Działania marketingowe w branży medycznej nigdy nie należą do najłatwiejszych. Ze względu na dość duże obostrzenia odnośnie reklamy i promocji, stworzenie solidnej pozycji sieciowej dla naszego kolejnego Klienta wymagało odpowiedniego przygotowania, intensywnej pracy i umiejętnego wykorzystania dostępnych narzędzi.
Rozpoczynając pracę z kliniką okulistyczną OneDayClinic w listopadzie 2017 roku wiedzieliśmy jednak, że poprawa jej widoczności jest możliwa, a marketing internetowy pozwoli zbudować wizerunek lidera dziedziny. Co udało nam się osiągnąć?
OneDayClinic, czyli informacje o kliencie
OneDayClinic to specjalistyczna klinika okulistyczna z placówką w czeskiej Ostravie, zajmująca się na co dzień przede wszystkim operowaniem zaćmy z refundacją kosztów leczenia z NFZ. Celem naszych działań podjętych w listopadzie 2017 roku było zaprezentowanie OneDayClinic na rynku polskim, zbudowanie świadomości marki wśród pacjentów stanowiących jej grupę docelową i przedstawienie samej idei wyjazdu na operację za granicę w jak najlepszym świetle. Na chwilę obecną to właśnie OneDayClinic jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych tego typu placówek wśród pacjentów cierpiących na zaćmę. Jak udało nam się dotrzeć do takiej pozycji?
Cele marketingowe
Rozpoczynając współpracę z OneDayClinic mieliśmy w świadomości wyzwania, jakie stawia przed nami tzw. marketing medyczny. Zgodnie z Ustawą o działalności leczniczej z 2011 roku (Dz. U. z 2011r. Nr 112 poz. 654), w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania praktyk lekarskich, co w praktyce oznacza, że o ile można zwiększać świadomość istnienia marki na rynku i informowania o jej usługach, o tyle bezpośrednia reklama nie jest mile widziana. Z tego też powodu najważniejszym zadaniem marketingu medycznego jest tworzenie wizerunku firmy w Internecie, budowanie pozytywnej relacji z pacjentami oraz budowanie pozycji lidera branży poprzez podnoszenie pozycji w wyszukiwarce i dbałość o pozytywną opinię firmy w sieci.
Organiczne wyniki wyszukiwania dla frazy ogólnej „zaćma czechy”
Wśród opracowanych wraz z naszym Klientem celów marketingowych, jako najważniejsze zadania w procesie pozycjonowania kliniki w sieci obraliśmy:
- wzrost ruchu użytkowników z wyników organicznych,
- wzrost widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania,
- wzrost świadomości marki wśród grupy odbiorczej,
- sprowadzenie nowych użytkowników do serwisu,
- zbudowanie pozycji lidera branży.
Zakres działań marketingowych
Realizację wyszczególnionych wyżej celów oparliśmy o narzędzia, które pozwoliły nam zwiększyć znacząco widoczność marki w sieci i poprawić świadomość marki wśród grupy docelowej bez jednoczesnego stawiania na klasyczne formy reklamy i promocji. Działania marketingowe zostały oparte więc o trzy główne filary pozycjonowania: przygotowanie strategii pozycjonowania z dokładną analizą słów kluczowych, optymalizację witryny oraz linkbuilding.
W ramach pozycjonowania strony internetowej naszego Klienta, nasi specjaliści przygotowali indywidualną strategię działań opartą o możliwości i praktyki dozwolone w branży medycznej. Podstawowym zadaniem było wybranie odpowiednich haseł kluczowych i przygotowanie strategii ich promocji.
Frazy kluczowe
Mając częściową świadomość fraz, jakie chcieliśmy i mogliśmy wykorzystać w trakcie budowania pozycji strony naszego klienta, kolejnym zadaniem dla naszych specjalistów było rozbicie tematu fraz kluczowych na poszczególne kategorie. Ze względu na charakter działalności naszego Klienta, wybrane frazy uporządkowaliśmy w następujący sposób:
- Frazy globalne, np.: zaćma czechy, operacja zaćmy czechy, operacja zaćmy, zaćma blog – służące ogólnemu budowaniu pozycji na podstawowe zapytania w wyszukiwarkach,
- Specjalistyczne frazy globalne związane z cenami oferowanych zabiegów: operacja zaćmy ile kosztuje, Ile kosztuje operacja zaćmy, zaćma cennik – pozwalające na pozycjonowanie dla bardziej szczegółowych zapytań użytkowników sieci,
- Frazy lokalne, np: leczenie zaćmy Katowice, leczenie zaćmy na śląsku, leczenie zaćmy Warszawa – frazy dobrane po to, by zebrać klientów poszukujących informacji na temat operacji zaćmy w danym mieście i przedstawić ofertę OneDayClinic jako opcję lepszą, szybszą i tańszą,
- Frazy poradnikowe: operacja zaćmy powikłania, rekonwalescencja po operacji zaćmy, objawy zaćmy – frazy, które posłużyły podczas pozycjonowania treści na blogu kliniki,
- Frazy poradnikowe pod wykaz placówek np.: operacja zaćmy nfz wykaz placówek, operacja zaćmy gdzie najszybciej na nfz 2018, zaćma czas oczekiwania – pacjenci poszukujący informacji o najszybszych terminach operacji zaćmy mogą trafić na stronę naszego Klienta, dowiadując się gdzie operacja zostanie wykonana najwcześniej.
Źródło: Blog OneDayClinic, przykład wykorzystania fraz lokalnych.
