Proces pozycjonowania zmienił się drastycznie na przestrzeni kilku lat. Obecnie metody, które jeszcze kilka lat temu gwarantowały szybki sukces, mogą zaszkodzić aniżeli przyczynić się do wzrostu pozycji. W przeszłości skuteczne okazywało się tanie pozycjonowanie. Niestety – czasy taniości w marketingu internetowym już dawno się skończyły.
Pozycjonowanie jako najtańszy sposób pozyskania klienta
Pozycjonowanie stanowi jeden z najtańszych sposobów pozyskania klienta. Czy pomimo tego warto jeszcze bardziej uszczuplać budżety przeznaczone na marketing internetowy i wybierać tzw. tanie pozycjonowanie?
Przedstawiamy kilka powodów, dla których pojawienie się przymiotnika tani przy ofercie pozycjonowania nie zawsze musi stanowić wyznacznik atrakcyjnej oferty.
Powód pierwszy – możliwy filtr Google
Tanie pozycjonowanie oznacza łatwe do zdobycia linki ze stron niekoniecznie dobrej jakości. Jest to i tak najbardziej optymistyczna wersja dla właściciela pozycjonowanej strony. Analizując linkbuilding różnych domen wielokrotnie można zaobserwować stosowanie Systemów Wymiany Linków oraz zdobywanie linków ze źródeł dość egzotycznych – przodują linki ze stron holenderskich, rosyjskich, irańskich, japońskich i koreańskich. Często szybki linkbuilding powiązany jest także ze stosowaniem linków exact match. Z połączenia powyższych czynników może powstać jeden główny problem: Filtr Google, którego efekty powiązane są z punktami 3 i 4.
Powód drugi – brak podejścia długookresowego/strategicznego
Współcześnie pozycjonowanie jako element marketingu internetowego firmy powinno wyróżniać strategiczne podejście pozwalające zaplanować cele kampanii. Każda firma powinna wyznaczyć sobie długookresowy plan marketingowy uwzględniający pozycjonowanie. Reagowanie na zmiany w Google i działania konkurencji, rozwój strony oraz zwiększanie widoczności w wyszukiwarkach internetowych należy uwzględniać jako elementy całościowego planu marketingowego firmy. Tanie pozycjonowanie nastawione na szybki efekt i brak planów długookresowych na pewno nie spełnia warunków strategicznego podejścia do biznesu.
Powód trzeci – strata finansowa
Negatywne skutki taniego pozycjonowania, w tym przede wszystkim filtr Google, mogą być odczuwalne dla firmy nawet przez kilka lat. Koszty jednorazowego usunięcia filtra ręcznego lub algorytmicznego Google, czy też przygotowania audytu SEO mogą przewyższać kwoty przeznaczone nawet na roczne pozycjonowanie. Zdarza się, iż usunięcie filtra algorytmicznego w szybkim czasie jest niemożliwe – wówczas należy ponieść kolejne koszty związane z pracą nad odfiltrowaniem domeny, zakupem nowej domeny itp. Niejednokrotnie koszty przeznaczone na neutralizację skutków taniego pozycjonowania mogą przewyższać kwoty jakie można przeznaczyć na profesjonalnie przygotowaną kampanię pozycjonowania.
Z kolei brak efektów w postaci osiągnięcia zadowalających pozycji w wyszukiwarce Google może się wiązać z uruchomieniem kolejnych działań w ramach marketingu internetowego: Google Ads, Remarketing itp. oraz innych form marketingu. Nierzadko brak efektów pozycjonowania doprowadza do bankructwa i zamknięcia firmy.
Powód czwarty – strata czasu
Kampania taniego pozycjonowania może być realizowana w nieskończoność. Przeznaczenie małego budżetu na kampanię SEO z pewnością nie spowoduje większych strat finansowych, ale też nie przyniesie oczekiwanych efektów. W ten sposób nieefektywna kampania może być prowadzona nawet kilka lat. Niestety, gdy najbliższa konkurencja zdobywa trwałych klientów poprzez pozycjonowanie, firma korzystająca z usług taniego pozycjonowania może nie stać się beneficjentem korzyści jakie daje Internet. A wystarczy przeanalizować możliwości budżetu, zwiększyć kwoty przeznaczone na marketing internetowy i wybrać profesjonalną agencję SEO.
Powód piąty – brak doradztwa i wsparcia profesjonalistów
Wybierając jakąkolwiek usługę nie powinniśmy na pierwszym miejscu zwracać uwagi na atrakcyjność finansową, lecz na profesjonalizm i rzetelność usługobiorcy. Samo określenie profesjonalizmu wyklucza taniość. Tanie pozycjonowanie realizowane przez niedoświadczonego specjalistę posiadającego niewielką wiedzę oraz ograniczony dostęp do narzędzi SEO nie może być efektywne. Dodatkowo tanie pozycjonowanie nie będzie powiązane z doradztwem specjalisty w zakresie SEO, a to właśnie specjalista SEO może stworzyć strategię i działania zmierzające do osiągnięcia zaplanowanych efektów.
Podsumowując tanie pozycjonowanie nie zawsze może okazać się strzałem w 10. Decydując się na realizację kampanii SEO warto przeanalizować zawczasu wszystkie za i przeciw. Pozycjonowanie i tak jest najtańszym sposobem dotarcia do klienta, więc zadbajmy o to, by wybrać rzetelnego wykonawcę.