Co zmienił pewien Pingwin?

Link building dla wytrwałych

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • SEO
  • -
  • Co zmienił pewien Pingwin, czyli link building dla wytrwałych

Co zmienił pewien Pingwin, czyli link building dla wytrwałych

Od czasu wprowadzenia algorytmu Penguin w 2013 roku w branży SEO zaszły spore zmiany. Coraz więcej mówi się o roli content marketingu i mediów społecznościowych, a także o nowych źródłach pozyskiwania linków. Jak w tej rzeczywistości sprawdza się link building? Jakie strategie przynoszą korzyści, a które mogą zaszkodzić Twojej stronie? Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę, zanim doda się link na wybraną stronę?

Optymalizacja witryny – od tego trzeba zacząć

Zanim przejdziemy do samych linków, warto przypomnieć pewną podstawową kwestię – aby link building w ogóle miał sens i dawał oczekiwane efekty, musisz zadbać o optymalizację swojej witryny pod kątem wyszukiwarki. Chodzi oczywiście o takie dostosowanie strony, które sprawi, że dla algorytmów Google będzie ona wartościowa, natomiast dla użytkowników – przejrzysta i interesująca.

Zapytaj o nasze usługi

Co się liczy? W skrócie:

  • Optymalizacja strony – w tym pozbycie się z niej błędów technicznych,
  • Unikalny, wartościowy content,
  • Atrakcyjność dla użytkownika – np. dostosowanie do urządzeń mobilnych i przejrzysta struktura.

Ma to spore znaczenie dla wyników strony w rankingu Google. Po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania dobrze zoptymalizowana strona pojawi się wyżej w wynikach. Dzięki optymalizacji już na początku można wzmocnić stronę, dzięki czemu również prowadzące do niej linki będą miały większe znaczenie.

Jeśli frazy są konkurencyjne, sama optymalizacja nie zapewni jednak wyników na pierwszej stronie – a takie przede wszystkim nas interesują. I w tym miejscu wracamy do link buildingu.

Link building dla cierpliwych

Przed wprowadzeniem algorytmu Penguin można było w krótkim czasie (nawet w ciągu miesiąca) wypozycjonować stronę posługując się wyłącznie rozmaitymi strategiami link buildingu. Obecnie część z nich jest mało skuteczna, a niektóre mogą nawet spowodować przyznanie stronie kar, co trwale niweluje wszelkie wysiłki pozycjonowania.

Choć teraz stawia się przede wszystkim na wartość contentu, pozyskiwanie linków nadal jest istotną częścią wzmacniania pozycji stron. Najpopularniejsze źródła linków to m.in.:

  • Katalogi – bazy stron, w których można dodać link z krótkim opisem działalności firmy. Wybierając katalogi, do których dodajemy wpis, warto zwracać uwagę na ich jakość – dobre, moderowane katalogi, najlepiej tematyczne, pozwalają na uzyskanie linku (lub kilku, kilkunastu linków) o lepszej wartości;
  • Blogi – prowadzenie bloga atrakcyjnego z punktu widzenia użytkownika ma dziś szczególne znaczenie. To doskonałe miejsce na zamieszczanie wartościowych publikacji dotyczących Twojej branży. Powiązanie swojej strony z branżowym blogiem pozwala podnieść jej widoczność w wyszukiwarce;
  • Artykuły sponsorowane – coraz popularniejsze jest nawiązywanie współpracy z blogerami oraz portalami dotyczącymi danej branży. Można poprosić o zamieszczenie na takiej stronie linku do swojej witryny – ważna jest tematyczna zgodność, warto zwrócić też uwagę na trust flow danej strony. Im wyższy, tym lepiej;
  • Social media – pozwalają one pozyskiwać najbardziej naturalne linki w postaci udostępnień przez użytkowników treści z Twojej strony. Warto także prowadzić profil czy fanpage swojej firmy i zamieszczać tam odnośniki do swojej witryny;
  • Fora internetowe – to bardzo zróżnicowana przestrzeń pozyskiwania linków. Ogromna liczna forów pozwala budować silny profil linków, jednak trzeba uważać na ich jakość – warto sprawdzić, czy dane forum nie jest zaśmiecone przez spamerskie linki, których obecność obniża wartość całej witryny, a więc i zamieszczonych na niej odnośników.

Rzadziej korzysta się obecnie z systemu wymiany linków (SWL) – działanie to jest karane przez Google, ponieważ często przybiera charakter spamowania dużą liczbą bezwartościowych linków. W przypadku wszystkich wymienionych źródeł zdobywania linków ważne jest zwracanie uwagi na kilka czynników, które decydują o tym, że zamieszczony na stronie odnośnik do naszej witryny będzie miał jakąkolwiek wartość. Krótko o kilku z nich:

Linkbuilding

Strony „na temat”

W link buildingu ważne jest to, czy strona, na której zamieszczamy link, jest tematycznie związana ze stroną, którą linkujemy. Dla przykładu – wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz rowery i części rowerowe. Najlepszy efekt da zamieszczenie linku na stronie również dotyczącej rowerów i związanych z nimi akcesoriów. Nieco mniejszą skuteczność będzie mieć link na stronie związanej ogólnie z jednośladami i sportem. Jeszcze mniejszą – na witrynach związanych ze sportem, turystyką czy zdrowym trybem życia. Najsłabszy efekt pod względem adekwatności zapewniają witryny ogólne, nie tematyczne.

Jeśli więc chcesz zapewnić swojej stronie dobry profil linków, zacznij link building od przygotowania listy stron powiązanych tematycznie z interesującą cię branżą. Im bliższe powiązanie, tym lepiej. Dotyczy to zarówno zamieszczania contentu na blogach, artykułów sponsorowanych, jak i katalogów czy forów internetowych.

Lokalizacja i konkurencyjność – wstrzel się w niszę

Kolejnym czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę, jest uwzględnienie lokalizacji – dla usług lokalnych warto znaleźć strony związane z regionalnym biznesem, fora dla mieszkańców, portale ogłoszeniowe czy informacyjne, i tam znaleźć miejsce na link. Jeśli do tego uda się powiązać je tematycznie, można liczyć na silny, wartościowy odnośnik.

Prowadząc firmę, która oferuje niszowe usługi, np. autodetailing w Białymstoku, można próbować szukać stron poświęconych kosmetyce samochodowej w tym regionie. Dalej będą strony związane z usługami dla motoryzacji, a potem – z daną lokalizacją.

Wartościowe sąsiedztwo

W link buildingu warto przede wszystkim zwracać uwagę także na jakość stron, na których zamieszczamy linki. Jeśli znajdziesz tematyczne forum, z którego wychodzi wiele linków do stron o tematyce erotycznej czy dotyczących hazardu, powinna to być wystarczająca wskazówka, by nie zamieszczać tam swoich linków. Zamieszczenie linku na portalu posiadającym wysoki trust flow i duży ruch przekłada się na wartość linku. To tak jakby podpiąć swoją stronę pod inną i uszczknąć nieco z jej wartości.

Co robić, gdy link building nie działa?

Jeśli w internecie znajduje się już sporo linków do twojej strony, a nie widać efektów, warto monitorować profil linków oraz ich liczbę, rodzaj i wszelkie inne dane przy pomocy narzędzi takich jak Majestic, Ahrefs czy inne. Może okazać się, że choć mamy mnóstwo linków prowadzących do strony, większość z nich jest zupełnie niezwiązana tematycznie z naszą witryną, ma atrybut nofollow albo jest niezaindeksowana przez Google. A to oznacza, że nasze linki są praktycznie bezwartościowe, niewidoczne dla Google lub wręcz szkodliwe.

Wiele firm współpracujących z agencjami oferującymi błyskawiczne efekty musi później zmagać się z karami nakładanymi przez Google i usuwać linki, które w ciągu miesiąca przyniosły witrynie pozycje na pierwszej stronie wyszukiwarki, ale w kolejnych tygodniach spowodowały usunięcie ich z rankingu.

Sprawdź naszą ofertę

Zmiany wprowadzone w algorytmie wyszukiwań, o których wspomnieliśmy na początku, sprawiają, że z jednej strony trudniej jest szybko wypozycjonować witrynę, z drugiej jednak wymuszają przedkładanie jakości linków nad ich bezmyślnym mnożeniem. Dobrze opracowana strategia link buildingu pozwala przygotować solidne, silne zaplecze dla witryny i osiągnąć efekt, który utrzyma się przez dłuższy czas.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB