Przesyt treści i stron internetowych dostępnych w sieci sprawia, że przyciągnięcie uwagi odbiorcy i wybicie się ze swoim przekazem nie jest zadaniem łatwym. Nawet ci, którym udaje się zdobyć szerokie zasięgi i rozpoznawalność często tworzą treści w pierwszej kolejności z myślą o robotach Google i pozycjonowaniu, a dopiero później z zamiarem przedstawienia odbiorcy czegoś wartościowego. Taka praktyka może się jednak nie opłacać w perspektywie czasu – jeśli przyciągasz odbiorców, dbaj o to, by zostali na stronie. Jak tworzyć teksty na stronę internetową i opierać swój sukces na content marketingu?

7 zasad tworzenia dobrych treści na strony internetowe

Poniższa lista przedstawia 7 podstawowych zagadnień, o których warto pamiętać przygotowując treści na strony internetowe. Musimy zaznaczyć oczywiście, że nie jest to w żaden sposób lista kompletna, a przygotowywanie solidnego contentu opiera się o wiele aspektów i niuansów, często specyficznych dla konkretnej branży, niszy czy charakteru działania Twojej marki.

Poniższe podpunkty warto realizować jednak bez względu na to, czy dopiero zaczynasz prowadzenie strony www, czy odświeżasz swoje stare treści. W końcu to dzięki dobrej optymalizacji tekstów przyciągasz uwagę użytkownika i zdobywasz przewagę nad konkurencją.

1. Poznaj swoją grupę docelową

Wiedza w temacie poruszanym na Twojej stronie internetowej to jedno, ale bez znajomości grupy docelowej nie dotrzesz z informacją do swoich najbardziej wartościowych odbiorców. Jako specjalista w swojej branży musisz wykreować swoją markę w roli eksperta, ale też przedstawić temat tak, by był łatwo przyswajalny dla Twojego odbiorcy i całkowicie odpowiedni dla prowadzonej działalności.

Postaraj się też tłumaczyć najważniejsze zagadnienia i pojęcia tak, by temat był zrozumiały dla laika wdrażającego się dopiero w tematykę lub poszukującego porady – o ile nie tworzysz eksperckich treści specjalistycznych i naukowych, nie ma powodu do stosowania wyłącznie naukowych zwrotów i słownictwa zrozumiałego dla 1-2% potencjalnych odbiorców.

2. Przemawiaj do odbiorcy

Korzystanie ze zdań zapisanych w stronie czynnej powinno przychodzić Ci naturalnie, ale jeśli często konstruujesz zdania brzmiące „produkty XYZ mogą być zamówione na naszej stronie…” zmień ton i przejdź na wyrażenia bardziej bezpośrednie. „Możesz zamówić produkty XYZ przeglądając naszą ofertę online” brzmi naturalnie, a jednocześnie pozwala zwrócić się do odbiorcy i nawiązać pierwszą relację z potencjalnym klientem.

3. Wygląd tekstu na stronie: justowanie, akapity i pusta przestrzeń

Czytelny tekst to taki, który jest zrozumiały, ale i taki, nad którym nie musisz skupiać całej swojej uwagi. Jeśli Twój odbiorca zderzy się na blogu tematycznym z ogromnym blokiem tekstowym bez akapitów, wypunktowań, skrótów, cytatów i list, szybko straci zainteresowanie zawartością treści.

Pamiętaj, aby stosować nagłówki trafnie opisujące zawartość każdego akapitu lub sekcji maksymalnie 2-3 akapitów. Pozwól, by znalezienie konkretnych informacji było możliwie najłatwiejsze.

Przejdźmy krok dalej. Justowanie tekstu, czyli wyrównanie do obu marginesów nie wygląda dobrze na stronie internetowej. Co więcej, taki układ tekstu przytłacza wizualnie i nie pozostawia po sobie tak cennej, pustej przestrzeni.

Dlaczego tzw. „white space” jest istotna?

Pozostawienie pustego pola pomiędzy akapitami, dookoła tekstu czy obrazków towarzyszących artykułowi sprawia, że całość staje się o wiele bardziej czytelna i przystępna. Justowanie pozostawmy wydawcom książek i słowa drukowanego.

4. Ważne informacje? Nie ukrywaj ich na końcu tekstu

Czytelnicy mają ograniczone możliwości skupienia uwagi i jeśli chcesz przekazać im ważne informacje, te muszą znaleźć się w pierwszych fragmentach tekstu, akapitu bądź zdania.

