Współczesne kampanie reklamowe coraz częściej wykorzystują systemy umożliwiające automatyzację marketingu internetowego. Opisujemy, czym jest, na czym polega i w jakim celu stosowana jest tego typu automatyzacja. Przedstawiamy zalety oraz wady automatyzacji marketingu internetowego, a następnie przybliżamy sposoby na jej przeprowadzenie z wykorzystaniem ogólnodostępnych narzędzi.
Automatyzacja marketingu internetowego polega na prowadzeniu różnego rodzaju działań marketingowych przy użyciu oprogramowania bazującego na specjalistycznych algorytmach i sztucznej inteligencji. Jej celem jest zwiększenie efektywności kampanii reklamowych zarówno w wypadku dużych przedsiębiorstw, jak i niewielkich firm lokalnych. Narzędzia do automatyzacji marketingu analizują dane o użytkownikach, by następnie na ich podstawie:
Narzędzia służące automatyzacji marketingu internetowego odpowiadają również za całą komunikację posprzedażową. Wysyłają klientom wiadomości elektroniczne z prośbą o ocenę zakupu oraz poziomu zadowolenia z usługi, a także przypomnienia zawierające informacje na temat nowych ofert.
Automatyzacja marketingu internetowego stosowana jest w celu lepszej identyfikacji potencjalnych klientów i przygotowania odpowiadającego ich potrzebom spersonalizowanego przekazu. Jest to możliwe dzięki gromadzeniu przez stosowne systemy danych na temat użytkowników, przede wszystkim informacji o ich zainteresowaniach oraz podejmowanych na danej stronie internetowej czynnościach. Automatyzacja pozwala oszczędzić dużo czasu i wysiłku specjalistom do spraw marketingu i relacji z klientem, co w efekcie obniża koszty operacyjne firmy, pozwalając jej zmniejszyć budżet na prowadzenie kampanii reklamowej.
Automatyzacja marketingu internetowego jest rozwiązaniem mogącym przynieść firmie wiele korzyści. Wśród jej zalet wymienić należy przede wszystkim:
W wypadku zautomatyzowania marketingu internetowego wysyłka reklam jest prowadzona przez system bazujący na sztucznej inteligencji i działaniu odpowiednio wyselekcjonowanych algorytmów. Opierają się one na matematycznych obliczeniach i zależą od sprawności wykorzystanych komputerów oraz oprogramowania. Za wadę automatyzacji marketingu internetowego można uznać możliwość wystąpienia błędu w systemie, w następstwie którego reklama zostaje zaadresowana do niewłaściwej grupy celowej. Prowadzi to nie tylko do skazy na profesjonalnym wizerunku firmy, lecz także do dużych strat finansowych w zakresie budżetu. Warto jednak zaznaczyć, że podobne błędy mogą wystąpić także przy marketingu prowadzonym w sposób tradycyjny, dlatego wada ta w żadnym wypadku nie powinna dyskredytować automatyzacji. W celu zapewnienia poprawnego działania systemów wystarczyć powinno zapewnienie obsługi specjalisty.
Istnieją różnorodne sposoby na zautomatyzowanie marketingu internetowego. Prezentujemy cztery spośród najczęściej wykorzystywanych: automatyzację marketingu w sklepie internetowym, chatbot, zautomatyzowane wiadomości e-mail oraz reklamy dynamiczne.
Automatyzacja marketingu w wypadku sklepu internetowego polega na dostosowaniu treści na stronie do potrzeb potencjalnych klientów. By dopasować przekaz do użytkownika, konieczne jest monitorowanie jego zachowań podczas odwiedzin w sklepie i sprawienie, by witryna sprzedażowa wychodziła naprzeciw ich oczekiwaniom.
Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym pozwala pokazywać klientom ostatnio oglądane przez nich pozycje oraz produkty podobne do tych, które wzbudziły ich zainteresowanie. Zastosowanie tego mechanizmu umożliwia firmie zwiększenie średniej wartości zamówienia, jest też sposobem na poprawienie jakości doświadczenia użytkownika w czasie zakupów i przedłużenie czasu trwania sesji w witrynie sklepowej. Spersonalizowane dzięki automatyzacji marketingu w sklepie internetowym rekomendacje okazały się skutecznie zwiększać czas spędzony na zakupach w wypadku aż 40% konsumentów.
Chatbot to forma automatyzacji marketingu wykorzystywana współcześnie na szeroką skalę. Pozwala na znaczne usprawnienie komunikacji z klientem, przez co cieszy się dużym uznaniem zarówno wśród specjalistów od marketingu, jak i samych konsumentów, którzy z chęcią korzystają z chatbotów w celu uzyskania szybkiej odpowiedzi na proste, najczęściej zadawane pytania dotyczące oferowanych przez firmę produktów lub usług. Ta forma automatyzacji marketingu pozwala usprawnić obsługę klienta, co w efekcie zwiększa konwersję odwiedzin na sprzedaż. By chatbot spełniał swoje zadanie, powinien być zawsze dostępny dla użytkowników i posiadać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W jego przygotowaniu konieczne jest więc:
E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego, do kontaktu z klientem wykorzystująca pocztę elektroniczną. Pozwala zwiększyć sprzedaż towarów i usług dzięki stworzeniu i podtrzymywaniu bliskich relacji z klientem za pomocą spersonalizowanego przekazu. W wypadku dużej ilości subskrybentów newslettera wskazana jest automatyzacja e-mail marketingu, która pozwoli zwiększyć skuteczność przesyłanych treści. Zawartość wiadomości reklamowych powinna być dopasowana do poprzednio podjętych przez klienta działań, przede wszystkim dokonanych zakupów i przeglądanych ofert. Automatyzacja e-mail pozwala zwiększyć zaufanie wobec marki i budować jej przyjazny wizerunek dzięki wysyłaniu do klientów życzeń urodzinowych oraz stosowaniu zwrotów bezpośrednich zawierających imię odbiorcy wiadomości. Klienci otrzymujący tego typu przekaz czują się zauważeni i docenieni, co przekłada się na ich stosunek do marki i zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z jej produktów lub usług.
Automatyzacja marketingu stosowana jest często w kampaniach reklamowych prowadzonych przy pomocy Google Ads. Najlepszym przykładem są reklamy dynamiczne, czyli reklamy, które dopasowują zakres udostępnianych informacji do miejsca, w jakim są wyświetlane. Korzystają one z danych dostarczanych przez analizujące zawartość stron internetowych boty Google. Na podstawie dostępnej treści system dopasowuje hasła do stron docelowych, dzięki czemu możliwe jest dotarcie z reklamą do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy docelowej składającej się z osób poszukujących produktów lub usług sprzedawanych przez daną firmę. Reklamy dynamiczne na Google Ads, nazywane również reklamami elastycznymi, są skutecznym narzędziem marketingowym. By funkcjonowały prawidłowo, konieczne jest jednak sprawowanie nad nimi odpowiedniego nadzoru.
Automatyzacja marketingu internetowego polega na wykorzystaniu bazującego na wyselekcjonowanych algorytmach i sztucznej inteligencji oprogramowania w celu prowadzenia działań marketingowych. Służy zwiększeniu efektywności kampanii reklamowych poprzez lepszą identyfikację potencjalnych klientów i przygotowanie spersonalizowanego przekazu odpowiadającego ich indywidualnym potrzebom. Swój cel realizuje dzięki gromadzeniu danych na temat zainteresowań użytkowników oraz czynności podejmowanych przez nich w danej witrynie internetowej. Do czterech najczęściej wykorzystywanych metod automatyzacji marketingu internetowego należą automatyzacja marketingu w sklepie internetowym, wykorzystanie chatbotów, automatyzacja wiadomości e-mail oraz zastosowane reklam dynamicznych w Google Ads.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.