Audyt SEO i optymalizacja serwisu
Jednym z ważniejszych elementów przygotowywania strony internetowej do osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarce jest jej odpowiednia optymalizacja. W ramach działań poprawiających jej funkcjonowanie wykonaliśmy:
- analizę struktury strony internetowej oraz sprawdzenie wszystkich kluczowych elementów (onsite SEO) przy wykorzystaniu narzędzia Screaming Frog,
- poprawę szybkości ładowania witryny,
- optymalizację nawigacji struktury strony,
- dopracowanie wersji mobilnej witryny,
- wdrożenie, analizę i poprawę linkowania wewnętrznego,
- optymalizację zdjęć,
- optymalizację znaczników title i meta tagów,
- analizę i optymalizację profilu w Google Search Console.
Bardzo ważnym etapem optymalizacji strony naszego klienta było wprowadzenie unikalnej i atrakcyjnej dla użytkownika treści, która wnosiłaby dużą wartość informacyjną i jednocześnie pozwoliła pozycjonować stronę w sieci na frazy długiego ogona. Co więcej, bardzo ważne stało się dla nas przygotowanie podstron poradnikowych (np. https://www.onedayclinic.pl/objawy-zacmy-jak-je-rozpoznac-i-co-zrobic-kiedy-sie-pojawia/) oraz podstron lokalnych (np. https://www.onedayclinic.pl/operacja-zacmy-w-lublinie-jak-dlugo-trzeba-czekac-na-zabieg/), dzięki którym strona docierałaby do precyzyjnie określonej grupy docelowej.
Linkbuilding
Link building to niezbędny element pozycjonowania strony w sieci, dzięki któremu strona otrzymuje wartościowe dla niej odnośniki. W ramach działań w obrębie linkowania skupiliśmy się na analizie profili linków dochodzących, tworzeniu dedykowanych stron tematycznych kierujących ruch do strony OneDayClinic, link buildingu relacyjnym, czyli pozyskiwaniu linków partnerskich, a także wdrożeniu strategii Broken Link Building, czyli odnajdywaniu w sieci niedziałających linków i pozyskiwaniu przekierowania ze strony błędu 404 do strony naszego Klienta.
Artykuł na portalu zewnętrznym – pozytywny przykład linkbuildingu w sieci
Efekty pozycjonowania kliniki okulistycznej
Powracając do postawionych na początku celów, głównymi zadaniami w procesie pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej naszego Klienta były: zwiększenie ruchu użytkowników z wyników organicznych, wzrost widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, wzrost świadomości marki wśród grupy odbiorczej, sprowadzenie nowych użytkowników do serwisu, oraz zbudowanie pozycji lidera branży poprzez osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Analizując wyniki strony za pomocą Google Analytics, Senuto oraz własnych, wewnętrznych narzędzi monitorowania w sieci jesteśmy w stanie potwierdzić, że wszystkie cele zostały osiągnięte z sukcesem.
Wykres przedstawiający wzrost ruchu organicznego na stronie OneDayClinic na podstawie Google Analytics
Widoczność domeny w Google – raport Senuto.
Zgodnie z danymi pozyskanymi z platformy Google Analytics, w przedziale od stycznia 2017 do połowy 2018 roku udało nam się zwiększyć ruch organiczny na stronie OneDayClinic o ponad 500%. Trend wzrostowy utrzymuje się na stronie do teraz, choć jego skala jest już znacznie bardziej ustabilizowana w stosunku do początkowych efektów działania. Równie znaczące wyniki ukazuje wykres Senuto sprawdzający widoczność strony OneDayClinic.pl w TOP 10 i TOP 3. Tu udało nam się osiągnąć ponad 50-krotny wzrost widoczności strony na frazy w TOP 10 i ponad 200% wzrost dla fraz w TOP 3. Zestawiając te wyniki z danymi Google Search Console, liczba wyświetleń i kliknięć na stronie w od początku 2018 roku wzrosły równie efektownie, co zadowoliło zarówno nasz zespół jak i samego Klienta.
Wykres Google Search Console dla OneDayClinic obrazujący ruch na stronie w ostatnim roku.
Medic update
Branża medyczna zaliczyła w Google solidne tąpnięcie w okolicach sierpnia-września 2018. Wielu stron www spadło w wynikach wyszukiwania oraz ogólnej widoczności i część z nich skutki tzw. “medic update“, czyli googlowskiej aktualizacji algorytmu, odczuwa do dziś.
Nie inaczej było z OneDayClinic. We wrześniu 2018 roku strona poszybowała w dół w ogólnym ruchu organicznym. Nasza agencja od razu wprowadziła działania mające na celu przywrócenie oraz wzmocnienie pozycji w przyszłości. Skupiliśmy się przede wszystkim na poprawie wydźwięku tekstów poradnikowych na blogu – uzupełniliśmy literaturę oraz bibliografię, dodaliśmy więcej branżowych oraz medycznych pojęć, zaczęliśmy przybliżać tematykę leczenia zaćmy od strony naukowej. Efekt był taki, że stosunkowo szybko odbiliśmy się ze spadków i obecnie strona praktycznie cały czas odnotowuje progres.
Podsumowanie efektów działań marketingowych dla OneDayClinic
- Wzrost ruchu organicznego o 500%
- Około 20-krotny wzrost widoczności w TOP 10
- Wzrost widoczności w TOP 3 o 200%
- Osiągnięcie pierwszych pozycji w wyszukiwaniach Google dla ogólnych i szczegółowych fraz kluczowych,
- Zdobycie wartościowych linków zewnętrznych,
- Przyrost wyświetleń i CTR na stronie.
A jak wasza agencja poradziła sobie z ostatnimi aktualizacjami algorytmów, która miała miejsce na początku roku? Tutaj również mocna roszada w medical. Jakieś wnioski, poprawki, analizy?