Nie rozciągaj nadmiernie treści. Stosuj zasadę odwróconej piramidy, umieszczając najważniejsze, ale i najszersze informacje na początku, a szczegóły zachowuj dla tych, którzy chcą doczytać do końca.

Skup się na prostych zdaniach, używaj w miarę prostych słów i nie sięgaj po branżowy żargon, którego nikt poza bardzo wąską grupą specjalistów nie będzie w stanie zrozumieć.

5. Odpowiednia struktura pod kątem SEO

Teksty na Twojej stronie mogą być długie lub krótkie, stanowić opisy produktów lub teksty poradnikowe. Ponad wszystko, niezależnie od roli, jaką im przypiszesz, teksty na stronie powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO. Do tego niezbędna jest ich odpowiednia struktura.

Algorytmy wyszukiwarek doceniają zarówno strony z większym zagęszczeniem treści, jak i te, które są w nią dość ubogie. Na początek warto postarać się jednak o to, by artykuły i opisy nie były zbyt krótkie – trudno pozycjonować stronę, która nie przedstawia sobą żadnej wartości.

Czytelny podział na akapity – kcmclinic.pl

W ramach struktury tekstów pod kątem SEO zwróć uwagę na ich długość i odpowiedni dla niej podział na akapity opisane nagłówkami H1, H2, H3. Zwróć uwagę na to, co czytelne dla użytkownika, ale pamiętaj, że i wyszukiwarki biorą czytelność tekstów pod uwagę.

Pamiętaj o słowach kluczowych, umieszczaniu ich w nagłówkach i na początku zdań, ale także o obrazkach i przypisanych do nich atrybutach alt.

Słowa kluczowe to te, które użytkownicy wpisują najczęściej jako hasła w wyszukiwarce – chcesz, by to właśnie na ich podstawie odnaleźli Twoją stronę, ale pamiętaj, że przesycenie treści powtarzalnymi frazami czyni tekst nieczytelnym.

6. Nie powielaj treści konkurencji

Kopiowanie tekstów z innych stron internetowych jest nieuczciwą, ale niestety dość częstą praktyką zarówno wśród małych i początkujących marek, jak i dużych stron internetowych.

Wiadome jest, że wiele treści będzie się pokrywać, a ich zawartość i sens przekazu będą do siebie zbliżone. Tworzenie plagiatów to jednak granica, której nie należy przekraczać – treści, które nie pasują do Twojej strony internetowej i zostały skopiowane od innych dość łatwo wychwycić, a samo powielanie treści będzie skutkowało tymczasową karą lub całkowitym usunięciem Twojej strony www z wyszukiwarek.

Zdecydowanie warto uważać na tego typu zagrania. Jeśli potrzebujesz inspiracji, sprawdź, co inni mają na dany temat do powiedzenia, ale opracuj swój własny, oryginalny content.

7. Stosuj Call-to-Action (CTA)

Większość treści na Twojej stronie internetowej powstaje dla określonego celu. Stosowanie odpowiednich call-to-action, czyli wezwania do działania, pozwoli nakierować odbiorców w określonym kierunku i zaprosić do podjęcia akcji w postaci zapisania się do newslettera, skorzystania z atrakcyjnej oferty, nawiązania kontaktu z marką czy polubienia Twojego profilu w mediach społecznościowych.

Przykład wdrożenia CTA above the fold na stronie krzysztoporski.com

Przemyślane CTA przedstawione w sposób nienachalny, zachęcający do działania, ale nie wymuszający go w sposób niemożliwy do ominięcia (np. przez okienko zasłaniające cały ekran, z niewidocznym przyciskiem X) będzie zawsze wartościowym dodatkiem zwiększającym zaangażowanie Twoich odbiorców i generującym konwersję.

Jak tworzyć skuteczny content na stronę www?

Nie ma jednego przepisu, na podstawie którego udałoby się przygotować zawsze działające, wartościowe treści na strony internetowe. Każda marka stara się wypracować swój unikalny głos i wizerunek, tak by przyciągnąć uwagę użytkownika i generować sprzedaż.

Bez stosowania podstaw trudno jednak o uwagę – nawet najbardziej wartościowe teksty i sprawdzone informacje odrzucą, jeśli strona internetowa nie będzie czytelna, a odbiorca nie będzie w stanie zrozumieć Twojego przekazu bez korzystania ze słownika branżowego.

Potrzebujesz ciekawych tekstów na stronę www? Specjaliści LTB przygotują content dopasowany do Twojej marki.

Skontaktuj się z nami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *