Tworzenie wartościowych treści na strony internetowe to jedna z podstawowych zasad dobrego SEO i copywritingu. Umieszczone w opisach kategorii, treściach na stronie głównej czy dłuższych artykułach blogowych i sponsorowanych słowa kluczowe znacząco podnoszą widoczność strony w wyszukiwarkach i zwiększają ruch organiczny na stronie. Żadna treść nie sprzeda się jednak bez chwytliwego nagłówka – to na jego podstawie ocenia się najczęściej, czy treść jest w ogóle warta uwagi. Jak tworzyć chwytliwe nagłówki, by zarówno kampanie reklamowe, jak i wszystkie treści na Twojej stronie internetowej miały sens?
Najskuteczniejsze nagłówki i tytuły artykułów są proste, ale jednocześnie wyjątkowo klikalne. Nie potrzeba tu mądrych zwrotów, naukowych wyrażeń czy skomplikowanej gramatyki – czytelnika przyciągną zwroty zachęcające do akcji (tzw. call-to-action), a więc zarówno bezpośrednie „sprawdź jak to działa”, jak i odwołanie się do osoby czytelnika „Ty też możesz nauczyć się angielskiego w miesiąc”.
Tworząc nagłówki i tytuły dłuższych artykułów, zawsze skupiamy się na słowach kluczowych, na jakie ma być pozycjonowany dany tekst. Ze względu na formę krótkich zdań lub równoważników, nagłówki są doskonałym miejscem do wykorzystania krótkich słów o wysokiej wartości – zwróć uwagę na średnią miesięczną liczbę wyszukiwań i wybierz słowa, które wyszukiwane są wyjątkowo często. Trudno wbić się z nimi do pierwszej 10 wyników ze względu na dużą konkurencję, ale przy skutecznym pozycjonowaniu całego tekstu jest to jak najbardziej wykonalne i daje szansę na długotrwały sukces.
Najważniejszą zasadą wyboru fraz kluczowych do nagłówków jest ich popularność – na frazy długiego ogona czy o mniejszym znaczeniu dla głównego tematu możesz znaleźć miejsce w głębi treści, ale nagłówek ma przyciągać do ogólnego zapytania w danym temacie.
Nagłówek to jedno z niewielu miejsc, gdzie nie warto bać się mocnych słów i bezpośrednich zwrotów. To one we współczesnym internecie zwracają największą uwagę czytelników i zwiększają CTR (klikalność nagłówka). Przyciąganie uwagi powinno być oczywiście robione z głową, bez typowego click-baitu – wyrażenie konkretnej opinii, ciekawa statystyka czy zaskakująca informacja mają szansę przekonać potencjalnego klienta do odwiedzenia Twojej strony internetowej.
Pozostając w temacie przykuwania uwagi, warto zauważyć, że wiele chwytliwych nagłówków korzysta dziś ze statystyk, numerów i danych liczbowych. Powód jest prosty – liczby od zawsze zachęcały czytelników do zgłębienia tematu artykułu, dlatego większość gazet już w nagłówku podaje informację o szokujących zarobkach gwiazd czy polityków. Z przyciągania uwagi numerami korzystają też publikacje naukowe oraz znaczna część artykułów w sieci. Już samo wypunktowanie zalet jakiegoś produktu, podanie „top 5 najciekawszych pomysłów na prezent” czy „10 elementów skutecznego landing page” zachęca do przejrzenia całej treści artykułu.
Przykład wykorzystania danych liczbowych w nagłówku
Czytelnik poszukujący odpowiedzi na swoje zapytanie w wyszukiwarce nie oczekuje zwykle odpowiedzi w postaci pytania. Sama forma pytająca w nagłówku jest jednak wyjątkowo skuteczną metodą przyciągania uwagi, szczególnie gdy pytanie sugeruje znalezienie odpowiedzi w treści artykułu.
Pytania w nagłówkach są skuteczne, bo jak niewiele form pisanych dość dobrze oddziałują na emocje czytelnika. Stawiając pytanie bezpośrednio przed czytelnikiem, otwieramy w nim chęć zgłębienia odpowiedzi, jednocześnie zwracając jego uwagę na produkt, usługę czy problem, dla którego dany tekst ma być promocją. Wracając do wspomnianego wcześniej przykładu nauki języka angielskiego, dobrą techniką tytułowania treści dla szkół językowych jest postawienie prostego pytania „Jak opanować język angielski w miesiąc?”.
Stworzenie wrażenia potrzeby i okazji już na poziomie nagłówka to kolejna dobra technika przyciągania uwagi czytelnika, doskonale znana między innymi z reklam. Propozycja oferty specjalnej obowiązującej do konkretnej daty czy wyłącznie w danym okresie zwraca uwagę bardziej niż zwyczajne przedstawienie oferty. Jak metodę tę wykorzystuje się jednak w klasycznych artykułach blogowych, poradnikowych czy treściach na portalach zewnętrznych?
Wiele zależy od rodzaju oferty, ale właściwie w każdym przypadku można stworzyć konieczność szybkiej reakcji. „8 sposobów na opanowanie SEO już dziś”, „Rozpocznij naukę angielskiego teraz i opanuj nowy język w miesiąc” czy „popraw widoczność swojej strony w sieci od zaraz” to tylko kilka przykładów nagłówków, których czytanie trudno odłożyć na później.
Dobry tytuł, nagłówek czy lead do tekstu mogą przeważyć o tym, jak wiele osób zdecyduje się je przeczytać i dotrzeć do interesujących ich informacji. Internet cierpi dziś na przesyt treści i każdy, kto korzysta na co dzień z wyszukiwarki, wybiera odpowiedzi, czy produkty bazując na ich tytule. Stosując odpowiednie zabiegi, możemy znacząco poprawić swoją szansę nie tylko na wysoką pozycję w wyszukiwarce, ale i wysoką klikalność tekstu – tworzenie atrakcyjnych treści pod kątem SEO powinno uwzględniać roboty wyszukiwarki, ale na pierwszym miejscu stawiać czytelnika.
W agencji LTB specjalizujemy się nie tylko w projektowaniu stron www, ale też szeroko pojętym marketingu internetowym oraz pozycjonowaniu. Nasi specjaliści przygotowują każdego dnia dziesiątki chwytliwych nagłówków, tytułów i artykułów publikowanych na stronach naszych Klientów. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy poprawić pozycję Twojej strony w sieci.
B2B Sales Manager
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.