Marketing Automation

Jak działają narzędzia do automatyzacji marketingu?

4 sposoby na zautomatyzowanie marketingu internetowego

Współczesne kampanie reklamowe coraz częściej wykorzystują systemy umożliwiające automatyzację marketingu internetowego. Opisujemy, czym jest, na czym polega i w jakim celu stosowana jest tego typu automatyzacja. Przedstawiamy zalety oraz wady automatyzacji marketingu internetowego, a następnie przybliżamy sposoby na jej przeprowadzenie z wykorzystaniem ogólnodostępnych narzędzi.

Czym jest automatyzacja marketingu internetowego?

Automatyzacja marketingu internetowego polega na prowadzeniu różnego rodzaju działań marketingowych przy użyciu oprogramowania bazującego na specjalistycznych algorytmach i sztucznej inteligencji. Jej celem jest zwiększenie efektywności kampanii reklamowych zarówno w wypadku dużych przedsiębiorstw, jak i niewielkich firm lokalnych. Narzędzia do automatyzacji marketingu analizują dane o użytkownikach, by następnie na ich podstawie:

  • tworzyć dynamiczne formularze kontaktowe w witrynach internetowych,
  • tworzyć dynamiczne ramki produktowe w witrynach internetowych,
  • segmentować kontakty oraz wysyłkę wiadomości elektronicznych,
  • tworzyć dynamiczne wiadomości e-mail,
  • wysyłać przypomnienia o pozostawionych w koszyku produktach,
  • realizować scenariusze komunikacji opracowane przez odpowiedzialnych za wygląd kampanii reklamowej strategów do spraw marketingu,
  • dobierać optymalne kanały komunikacji z danym klientem.

Narzędzia służące automatyzacji marketingu internetowego odpowiadają również za całą komunikację posprzedażową. Wysyłają klientom wiadomości elektroniczne z prośbą o ocenę zakupu oraz poziomu zadowolenia z usługi, a także przypomnienia zawierające informacje na temat nowych ofert.

Napisz i poznaj nasze usługi!

Po co stosuje się automatyzację marketingu internetowego?

Automatyzacja marketingu internetowego stosowana jest w celu lepszej identyfikacji potencjalnych klientów i przygotowania odpowiadającego ich potrzebom spersonalizowanego przekazu. Jest to możliwe dzięki gromadzeniu przez stosowne systemy danych na temat użytkowników, przede wszystkim informacji o ich zainteresowaniach oraz podejmowanych na danej stronie internetowej czynnościach. Automatyzacja pozwala oszczędzić dużo czasu i wysiłku specjalistom do spraw marketingu i relacji z klientem, co w efekcie obniża koszty operacyjne firmy, pozwalając jej zmniejszyć budżet na prowadzenie kampanii reklamowej.

Zalety automatyzacji marketingu internetowego

Automatyzacja marketingu internetowego jest rozwiązaniem mogącym przynieść firmie wiele korzyści. Wśród jej zalet wymienić należy przede wszystkim:

  • wyraźne usprawnienie kampanii reklamowych,
  • znaczne zwiększenie sprzedaży,
  • pozyskiwanie wartościowych danych na temat użytkowników, które mogą być następnie wykorzystane przez pracowników agencji reklamowych, a także działy marketingu i sprzedaży,
  • możliwość kierowania spersonalizowanych reklam do zróżnicowanych grup docelowych poprzez dopasowanie tekstu, grafik oraz czasu wysyłania wiadomości,
  • możliwość dokładnego monitorowania i analizowania zachowania internautów wizytujących daną witrynę internetową,
  • możliwość dzielenia potencjalnych klientów na grupy pod kątem ich danych demograficznych, zainteresowań oraz preferencji zakupowych,
  • możliwość tworzenia rozbudowanych baz danych klientów,
  • automatyzacja tworzenia ofert i reklam skierowanych do konkretnych grup odbiorców,
  • automatyzacja tworzenia treści i wysyłki wiadomości elektronicznych,
  • możliwość tworzenia rozbudowanych list mailingowych,
  • możliwość monitorowania reakcji odbiorców spersonalizowanych wiadomości elektronicznych poprzez analizę współczynnika otwarć, odrzuceń oraz klikalności.

Wady automatyzacji marketingu internetowego

W wypadku zautomatyzowania marketingu internetowego wysyłka reklam jest prowadzona przez system bazujący na sztucznej inteligencji i działaniu odpowiednio wyselekcjonowanych algorytmów. Opierają się one na matematycznych obliczeniach i zależą od sprawności wykorzystanych komputerów oraz oprogramowania. Za wadę automatyzacji marketingu internetowego można uznać możliwość wystąpienia błędu w systemie, w następstwie którego reklama zostaje zaadresowana do niewłaściwej grupy celowej. Prowadzi to nie tylko do skazy na profesjonalnym wizerunku firmy, lecz także do dużych strat finansowych w zakresie budżetu. Warto jednak zaznaczyć, że podobne błędy mogą wystąpić także przy marketingu prowadzonym w sposób tradycyjny, dlatego wada ta w żadnym wypadku nie powinna dyskredytować automatyzacji. W celu zapewnienia poprawnego działania systemów wystarczyć powinno zapewnienie obsługi specjalisty.

Sposoby na zautomatyzowanie marketingu internetowego

Istnieją różnorodne sposoby na zautomatyzowanie marketingu internetowego. Prezentujemy cztery spośród najczęściej wykorzystywanych: automatyzację marketingu w sklepie internetowym, chatbot, zautomatyzowane wiadomości e-mail oraz reklamy dynamiczne.

1. Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym

Automatyzacja marketingu w wypadku sklepu internetowego polega na dostosowaniu treści na stronie do potrzeb potencjalnych klientów. By dopasować przekaz do użytkownika, konieczne jest monitorowanie jego zachowań podczas odwiedzin w sklepie i sprawienie, by witryna sprzedażowa wychodziła naprzeciw ich oczekiwaniom.

Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym pozwala pokazywać klientom ostatnio oglądane przez nich pozycje oraz produkty podobne do tych, które wzbudziły ich zainteresowanie. Zastosowanie tego mechanizmu umożliwia firmie zwiększenie średniej wartości zamówienia, jest też sposobem na poprawienie jakości doświadczenia użytkownika w czasie zakupów i przedłużenie czasu trwania sesji w witrynie sklepowej. Spersonalizowane dzięki automatyzacji marketingu w sklepie internetowym rekomendacje okazały się skutecznie zwiększać czas spędzony na zakupach w wypadku aż 40% konsumentów.

Automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym wassyl.pl

2. Chatbot

Chatbot to forma automatyzacji marketingu wykorzystywana współcześnie na szeroką skalę. Pozwala na znaczne usprawnienie komunikacji z klientem, przez co cieszy się dużym uznaniem zarówno wśród specjalistów od marketingu, jak i samych konsumentów, którzy z chęcią korzystają z chatbotów w celu uzyskania szybkiej odpowiedzi na proste, najczęściej zadawane pytania dotyczące oferowanych przez firmę produktów lub usług. Ta forma automatyzacji marketingu pozwala usprawnić obsługę klienta, co w efekcie zwiększa konwersję odwiedzin na sprzedaż. By chatbot spełniał swoje zadanie, powinien być zawsze dostępny dla użytkowników i posiadać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W jego przygotowaniu konieczne jest więc:

  • dokładne zaplanowanie treści rozmowy z klientami,
  • połączenie narzędzia z platformą CRM,
  • przygotowanie wygodnej formy włączenia do rozmowy przedstawiciela biura obsługi klienta, jeżeli jego ekspertyza okaże się niezbędna do rozwiązania problemu.
Automatyzacja marketingu

Przykład Chatbota na stronie x-kom.pl

3. E-mail marketing

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego, do kontaktu z klientem wykorzystująca pocztę elektroniczną. Pozwala zwiększyć sprzedaż towarów i usług dzięki stworzeniu i podtrzymywaniu bliskich relacji z klientem za pomocą spersonalizowanego przekazu. W wypadku dużej ilości subskrybentów newslettera wskazana jest automatyzacja e-mail marketingu, która pozwoli zwiększyć skuteczność przesyłanych treści. Zawartość wiadomości reklamowych powinna być dopasowana do poprzednio podjętych przez klienta działań, przede wszystkim dokonanych zakupów i przeglądanych ofert. Automatyzacja e-mail pozwala zwiększyć zaufanie wobec marki i budować jej przyjazny wizerunek dzięki wysyłaniu do klientów życzeń urodzinowych oraz stosowaniu zwrotów bezpośrednich zawierających imię odbiorcy wiadomości. Klienci otrzymujący tego typu przekaz czują się zauważeni i docenieni, co przekłada się na ich stosunek do marki i zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z jej produktów lub usług.

Przykład E-mail marketingu stosowany przez Allegro

4. Reklamy dynamiczne

Automatyzacja marketingu stosowana jest często w kampaniach reklamowych prowadzonych przy pomocy Google Ads. Najlepszym przykładem są reklamy dynamiczne, czyli reklamy, które dopasowują zakres udostępnianych informacji do miejsca, w jakim są wyświetlane. Korzystają one z danych dostarczanych przez analizujące zawartość stron internetowych boty Google. Na podstawie dostępnej treści system dopasowuje hasła do stron docelowych, dzięki czemu możliwe jest dotarcie z reklamą do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy docelowej składającej się z osób poszukujących produktów lub usług sprzedawanych przez daną firmę. Reklamy dynamiczne na Google Ads, nazywane również reklamami elastycznymi, są skutecznym narzędziem marketingowym. By funkcjonowały prawidłowo, konieczne jest jednak sprawowanie nad nimi odpowiedniego nadzoru.

Automatyzacja marketingu

Przykład kampanii reklamowej Google Ads – Ekokarat

Skontaktuj się z nami!

Automatyzacja marketingu internetowego polega na wykorzystaniu bazującego na wyselekcjonowanych algorytmach i sztucznej inteligencji oprogramowania w celu prowadzenia działań marketingowych. Służy zwiększeniu efektywności kampanii reklamowych poprzez lepszą identyfikację potencjalnych klientów i przygotowanie spersonalizowanego przekazu odpowiadającego ich indywidualnym potrzebom. Swój cel realizuje dzięki gromadzeniu danych na temat zainteresowań użytkowników oraz czynności podejmowanych przez nich w danej witrynie internetowej. Do czterech najczęściej wykorzystywanych metod automatyzacji marketingu internetowego należą automatyzacja marketingu w sklepie internetowym, wykorzystanie chatbotów, automatyzacja wiadomości e-mail oraz zastosowane reklam dynamicznych w Google Ads.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB