Wbrew obiegowej opinii marka to nie tylko logo i nazwa firmy, ale także cała strategia reklamowa. Dobrze rozreklamowana marka jest obecna w świadomości każdego odbiorcy, a co za tym idzie – produkty/usługi, jakie oferuje, są łatwej rozpoznawalne i chętniej wybierane.
Jedną z lepiej rozpoznawalnych marek jest Coca Cola. Ten napój gazowany zawojował rynek w XX wieku, a zarówno kolor czerwony, charakterystyczna czcionka, jak i szczególna butelka, są jednoznacznie kojarzone z marką. Dlaczego warto poświęcić czas i pieniądze na dobrą reklamę swojej marki? Obecnie na rynku dostępnych jest tak wiele produktów, że aby się wyróżnić i zainteresować klienta, musimy mu zaproponować ciekawy produkt, który będzie odmienny od innych. Oprócz samego produktu liczy się jego reklama, bowiem ok. 70% wszystkich startupów upada właśnie ze względu na nieskuteczną reklamę i branding.
Najważniejsze jest ustalenie grupy docelowej, do której chcemy kierować nasz produkt. Wbrew pozorom nie jest to zadanie łatwe – należy bowiem wyważyć cechy indywidualne marki oraz cechy ogólne. Chodzi o to, aby marka nie była zbyt wąsko wyspecjalizowana, bo może się wtedy okazać mało dochodowa. Przykładem jest choćby hipotetyczny rodzaj gumy do żucia dla kobiet po 50 roku życia i uczulonych na wosk Carnauba (popularny składnik tradycyjnej gumy do żucia). Prawdopodobnie okazałoby się, że ilość osób zainteresowanych kupnem jest tak mała, że produkcja byłaby nieopłacalna.
Warto skorzystać z obecnych trendów, które mogą skutecznie podeprzeć naszą markę – obecnie coraz chętnie kupujemy produkty bio i eko, a także różnego rodzaju towary light. Jeżeli zatem wpasujemy się w ten trend – np. produkując bio-batoniki light dla grupy docelowej 20-30 latków, którzy są aktywni fizycznie i dbają o swoją kondycję, to mamy większą szansę na sukces niż w przypadku produkcji kokosowych wafelków dla każdego. Takich wafelków jest na rynku tak dużo, że niezwykle trudno byłoby zainteresować konsumentów kupnem akurat naszego batonika.
Wchodząc na rynek z nowym produktem czy usługą warto zastanowić się, komu powierzyć branding. Specjaliści w tej dziedzinie na pewno przeprowadzą skuteczne badania rynku, zanim zdecydują się przedstawić nam plan skutecznego brandingu naszego produktu. Branding jest działaniem bardzo długotrwałym, a co się z tym wiąże – kosztownym, jest to bowiem kreowanie wyobrażenia o marce u dużej grupy.
Warto powierzyć to zadanie profesjonalistom, chodzi bowiem o to, by tak budować skojarzenia odbiorców, aby były one jednolite i pozytywne.
Tylko od nas zależy, na jakich cechach się skupimy. Istotne jest to, by poszczególne elementy były ze sobą spójne – slogan, logo, nazwa marki, strona internetowa, cały jej design.
Aby szybko zainteresować klientów trzeba postawić na unikalność. Obecnie coraz więcej marek stara się budować bardzo unikatowo swój wizerunek w taki sposób, aby zaciekawić klienta, a ponadto wzbudzić pozytywne odczucia. Logo marki powinno w jakiś sposób być kojarzone z nazwą firmy, powinno być proste i łatwe do rozpoznania. Silnie rozpoznawalną marką jest np. Apple.
Dowolnie zapytana osoba z pewnością rozpozna w nadgryzionym jabłku logo tego informatycznego giganta. Marka kojarzy się także z nowoczesnością, dzięki systematycznemu wprowadzaniu różnorakich iGadżetów. I właśnie to, że wszyscy jednoznacznie rozpoznają Apple’a jest skutkiem dobrze prowadzonych kampanii brandingowych.
Z uwagi na istnienie bardzo dużej grupy rozmaitych produktów i usług wyjście każdej nowej marki na rynek jest poprzedzone bardzo silną kampanią reklamową i systematycznie zaplanowanym brandingiem. Każda wchodząca na rynek marka ma na celu zaistnieć w świadomości swojej grupy odbiorców. Kiedy kilka lat temu marka Play wchodziła na rynek ludzie nie wierzyli, że firmie uda się na stałe wejść do czołówki firm telekomunikacyjnych w Polsce.
Od początku istnienia marki firma stosowała spójny branding – fioletowe logo i plastyczna fioletowa kropla są obecnie powszechnie rozpoznawalne i kojarzone z marką. Dodatkowo firma stale zatrudnia znane osobistości do reklamowania swojej oferty, co czyni z niej jedną z lepiej rozreklamowanych firm telekomunikacyjnych.
W XXI wieku nie da się uciec od identyfikacji wizualnej firmy. Oprócz realnego istnienia marka musi być obecna także w mediach, które pozwalają na wzbudzanie zainteresowania innych osób. Nie można pominąć zaprojektowania eleganckiej, czytelnej strony internetowej, koniecznie dostępnej także w wersji na urządzenia mobilne. Potrzebne jest nam przejrzyste logo i chwytliwa nazwa, która zainteresuje klienta. Ważne jest, by reklamować produkt lub usługę w taki sposób, aby przekaz był czytelny dla wszystkich osób z docelowej grupy klientów. W taki właśnie sposób budujemy skuteczny branding marki.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.