Jak przyspieszyć indeksację dużej liczby adresów URL?

Indeksowanie strony internetowej w wyszukiwarkach Google

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • SEO
  • -
  • Jak przyspieszyć indeksację dużej liczby adresów URL?

Jak przyspieszyć indeksację dużej liczby adresów URL?

Każda witryna musi być właściwie zindeksowana, by mogła zostać wyświetlona w wynikach wyszukiwania. Indeksowanie dowolnej witryny jest nieustannym procesem. Wyszukiwarki Google czy Bing są cały czas aktualizowane za pośrednictwem botów (spiders). Boty wyszukiwarek wykonują „fresh crawl” lub „deep crawl”.

Pierwsze działanie polega na częstej aktualizacji zmian jakie zaszły na danej witrynie. Deep crawl jest szczegółowym indeksowaniem, które boty Google czy innej wyszukiwarki przeprowadzają klika razy w miesiącu.

Tak zwane pająki nieustannie monitorują zmiany w Internecie i aktualizują zindeksowane wersje witryn. Do niedawna pożądana indeksacja stron oparta była na ilości słów (fraz) kluczowych znajdujących się w witrynie. Frazy kluczowe nie musiały nawet znajdować się w ciele strony. Wystarczyło by dana fraza znalazła się w meta tagach.

Obecnie Google zmieniło swoją politykę indeksowania stron, nadmierne wykorzystywanie fraz kluczowych i meta tagów może zostać odebrane jako spam, a strona może zostać wykluczona z indeksu wyszukiwarki.

Zapytaj o nasze usługi

Obecnie stosując odpowiednie działania można zmusić boty wyszukiwarek szybkiego do indeksowania i klasyfikowania stron nie tylko dzięki frazom kluczowym.

Na czym polega indeksowanie strony przez boty Google?

Robot Google zauważa wszystkie zmiany jakie zaszły na stronie i dodaj je do indeksu wyszukiwania Google. Wszystkie zmiany są dodawane tylko wtedy, gdy ich treść ma wysoką jakość. Każdy pająk przetwarza treść witryny, lokalizacje na stronie, analizuje tagi, meta znaczniki oraz atrybuty alt dla obrazów. Kiedy użytkownik wyszukuje informacji na podstawie wprowadzonych słów kluczowych uruchamia algorytm Google. Algorytm porównuje witryny związane z wprowadzonymi frazami kluczowymi i na tej podstawie umieszcza je we właściwej kolejności w wynikach wyszukiwania. Każdą zaindeksowaną stronę lub podstronę możemy sprawdzić wpisując komendę w pasku wyszukiwarki:

site:http://naszastrona.pl

Wpisując pierwszą komendę w wyszukiwarkę Google wyświetli wszystkie zaindeksowane strony i podstrony, które odnoszą się do sprawdzanej witryny. Po zastosowaniu komendy site:naszastrona.pl można sprawdzić czy zakupiony certyfikat bezpieczeństwa jest zauważalny przez algorytmy Google. Jeżeli strona ma wdrożony certyfikat bezpieczeństwa przed adresem strony powinien wyświetlić się przedrostek „https” zamiast „http”. Gdy istnieje potrzeba zweryfikowania indeksacji pomijającej pewne części, na przykład sam blog firmowy, należy wpisać w wyszukiwarkę:

site:naszastrona.pl -site:naszastrona.pl/blog/

Należy pamiętać, że pomiędzy adresem a myślnikiem musi być spacja. Innym sposobem sprawdzenia indeksacji jest skorzystanie z narzędzi Google na stronie https://www.google.com/advanced_search. Automatyczną aktualizację indeksacji Google można przyspieszać regularnie publikując nowe treści i aktualizując starsze wpisy. Szybkość indeksacji Google zależy również od szybkości serwera na którym jest strona oraz od szybkości ładowania witryny. Czas trwania automatycznej indeksacji dla wielu jest nie do przyjęcia.

indeksowanie-stron-roboty-google

Samodzielna indeksacja adresów URL

Pierwszym, najpopularniejszym sposobem indeksowania stron i podstron witryny jest wykorzystanie możliwości Google Analytics. Wystarczy zalogować się na swoje konto, wpisać nazwę witryny i jej adres URL, a następnie pobrać identyfikator śledzenia. Kolejnym krokiem będzie samodzielne wprowadzenie kodu Analytics na każdej stronie witryny. Najprostszym sposobem na to jest utworzenie jednego pliku z kodem, a następnie utworzenie wiersza kodu na każdej z stron witryny, które pobierają ten plik. Aby stworzyć ten plik należy uzyskać dostęp witryny na serwerze firmy hostingowej. Wykonuje się to zazwyczaj za pośrednictwem protokołu FTP. Wystarczy zalogować się na serwerze ewentualnie uzyskać potrzebne informacje od firmy hostingowej.

Po zalogowaniu na serwer wyświetli się lista plików i folderów. Następnie należy otworzyć nowy plik w edytorze tekstów (np. w Notatniku), utworzyć tekst i wkleić go do Google Analytics. Wprowadzony kod musi zostać zapisany w formacie .php. Stworzony plik .php należy przesłać do katalogu głównego za pomocą FTP. Trzeba dodawać jedną linię kodu dla jednego szablonu strony. Takie działanie gwarantuje, że każda strona witryny będzie na bieżąco śledzona w Google Analytics. Po wykonaniu tych czynności trzeba pobrać header.php i otworzyć go w edytorze tekstów. W tekście kodu należy znaleźć znacznik </ head> i początek <body>, a następnie wstawić jedną linijkę kodu zaraz po znaczniku <body>. W nowej linijce wkleić kod .php, zapisać plik i załadować go na stronę. Jest to złożona operacja, która w przypadku wielu adresów URL zajmie dużo czasu. Jednak istnieje świetne rozwiązanie, które przyspieszy indeksacje wielu adresów URL.

Szybka indeksacja wielu adresów URL

Indeksacja dużej ilości stron sposobem przedstawionym powyżej może być żmudne i czasochłonne. Najlepszym sposobem jest wygenerowanie mapy strony. Mapę strony można wygenerować za pomocą narzędzia Google Search Console. Po zalogowaniu należy wprowadzić adres witryny naszastrona.pl bez wprowadzania skrótów takich jak https czy http. Po wprowadzeniu adresu witryny należy dokonać wyboru metody weryfikacji. Zaleca się użycie metody tag HTML. Może być ona dostępna w metodach polecanych lub alternatywnych. Następnie należy skopiować wygenerowany tag i umieścić go na stronie głównej w polu Nagłówek strony – <head>. Zmiany zostaną wprowadzone kilka minut po zapisaniu.

Sprawdź naszą ofertę

W panelu narzędzia Google należy wybrać zakładkę Indeksowanie > Mapa witryny i użyć opcji Dodaj/testuj mapę witryny. W oknie należy wkleić skopiowany link i wcisnąć Zgłoś mapę witryny. W panelu Google powinna pojawić się informacja o przesłaniu mapy witryny. Standardowo weryfikacja mapy witryny trwa kilka godzin. Podstawowy adres mapy strony to /sitemap.xml.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB