Dobry zespół SEO prace z jakąkolwiek stroną powinien zacząć od wykonania na niej optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google. Wiąże się to z koniecznością wprowadzenia na witrynie pewnych zmian – niektóre są widoczne dla użytkownika, inne dostrzegą tylko boty, jednak na początku współpracy klienta pyta się o zgodę na podobne działania.
Zdarza się niestety, że agencje nie otrzymują takiej zgody, a klient postanawia zoptymalizować swoją witrynę samodzielnie lub polecić to „znajomym, którzy się znają na SEO”. Scenariusz jest w tym przypadku prawie zawsze identyczny – klient wraca do specjalistów z prośbą o ponowne postawienie strony lub o naprawę zaistniałych błędów. Nawet jeśli nie kończy się to tak dramatycznie, często zdarza się, że agencje pracują ze stronami, które zostały zoptymalizowane w nieprawidłowy sposób. Jakie błędy w optymalizacji stron pojawiają się najczęściej?
Każda witryna internetowa ma w swojej strukturze pewne istotne miejsca, w których powinny zostać umieszczone kluczowe treści – w przypadku pozycjonowania najlepiej zawrzeć tam najważniejsze frazy, ale także informacje podstawowe, takie jak nazwa firmy czy nazwa witryny, lokalizacja (w przypadku działalności zorientowanych regionalnie) czy krótki opis specyfiki strony.
Jednym z popularniejszych błędów jest właśnie niekorzystne używanie tego rodzaju miejsc. Z reguły są to błędnie wprowadzone meta tagi.
Meta tagi to np. meta title i meta description, widoczne w wyszukiwarce. Meta title jest również brany pod uwagę jako czynnik rankingowy. Meta desc wpływa jedynie na CTR. Liczba znaków, którą można wprowadzić, jest ograniczona: meta title mieści 70-71 znaków, meta description średnio 278 (zaś najdłuższa wersja 320) – warto więc z uwagą dobierać słowa.
Typowe błędy popełniane w tym zakresie to:
Obecnie Google coraz wyżej ceni strony, które wypełnione są atrakcyjną treścią. Na stronie internetowej powinny zatem znaleźć się teksty SEO – z jednej strony opisujące działalność danej firmy czy produkty dostępne w sklepie, z drugiej strony natomiast zawierające wybrane frazy kluczowe wplecione w tekst w naturalny sposób.
Słowa kluczowe warto wyróżnić np. używając znaczników <strong> </strong>, jednak stosując tę metodę należy zachować umiar. Nasycenie tekstu słowami kluczowymi również nie może być zbyt silne, by nie stworzyć tekstu o charakterze spamerskim, natrętnie reklamowym.
Co szczególnie istotne, teksty znajdujące się w witrynie powinny być unikalne, czyli oryginalne. Niestety popularną praktyką szczególnie w przypadku sklepów internetowych jest zamieszczanie np. opisów produktów skopiowanych ze strony producenta lub innego sklepu. Ponieważ takie działania wykonuje wiele sklepów, w rezultacie w wyszukiwarce nierzadko znaleźć można kilka czy wręcz kilkanaście identycznych opisów danego produktu. Unikalny opis to idealny sposób na wyróżnienie wśród konkurencji – a także na poprawę swoich pozycji w Google.
Wszystkie teksty powinny być prawidłowo zoptymalizowane – powinny więc posiadać nie tylko frazy kluczowe, ale i nagłówki. Powinny również być poprawne pod względem językowym – owszem, Google bierze pod uwagę ortografię!
Kolejną istotną kwestią w prawidłowej optymalizacji stron jest linkowanie wewnętrzne – strona internetowa powinna posiadać przejrzystą strukturę, a wszystkie podstrony powinny być ze sobą powiązane w sposób logiczny i ułatwiający użytkownikowi poruszanie się po witrynie. Warto zatem zadbać o to, aby miedzy poszczególnymi podstronami utworzone były wewnętrzne linki.
Niedopuszczalną praktyką jest pozostawienie podstron, do których nie prowadzi żaden link, czyli tzw. orphan pages – w ten sposób są one praktycznie niewidoczne dla botów. Z punktu widzenia działań SEO są to strony zupełnie nieprzydatne. W ramach optymalizacji należy sprawdzić, czy przypadkiem nie zostały takie strony – zdarza się to po zmianie adresów url.
Z kolei strony, do których wprawdzie prowadzą jakieś linki, jednak one same nie kierują nigdzie dalej, stanowiąc swoistą „ślepą uliczkę”, to tzw. dead-end pages – również są one niekorzystne z punktu widzenia SEO, ponieważ zmuszają zarówno bota, jak i użytkownika do cofania się, zamiast prowadzić ich przez ciekawą i bogatą strukturę witryny.
Niestety zdarza się – i jest to ostatni błąd, o którym napiszemy – że widząc pierwsze pozytywne efekty wprowadzonych w ramach optymalizacji zmian, klienci postanawiają zrezygnować z całego pozycjonowania. Liczą przy tym, że efekty te wystarczą – skoro strona poprawiła swoją widoczność w Google, to czego więcej trzeba? Tymczasem optymalizacja jest tylko częścią złożonego procesu pozycjonowania stron internetowych, choć część ta jest bardzo istotna. Rezygnacja z systematycznych działań i wprowadzanych co jakiś czas poprawek na witrynie sprawi, że otrzymane dobre pozycje z czasem znów się obniżą – nie można zapominać, że konkurencja nie śpi. Stąd istotne jest prowadzenie obserwacji witryny, analiza zmian pozycji po wprowadzaniu danego rodzaju poprawek oraz stałe działania SEO.
Profesjonalny zespół SEO potrafi znaleźć tego rodzaju błędy oraz naprawić je, poprawiając w sposób znaczący funkcjonalność strony – zarówno pod względem jej użyteczności dla odwiedzających, jak i pod kątem wyników pozycjonowania.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.