć się w dobrze przygotowanym briefie?

Informacje kontaktowe i charakterystyka firmy

Aby rozmawiać o jakiejkolwiek współpracy nad stroną internetową niezbędne jest poznanie klienta. Informacje takie jak dane firmy (NIP, KRS) i osoby do kontaktu (najlepiej mail i telefon) ułatwią nam komunikację w sprawie zamawianego projektu oraz umożliwią przygotowanie formalności związanych z realizacją strony www. Wśród wstępnych informacji o firmie powinny znaleźć się także Państwa notatki odnośnie tego co jest przedmiotem zamówienia: czy będzie to sklep internetowy, strona www, landing page, czy może aplikacja dedykowana. Na początku prosimy także o określenie podstawowych celów, jakie ma realizować zadany projekt – czy stworzona strona ma być wizytówką firmy, nowym sklepem internetowym w celu zwiększenia sprzedaży, czy może chcą Państwo jedynie odświeżenia wyglądu obecnej strony www.

Zapytaj o wycenę stworzenia strony www w naszej agencji!

Założenia projektowe

Jednym z dwóch głównych punktów wypełnienia briefu strony www są założenia projektowe, a więc wszelkie informacje które pomogą nam w przygotowaniu witryny. Do określenia na tym etapie będą między innymi:

  • Przykładowe projekty/benchmark konkurencji

Tutaj umieszczamy linki do projektów, które przypadły Państwu do gustu i zgadzają się z Państwa wizją strony www. Najlepiej oczywiście, gdyby były to strony konkurencji, co pozwoli nam ocenić również podejście do konkretnych tematów. Przykładów może być wiele, a każdy projekt można opisać komentarzami typu „menu ze strony X, układ graficzny strony Y, kolorystyka strony Z”. Dzięki temu poznamy co tak naprawdę się Państwu podoba i będziemy mogli łatwiej szkicować pierwsze rysy projektu.

  • Czynności odwiedzających Państwa witrynę

Jednym z ważnych elementów działającej strony www jest interakcja z użytkownikami, dlatego na stronie pojawia się dla nich wiele czynności do wykonania. W briefie może pojawić się więc lista typowych czynności na stronach internetowych, np. przeglądanie i czytanie informacji, przeglądanie oferty, przeglądanie kalendarza zdarzeń, wysyłanie zapytań i uzyskiwanie odpowiedzi, newsletter, przeglądanie zdjęć, materiałów multimedialnych, drukowanie informacji, pobieranie plików dokumentów, druków i materiałów promocyjnych, składanie zamówień, dokonywanie płatności online, rejestrowanie się i logowanie czy komentowanie i ocenianie publikacji, produktów, usług. Na powyższe pytania wystarczy odpowiedzieć TAK/NIE, choć oczywiście Państwa sugestie są również mile widziane.

  • Jakie strony, elementy koniecznie powinny być w projekcie

Na tym pytaniu skupiamy się szczególnie, bo dzięki niemu widzimy na czym Państwu naprawdę zależy. Oprócz wspomnianych wcześniej elementów pojawiają się tu więc pytania o aktualności, artykuły i produkty podzielone na kategorie, koszyk z zakupami, blog, płatności online, galerię zdjęć, plansze graficzne na stronie głównej (tzw. slider), formularz kontaktowy, mapy Google, integrację z mediami społecznościowymi i Państwa sugestie. Tak zebrane informacje utworzą podstawy do obiektów w menu.

  • Zarys struktury MENU – Państwa propozycja dotycząca układu strony lub konkretne pomysły, które się Państwu podobają bądź też nie
  • Aktualizacja zawartości strony, czyli informacja o tym jak często będą aktualizowali Państwo opisy, zdjęcia i produkty umożliwi nam lepsze dopracowanie technicznych aspektów strony. Dodatkowo chcemy wiedzieć też, czy planują Państwo integracje z innymi systemami, np. CRM, systemami księgowymi, Allegro, lub Ebay.
  • Wersje językowe – chcemy wiedzieć, czy strona ma być wyłącznie po polsku, czy także w innych językach. Warto w tym miejscu zaznaczyć, który z języków ma być głównym – może Państwu zależeć, by strona trafiała przede wszystkim do klientów zagranicznych i wtedy ustawienie polskiego jako języka domyślnego nie będzie wskazane.
  • Planowany termin rozpoczęcia i zakończenia projektu pozwolą nam określić jak szybko i skutecznie jesteśmy w stanie działać w zadanym terminie i jakich efektów można spodziewać się po zakończeniu projektu.

Cele marketingowe

Określenie celów marketingowych jest drugim z najważniejszych elementów określanych jeszcze przed podjęciem przez nas czy jakąkolwiek inną agencję marketingową pracy nad projektem Państwa strony internetowej. Nawet po przeprowadzeniu własnej analizy rynku potrzebujemy Państwa punktu widzenia, by wspólnie dotrzeć do ostatecznych celów i podjąć najlepsze decyzje.

