Facebook jest najpopularniejszym z mediów społecznościowych, z których regularnie korzystają Polacy. Choć rośnie zainteresowanie także innymi platformami, to jednak FB jest nadal medium, które angażuje największą liczbę użytkowników – i to nie tylko jako odbiorców, ale także jako aktywnych twórców publikowanych treści.

Kto korzysta z Facebooka?

Według badań przeprowadzonych przez agencję IRCenter w 2016 roku ze wszystkich publikowanych w internecie treści aż 51% pojawiało się właśnie na Facebooku. Z medium tego przynajmniej raz w tygodniu korzysta aż 84% internautów (1) – miesięcznie odwiedza FB około 20 milionów osób! Jak rozkładają się podziały w tej grupie?

Według badań Gemiusa 40% użytkowników stanowią osoby zatrudnione w wolnych zawodach. Pod względem wieku pokaźną grupą są uczniowie i studenci (w wieku od 15 do 24 lat), stanowiący nieco ponad 1/5 użytkowników. Aż ¼ użytkowników to osoby w wieku od 25 do 34 lat. Z Facebooka korzysta nieznacznie więcej kobiet niż mężczyzn (51:49%), w przeciwieństwie do Twittera, gdzie to mężczyźni są liczniejszymi użytkownikami (55% użytkowników Twittera to panowie) (2).

prowadzenie profilu na fb

Przy rosnącym rynku social mediów oraz ich niezaprzeczalnym udziale w życiu współczesnego człowieka, nie da się nie dostrzec ich potencjału reklamowego. Z tego powodu działania marketingowe prowadzone w sieci wykorzystują również narzędzia dostępne za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Prowadzenie profilu na Facebooku – na poważnie, ale…

Po pierwsze – trzeba zadbać o to, aby marka była obecna w social mediach. Warto więc na początek zacząć od stworzenia profesjonalnego profilu swojej firmy. Można ponadto tworzyć fanpage’e marek, konkretnych usług czy produktów – tutaj ogranicza nas jedynie własna pomysłowość.

Co dalej? Samo stworzenie profilu nie wystarczy, aby zainteresować nim dotychczasowych lub potencjalnych klientów. Istotne jest, aby między stroną internetową firmy a jej profilami w social mediach istniało widoczne połączenie, tak by klienci odwiedzający naszą stronę mogli z niej trafić także na nasz profil.

Kolejnym krokiem jest prowadzenie profilu na Facebooku – podobnie jak Google premiuje strony atrakcyjne wizualnie i treściowo oraz aktualne, tak samo użytkownicy oraz algorytmy Facebooka docenią profil, na którym nie brakuje treści i wartościowych informacji. Zależnie od charakteru działalności firmy można trzymać się chłodnego, profesjonalnego języka lub pozwolić sobie na nieco lżejszy ton publikacji postów czy zamieszczonych w profilu informacji.

Regularna, częsta publikacja postów jest kluczowa. Raz-dwa razy w tygodniu to minimum. Co może stać się treścią posta? Zarówno informacje o usługach/produktach, jak i aktualności z życia przedsiębiorstwa czy branżowe ciekawostki a nawet memy – byle pozostać w temacie swojej branży. Wychodzenie poza krąg tematyczny prowadzonego biznesu powinno odbywać się nie za często oraz musi być dobrze przemyślane, tak by nie stworzyć nieprofesjonalnego wizerunku firmy, która wprawdzie jest na bieżąco z memami, jednak poza tym nie ma nic wartościowego do powiedzenia.

konto firmowe na fb promocja

Jak wykorzystać narzędzia Facebooka do promocji biznesu?

Dobrze prowadzony profil firmowy na FB z pewnością zdobędzie grono użytkowników, którzy klikną „Lubię to”, wystawią opinię czy polubią, skomentują lub udostępnią zamieszczone w profilu treści. Pozyskane w ten sposób zainteresowanie ma charakter organiczny, naturalny – jest oczywiście jak najbardziej pożądane, bo pokazuje, że treści publikowane w profilu docierają do kolejnych osób dzięki zjawiskom viralu (choć rzadko viral marketing w tym przypadku ma duży zasięg – opiera się raczej na naturalnych powiązaniach między użytkownikami). Jednak przede wszystkim zainteresowanie to jest efektem poszukiwań samych użytkowników, a nie aktywności firmy.

„Promuj post”…

W takim momencie wiele osób, zachęconych pierwszymi oznakami zainteresowania, zaczyna szukać sposobów na zwiększenie liczby osób, do których dociera ze swoimi treściami. Zazwyczaj niedoświadczeni przedsiębiorcy i początkujący marketerzy klikają w przycisk – znajdujący się np. przy popularnym poście – o kuszącej nazwie „Promuj post”.

I rzeczywiście, Facebook na podstawie swoich algorytmów zaczyna promocję postu – możemy dobrać grupę docelową, lokalizację, określić budżet. Jednak w krótkim czasie okazuje się, że efekty tego działania są średnie a zasięg postów – dotychczas zadowalający – może nawet zacząć spadać. Dlaczego? Ponieważ opcja ta nie pozwala precyzyjnie określić kierowania reklamy, a do swojej efektywności zalicza również już istniejących fanów. O ile więc blogi czy grupy zainteresowań w sposób naturalny szybko zwiększają liczbę odbiorców, o tyle profile firm, sklepów czy podobnych działalności muszą o to zabiegać, bo naturalny przyrost odbiorców jest zbyt mały – opcja “Promuj post” niestety w tym nie pomaga.

prowadzenie profilu firmowego na fb

Opcja „Promuj post” ma tę wadę, że Facebook zalicza do osiąganego zasięgu również tych użytkowników, którzy tak czy inaczej śledzą aktywność naszego profilu. Wyniki nie są więc zachwycające. Chociaż więc jest to prosta i szybka skonfigurowania opcja, nie pozwala w pełni wykorzystać możliwości Facebooka – co więcej, może zachwiać naszymi zasięgami w bardzo niepożądany sposób.

… lub zarządzaj całą kampanią reklam

Alternatywą dla tego wygodnego, ale często nieskutecznego narzędzia, jest skorzystanie z bardziej zaawansowanych opcji, które zapewnia Manager Reklamy – Facebook Ads. Jak zacząć korzystać z tego narzędzia, by uzyskać najlepsze efekty?

Zapraszamy do kolejnego wpisu!

Źródła:

1 – https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/90-proc-polskich-internautow-korzysta-z-social-media-liderem-facebook-w-gore-youtube#

2 – http://medium-reklama.pl/kto-korzysta-z-social-media-w-polsce/

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *