Od kwietnia 2010 roku w wyszukiwarce Google stosowane są rozszerzone wyniki wyszukiwania, czyli rich snippets. Są to pomocnicze informacje w formie grafiki lub tekstu, które pojawiają się w wyszukiwarce Google.
Dzięki temu wyświetlane są dodatkowe informacje, na przykład o cenach poszukiwanych produktów lub ich ocenach dodanych przez innych internautów.
Rozszerzone wyniki opisują trafność proponowanych stron na podstawie wprowadzonych fraz kluczowych. Dla ułatwienia wprowadzone frazy kluczowe są pogrubione w rozszerzonych wynikach wyszukiwania.
Mimo dostępności tej funkcji od siedmiu lat jest stosowana przez niewielką liczbę polskich stron internetowych. Stosując rich snippets dla swojej strony internetowej uzyskujemy przewagę nad wieloma innymi stronami o podobnej tematyce.
Rich snippets najlepiej sprawdzają się do oznaczania:
Jak wykazują statystyki, strony stosujące rozszerzone wyniki wyszukiwania w postaci meta tytułów i meta opisów, są chętniej odwiedzane przez internautów. Internauci dzięki pomocniczym informacjom wiedzą czy na naszej stronie znajdą poszukiwane przez nich informacje. Ruch na stronach oznaczonych dodatkowymi informacjami jest bardziej wartościowy, a użytkownicy generujący ruch na stronie są lojalniejszymi użytkownikami serwisu lub klientami sklepu.
Ta funkcja wyszukiwarki świetnie sprawdza się dla branży e-commerce. Dowiedziono na podstawie badań eye trackingu, że meta tytuły i meta opisy bardziej przyciągają wzrok internautów. Rozszerzony opis skupiał uwagę o połowę dłużej niż sam tytuł i adres URL. Badania wykazały również, że rozszerzone wyniki wyszukiwania wzbudzają największe zainteresowanie w przypadku transakcyjnych zapytań. Aby zwiększyć klikalność dla swojej stronie dzięki rozszerzonym wynikom wyszukiwania, trzeba wykorzystać dane strukturalne.
Są to specjalne znaczniki dzięki, którym oznacza się treści w witrynie zapisane w taki sposób by były czytelne dla robotów Google. Pozwalają na prawidłową interpretację treści, określenie znaczenia i rodzaju zawartości treści. Wszystkie istotne elementy i informacje są wskazywane za pośrednictwem ich znaczników w kodzie podstrony. Kod podstrony jest zapisywany w formie RDF, JSON-LD, mikrodanych lub mikroformatów. W tych czterech formatach zapisywane są meta tytuły i meta opisy, jednakże tylko trzy pierwsze są w pełni rekomendowane przez Google. Wszystkie formaty wykorzystują osobne zestawy i struktury znaczników, ale wykorzystują taki sam słownik z ujednoliconymi schematami danych strukturalnych.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania muszą zachować określoną długość. Maksymalnie tytuł może zawierać 65 znaków, a opis 156. Długość określana jest na podstawie szerokości całego tekstu. Meta tytuł musi zawierać wyszczególnioną frazę kluczową.
Zaleca się by kluczowe słowa, były umieszczane na początku tytułu. Meta opisy muszą zawierać informacje zgodne z treścią strony. Słowa kluczowe powinny być wykorzystywane w naturalny sposób. Zbyt duża liczba fraz kluczowych może zostać oceniona przez roboty Google za spam i strona może zostać wykluczona z indeksu wyszukiwarki.
Najbardziej sprawdzają się opisy i tytuły wzywające do działania. Stosowanie Call-to-action jest powszechnie stosowane w branży e-commerce. Opisy powinny również zapewniać korzyści lub konkretne rozwiązania. Prawidłowo napisany meta tytuł i meta opis można stworzyć za pomocą narzędzia Google SERP Snippet Optimalization Tool. Wprowadzone zmiany i widoczność opisów i tytułów można sprawdzić w źródle strony, w pasku przeglądarki oraz w samej wyszukiwarce po upływie określonego czasu.
Obecnie coraz trudniej zdobyć wyższe wyniki wyszukiwania i wyróżnić się spośród podobnie wyglądających wyników. Używanie dodatkowych znaczników w meta tytułach i meta opisach może być doskonałym rozwiązaniem by zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Do wprowadzenia dodatkowych znaczników najlepiej sprawdza się Google Rich Snippets Testing Tool.
Pozwala na sprawdzenie, jak będą wyglądały opisy i tytuły ze znakami specjalnymi. Stosowanie gwiazdek, ptaszków, symboli telefonów i wielu, wielu innych nie może być nadmiernie wykorzystywane. Większość internautów widząc nadmierną liczbę znaków specjalnych w opisach i tytułach ocenia stronę za niepoważną lub infantylną, która nie zachęca do wejścia. W efekcie może znacząco zmniejszyć się ruch na stronie. Warto wspomnieć, że nie wszystkie znaki specjalne są wyświetlane przez wyszukiwarkę Google. Niektóre znaki są zamienianie na myślnik lub inny znak, a niektóre w ogóle nie pojawią się w wynikach wyszukiwania. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że znaki specjalne nie będą wyświetlane, kiedy są pierwszym znakiem tytułu lub opisu. Najlepiej używać ich w dalszej części tekstu.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.