Zmiany w algorytmie Google z korzyścią dla użytkownika

Update algorytmu Google poszerzony o Page Experience

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • SEO
  • -
  • Zmiany w algorytmie Google z korzyścią dla użytkownika

Zmiany w algorytmie Google z korzyścią dla użytkownika

Doświadczenia użytkowników odwiedzających strony internetowe mają niemałe znaczenie w kontekście ogólnego odbioru strony i w ostatnich latach kwestia ta jest brana coraz częściej pod uwagę przy ocenie wartości stron www. Google zakomunikowało niedawno, przedstawiając swój obszerny artykuł zatytułowany “Evaluating page experience for a better web”, że zmiany dotyczące oceny stron pod kątem page experience zostaną wprowadzone na stałe do algorytmu.

Po dodanych wcześniej ocenach szybkości ładowania strony i responsywności, w maju 2020 przyszedł czas na dodanie tzw. Core Web Vitals – nowych kryteriów, pod których kątem będzie oceniane strony i które będą miały realny wpływ na jej ranking.

Zapytaj o nasze usługi

Nowy update algorytmu Google poszerzony o Page Experience

Choć Google już w maju informowało o planowanych zmianach w algorytmie i wprowadzeniu czynników wpływających na page experience do stałego repertuaru kryteriów oceny stron, zmiany mają wejść w życie najwcześniej w przyszłym roku. Okres przestoju i wcześniejsze poinformowanie o zmianach mają umożliwić administratorom stron wprowadzenie niezbędnych zmian i poprawek na czas, bez ryzyka utraty wypracowanej ciężką pracą pozycji zupełnie niespodziewanie. Google dostarcza jednocześnie narzędzia deweloperskie ułatwiające właścicielom stron optymalizację page experience pod kątem nowych wytycznych zestawu Core Web Vitals.

Aktualizacja Page Experience ma oceniać doświadczenia użytkowników wchodzących w interakcje ze stronami internetowymi, zmuszając właścicieli stron internetowych do optymalizacji stron na korzyść odwiedzających.

Strony mają być przyjazne dla użytkownika, angażować go do działania i prezentować się dobrze nie tylko na desktopach, ale i urządzeniach mobilnych.

Core Web Vitals – nowe wskaźniki wydajności stron www

Nowe czynniki, które zostały zaprezentowane przez Google i będą miały od przyszłego roku realny wpływ na pozycję strony w rankingach SERP, są związane przede wszystkim z tempem wczytywania witryny, interaktywnością oraz stabilnością ładowanej zawartości mierzonymi w czasie rzeczywistym.

Core Web Vitals mają skupiać się na user experience (UX) i ułatwiać przeglądanie stron internetowych wyrzucając na topowe miejsca w wynikach wyszukiwania te, które zagwarantują wygodę przeglądania.

Evaluating Page Experience for a better web

Źródło: Google Webmasters, https://webmasters.googleblog.com/

Jak pokazuje graf zaprezentowany w ramach wprowadzenia czynników Core Web Vitals, do dotychczas ważnych składników takich jak responsywność, bezpieczeństwo przeglądania, szyfrowanie HTTPS i pojawianie się okienek pełnoekranowych utrudniających dostęp do treści dołączają:

  • Wskaźnik LCP (Largest Contentful Paint) skupiający się na wydajności ładowania strony – nie tylko prędkości całkowitego ładowania, ale czasie potrzebnym do pełnego załadowania największego elementu strony. Według nowych wytycznych Google, w dobrze przygotowanych stronach LCP nie powinno wynieść więcej niż 2,5 sekundy od startu ładowania witryny.
  • Wskaźnik FID (First Input Delay) odnosi się do interaktywności strony i oznacza w skrócie reakcję strony na aktywność ze strony użytkownika. Dobrze zoptymalizowane strony powinny być w stanie reagować na interakcję użytkownika, w tym np. kliknięcie przycisku CTA w czasie nie dłuższym niż 100 milisekund. Użytkownik wchodzący w interakcję ze stroną chce jej reakcji od razu – nawet jeśli treść będzie musiała się załadować, użytkownik ma mieć pewność, że strona zarejestrowała kliknięcie i wykonuje działanie.
  • Wskaźnik CLS (Cumulative Layout Shift) analizuje wizualną stabilność witryny i poszczególnych elementów widocznych na stronie. Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk z perspektywy użytkownika są ładujące się w czasie elementy, które po pojawieniu się przesuwają zawartość całej strony i utrudniają klikanie w wybrane elementy. Wskaźnik CLS powinien wynosić optymalnie 0,1 – niepożądane są sytuacje, w których użytkownik chcący kliknąć wprzycisk A przypadkowo, przez słaby wynik CLS, klika w przycisk B, przenosi się do zupełnie innej podstrony lub traci dostęp do wyświetlającego się okna przypadkowo klikając w przycisk jego zamknięcia.

Zapytaj o dostosowanie strony do nowych wymagań Google

Jak ocenić Page Experience w praktyce?

Wprowadzane przez Google zmiany nie wejdą w życie wcześniej, niż w 2021 roku i użytkownicy zostaną poinformowani o dacie wprowadzenia zmian przynajmniej na pół roku przed ich wprowadzeniem. Z perspektywy właściciela strony internetowej czy agencji zajmującej się pozycjonowaniem stron dla naszych Klientów jesteśmy przekonani, że tak wczesne poinformowanie o planowanych zmianach wpłynie pozytywnie na rankingowanie stron według nowych kryteriów. Pamiętajmy jednak, że choć rankingi są szalenie ważne z perspektywy marketingowej, wprowadzane zmiany mają w pierwszej kolejności ułatwić życie użytkownikom.

Oceniajmy swoje strony realistycznie, patrząc na nie z perspektywy osoby korzystającej z Internetu. Bierzmy pod uwagę czynniki, które mogą spowodować kiepską jakość interakcji ze stroną i unikajmy wprowadzania ich na własnej stronie. Dobrze zaprojektowana strona www ma zaprowadzić użytkownika tam, gdzie oczekujemy go najbardziej, ale nie utrudnić mu przy tym drogi do samodzielnego zwiedzania strony.

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB