Od czasu wprowadzenia algorytmu Penguin w 2013 roku w branży SEO zaszły spore zmiany. Coraz więcej mówi się o roli content marketingu i mediów społecznościowych, a także o nowych źródłach pozyskiwania linków. Jak w tej rzeczywistości sprawdza się link building? Jakie strategie przynoszą korzyści, a które mogą zaszkodzić Twojej stronie? Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę, zanim doda się link na wybraną stronę?
Zanim przejdziemy do samych linków, warto przypomnieć pewną podstawową kwestię – aby link building w ogóle miał sens i dawał oczekiwane efekty, musisz zadbać o optymalizację swojej witryny pod kątem wyszukiwarki. Chodzi oczywiście o takie dostosowanie strony, które sprawi, że dla algorytmów Google będzie ona wartościowa, natomiast dla użytkowników – przejrzysta i interesująca.
Co się liczy? W skrócie:
Ma to spore znaczenie dla wyników strony w rankingu Google. Po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania dobrze zoptymalizowana strona pojawi się wyżej w wynikach. Dzięki optymalizacji już na początku można wzmocnić stronę, dzięki czemu również prowadzące do niej linki będą miały większe znaczenie.
Jeśli frazy są konkurencyjne, sama optymalizacja nie zapewni jednak wyników na pierwszej stronie – a takie przede wszystkim nas interesują. I w tym miejscu wracamy do link buildingu.
Przed wprowadzeniem algorytmu Penguin można było w krótkim czasie (nawet w ciągu miesiąca) wypozycjonować stronę posługując się wyłącznie rozmaitymi strategiami link buildingu. Obecnie część z nich jest mało skuteczna, a niektóre mogą nawet spowodować przyznanie stronie kar, co trwale niweluje wszelkie wysiłki pozycjonowania.
Choć teraz stawia się przede wszystkim na wartość contentu, pozyskiwanie linków nadal jest istotną częścią wzmacniania pozycji stron. Najpopularniejsze źródła linków to m.in.:
Rzadziej korzysta się obecnie z systemu wymiany linków (SWL) – działanie to jest karane przez Google, ponieważ często przybiera charakter spamowania dużą liczbą bezwartościowych linków. W przypadku wszystkich wymienionych źródeł zdobywania linków ważne jest zwracanie uwagi na kilka czynników, które decydują o tym, że zamieszczony na stronie odnośnik do naszej witryny będzie miał jakąkolwiek wartość. Krótko o kilku z nich:
W link buildingu ważne jest to, czy strona, na której zamieszczamy link, jest tematycznie związana ze stroną, którą linkujemy. Dla przykładu – wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz rowery i części rowerowe. Najlepszy efekt da zamieszczenie linku na stronie również dotyczącej rowerów i związanych z nimi akcesoriów. Nieco mniejszą skuteczność będzie mieć link na stronie związanej ogólnie z jednośladami i sportem. Jeszcze mniejszą – na witrynach związanych ze sportem, turystyką czy zdrowym trybem życia. Najsłabszy efekt pod względem adekwatności zapewniają witryny ogólne, nie tematyczne.
Jeśli więc chcesz zapewnić swojej stronie dobry profil linków, zacznij link building od przygotowania listy stron powiązanych tematycznie z interesującą cię branżą. Im bliższe powiązanie, tym lepiej. Dotyczy to zarówno zamieszczania contentu na blogach, artykułów sponsorowanych, jak i katalogów czy forów internetowych.
Kolejnym czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę, jest uwzględnienie lokalizacji – dla usług lokalnych warto znaleźć strony związane z regionalnym biznesem, fora dla mieszkańców, portale ogłoszeniowe czy informacyjne, i tam znaleźć miejsce na link. Jeśli do tego uda się powiązać je tematycznie, można liczyć na silny, wartościowy odnośnik.
Prowadząc firmę, która oferuje niszowe usługi, np. autodetailing w Białymstoku, można próbować szukać stron poświęconych kosmetyce samochodowej w tym regionie. Dalej będą strony związane z usługami dla motoryzacji, a potem – z daną lokalizacją.
W link buildingu warto przede wszystkim zwracać uwagę także na jakość stron, na których zamieszczamy linki. Jeśli znajdziesz tematyczne forum, z którego wychodzi wiele linków do stron o tematyce erotycznej czy dotyczących hazardu, powinna to być wystarczająca wskazówka, by nie zamieszczać tam swoich linków. Zamieszczenie linku na portalu posiadającym wysoki trust flow i duży ruch przekłada się na wartość linku. To tak jakby podpiąć swoją stronę pod inną i uszczknąć nieco z jej wartości.
Jeśli w internecie znajduje się już sporo linków do twojej strony, a nie widać efektów, warto monitorować profil linków oraz ich liczbę, rodzaj i wszelkie inne dane przy pomocy narzędzi takich jak Majestic, Ahrefs czy inne. Może okazać się, że choć mamy mnóstwo linków prowadzących do strony, większość z nich jest zupełnie niezwiązana tematycznie z naszą witryną, ma atrybut nofollow albo jest niezaindeksowana przez Google. A to oznacza, że nasze linki są praktycznie bezwartościowe, niewidoczne dla Google lub wręcz szkodliwe.
Wiele firm współpracujących z agencjami oferującymi błyskawiczne efekty musi później zmagać się z karami nakładanymi przez Google i usuwać linki, które w ciągu miesiąca przyniosły witrynie pozycje na pierwszej stronie wyszukiwarki, ale w kolejnych tygodniach spowodowały usunięcie ich z rankingu.
Zmiany wprowadzone w algorytmie wyszukiwań, o których wspomnieliśmy na początku, sprawiają, że z jednej strony trudniej jest szybko wypozycjonować witrynę, z drugiej jednak wymuszają przedkładanie jakości linków nad ich bezmyślnym mnożeniem. Dobrze opracowana strategia link buildingu pozwala przygotować solidne, silne zaplecze dla witryny i osiągnąć efekt, który utrzyma się przez dłuższy czas.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.