Działania marketingowe w branży medycznej nigdy nie należą do najłatwiejszych. Ze względu na dość duże obostrzenia odnośnie reklamy i promocji, stworzenie solidnej pozycji sieciowej dla naszego kolejnego Klienta wymagało odpowiedniego przygotowania, intensywnej pracy i umiejętnego wykorzystania dostępnych narzędzi.
Rozpoczynając pracę z kliniką okulistyczną OneDayClinic w listopadzie 2017 roku wiedzieliśmy jednak, że poprawa jej widoczności jest możliwa, a marketing internetowy pozwoli zbudować wizerunek lidera dziedziny. Co udało nam się osiągnąć?
OneDayClinic to specjalistyczna klinika okulistyczna z placówką w czeskiej Ostravie, zajmująca się na co dzień przede wszystkim operowaniem zaćmy z refundacją kosztów leczenia z NFZ. Celem naszych działań podjętych w listopadzie 2017 roku było zaprezentowanie OneDayClinic na rynku polskim, zbudowanie świadomości marki wśród pacjentów stanowiących jej grupę docelową i przedstawienie samej idei wyjazdu na operację za granicę w jak najlepszym świetle. Na chwilę obecną to właśnie OneDayClinic jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych tego typu placówek wśród pacjentów cierpiących na zaćmę. Jak udało nam się dotrzeć do takiej pozycji?
Rozpoczynając współpracę z OneDayClinic mieliśmy w świadomości wyzwania, jakie stawia przed nami tzw. marketing medyczny. Zgodnie z Ustawą o działalności leczniczej z 2011 roku (Dz. U. z 2011r. Nr 112 poz. 654), w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania praktyk lekarskich, co w praktyce oznacza, że o ile można zwiększać świadomość istnienia marki na rynku i informowania o jej usługach, o tyle bezpośrednia reklama nie jest mile widziana. Z tego też powodu najważniejszym zadaniem marketingu medycznego jest tworzenie wizerunku firmy w Internecie, budowanie pozytywnej relacji z pacjentami oraz budowanie pozycji lidera branży poprzez podnoszenie pozycji w wyszukiwarce i dbałość o pozytywną opinię firmy w sieci.
Wśród opracowanych wraz z naszym Klientem celów marketingowych, jako najważniejsze zadania w procesie pozycjonowania kliniki w sieci obraliśmy:
[ltb_box width=”280″ align=”right”]Dobór słów kluczowych został oparty na wykorzystaniu informacji od Klienta, narzędzi do analizy słów kluczowych (takich jak Google Planner i Ubersuggest), informacji zwrotnych z realizowanej wcześniej przez klienta kampanii Google Ads, oraz analizie konkurencji.[/ltb_box]
Realizację wyszczególnionych wyżej celów oparliśmy o narzędzia, które pozwoliły nam zwiększyć znacząco widoczność marki w sieci i poprawić świadomość marki wśród grupy docelowej bez jednoczesnego stawiania na klasyczne formy reklamy i promocji. Działania marketingowe zostały oparte więc o trzy główne filary pozycjonowania: przygotowanie strategii pozycjonowania z dokładną analizą słów kluczowych, optymalizację witryny oraz linkbuilding.
W ramach pozycjonowania strony internetowej naszego Klienta, nasi specjaliści przygotowali indywidualną strategię działań opartą o możliwości i praktyki dozwolone w branży medycznej. Podstawowym zadaniem było wybranie odpowiednich haseł kluczowych i przygotowanie strategii ich promocji.
Mając częściową świadomość fraz, jakie chcieliśmy i mogliśmy wykorzystać w trakcie budowania pozycji strony naszego klienta, kolejnym zadaniem dla naszych specjalistów było rozbicie tematu fraz kluczowych na poszczególne kategorie. Ze względu na charakter działalności naszego Klienta, wybrane frazy uporządkowaliśmy w następujący sposób:
Jednym z ważniejszych elementów przygotowywania strony internetowej do osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarce jest jej odpowiednia optymalizacja. W ramach działań poprawiających jej funkcjonowanie wykonaliśmy:
Bardzo ważnym etapem optymalizacji strony naszego klienta było wprowadzenie unikalnej i atrakcyjnej dla użytkownika treści, która wnosiłaby dużą wartość informacyjną i jednocześnie pozwoliła pozycjonować stronę w sieci na frazy długiego ogona. Co więcej, bardzo ważne stało się dla nas przygotowanie podstron poradnikowych (np. https://www.onedayclinic.pl/objawy-zacmy-jak-je-rozpoznac-i-co-zrobic-kiedy-sie-pojawia/) oraz podstron lokalnych (np. https://www.onedayclinic.pl/operacja-zacmy-w-lublinie-jak-dlugo-trzeba-czekac-na-zabieg/), dzięki którym strona docierałaby do precyzyjnie określonej grupy docelowej.
Link building to niezbędny element pozycjonowania strony w sieci, dzięki któremu strona otrzymuje wartościowe dla niej odnośniki. W ramach działań w obrębie linkowania skupiliśmy się na analizie profili linków dochodzących, tworzeniu dedykowanych stron tematycznych kierujących ruch do strony OneDayClinic, link buildingu relacyjnym, czyli pozyskiwaniu linków partnerskich, a także wdrożeniu strategii Broken Link Building, czyli odnajdywaniu w sieci niedziałających linków i pozyskiwaniu przekierowania ze strony błędu 404 do strony naszego Klienta.
Powracając do postawionych na początku celów, głównymi zadaniami w procesie pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej naszego Klienta były: zwiększenie ruchu użytkowników z wyników organicznych, wzrost widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, wzrost świadomości marki wśród grupy odbiorczej, sprowadzenie nowych użytkowników do serwisu, oraz zbudowanie pozycji lidera branży poprzez osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Analizując wyniki strony za pomocą Google Analytics, Senuto oraz własnych, wewnętrznych narzędzi monitorowania w sieci jesteśmy w stanie potwierdzić, że wszystkie cele zostały osiągnięte z sukcesem.
Zgodnie z danymi pozyskanymi z platformy Google Analytics, w przedziale od stycznia 2017 do połowy 2018 roku udało nam się zwiększyć ruch organiczny na stronie OneDayClinic o ponad 500%. Trend wzrostowy utrzymuje się na stronie do teraz, choć jego skala jest już znacznie bardziej ustabilizowana w stosunku do początkowych efektów działania. Równie znaczące wyniki ukazuje wykres Senuto sprawdzający widoczność strony OneDayClinic.pl w TOP 10 i TOP 3. Tu udało nam się osiągnąć ponad 50-krotny wzrost widoczności strony na frazy w TOP 10 i ponad 200% wzrost dla fraz w TOP 3. Zestawiając te wyniki z danymi Google Search Console, liczba wyświetleń i kliknięć na stronie w od początku 2018 roku wzrosły równie efektownie, co zadowoliło zarówno nasz zespół jak i samego Klienta.
Branża medyczna zaliczyła w Google solidne tąpnięcie w okolicach sierpnia-września 2018. Wielu stron www spadło w wynikach wyszukiwania oraz ogólnej widoczności i część z nich skutki tzw. „medic update„, czyli googlowskiej aktualizacji algorytmu, odczuwa do dziś.
Nie inaczej było z OneDayClinic. We wrześniu 2018 roku strona poszybowała w dół w ogólnym ruchu organicznym. Nasza agencja od razu wprowadziła działania mające na celu przywrócenie oraz wzmocnienie pozycji w przyszłości. Skupiliśmy się przede wszystkim na poprawie wydźwięku tekstów poradnikowych na blogu – uzupełniliśmy literaturę oraz bibliografię, dodaliśmy więcej branżowych oraz medycznych pojęć, zaczęliśmy przybliżać tematykę leczenia zaćmy od strony naukowej. Efekt był taki, że stosunkowo szybko odbiliśmy się ze spadków i obecnie strona praktycznie cały czas odnotowuje progres.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.