  • Opis branży – prośba o to, by opisać czym zajmuje się Państwa firma i branża ułatwi nam pracę nad konkretnymi rozwiązaniami dla strony i znalezienie ciekawych rozwiązań, które wyróżnią Państwa na tle konkurencji.
  • Określenie grupy docelowej – musimy wiedzieć, kto jest Państwa klientem (B2B, B2C) i jakie są jego cechy – wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, kraj, zawód. Są to oczywiście dane tzw. „klienta idealnego”, ale ułatwią nam trafienie do określonej grupy odbiorców.
  • Przewagi konkurencyjne. Strona będzie wyróżniała się na tle konkurencji, jeśli wykorzystamy faktyczne przewagi konkurencyjne. Im więcej cech Państwo opiszą, tym lepiej dla osób tworzących stronę internetową. Elementy takie jak cena, jakość, innowacyjne produkty lub usługi, skala działalności, doświadczenie, czy rozpoznawalność marki będą punktami, które pozwolą sprzedać Państwa stronę potencjalnemu Klientowi.
  • Adresy WWW stron internetowych konkurencji z branży. Tu dowiadujemy się o Państwa bezpośredniej konkurencji, z którą strona będzie zabiegać o uwagę użytkownika.
  • Pozycjonowanie w Google. Pozycjonowanie jest jedną z ważniejszych kwestii w ramach budowania i prowadzenia strony internetowej. Stworzona strona bez pozycjonowania nie będzie pokazywała się wysoko w wynikach wyszukiwania, a więc przyciągnie mniejsze grono Klientów do Państwa firmy. W tym miejscu warto opisać więc, czy planują Państwo rozpocząć kampanie SEO i jeśli tak, to w jakich krajach.
  • Sieci społecznościowe. Podobnie jak w poprzednim punkcie, włączenie mediów społecznościowych do działania strony internetowej może być bardzo korzystne w pozyskiwaniu widoczności w sieci. Warto zaznaczyć więc, czy zamierzają Państwo podjąć działania promocyjne w sieci społecznościowej i jeśli tak, to jakie platformy (Facebook, Instagram itd.) Państwa interesują.

Projekt graficzny strony

Mając zebrane obszerne dane na temat Państwa oczekiwań, pomysłów i założeń dla strony internetowej jesteśmy  już znacznie bliżej stworzenia projektu, który zadowoli nie tylko Państwa, ale i klientów. Na tym etapie pozostaje nam jedynie doprecyzować wygląd graficzny i skupić się na faktycznym projektowaniu strony www. Kwestie, które będą ważne dla budowy szaty graficznej strony to między innymi ogólny wygląd, kolorystyka strony oraz elementy, które wydają się Państwu korzystne i atrakcyjne.

Przykład witryny zaprojektowanej na bazie indywidualnego projektu graficznego: https://perfect-dentalclinic.com/

Design strony może wzbudzać różne emocje i element ten powinien być uwzględniony na etapie projektu strony! Pytając o wygląd graficzny chcemy dowiedzieć się, czy Państwa zdaniem strona ma mieć charakter:

  • ciepły,
  • przyjazny,
  • radosny,
  • czy może biznesowy, korporacyjny, nowoczesny.

Cechy te oczywiście się nie wykluczają, ale należy je starannie do siebie dopasować. Proponowane przez nas cechy stron to także design minimalistyczny, delikatny, elegancki, lub tradycyjny, poważny i ekskluzywny. Dodatkowo prosimy o uwzględnienie elementów graficznych, które chcą Państwo uwzględnić na stronie. Być może lubią Państwo elementy geometryczne, delikatne wzory kwiatowe lub grafiki właściwe dla Państwa branży. W projekcie uwzględniamy wszystko, tworząc kompletną i co najważniejsze, atrakcyjną stronę internetową.

Skontaktuj się z nami

Poprawnie wypełniony BRIEF podstawą sukcesu przy projektowaniu strony www

Nie istnieje jeden, odgórnie narzucony szablon briefu strony internetowej. Wymienione wyżej elementy to znaczna część tego, o co my pytamy swoich Klientów, ale są też agencje zagłębiające się w znacznie więcej szczegółów technicznych strony. Ważne jedynie, by nie bać się przygotowania takiego dokumentu – pytamy o podstawowe informacje, które nie tylko umożliwią nam wycenę wykonywanej dla Państwa usługi, ale też dadzą wyraźny obraz tego jak stworzyć stronę internetową spełniającą oczekiwania Państwa i Państwa Klientów. Oczywiście już na tym etapie przekazujemy nasze uwagi i propozycje, tak by nowa witryna internetowa nie była tylko efektowna, lecz także użyteczna.

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB