W Internecie pojawia się ciągle mnóstwo informacji na temat czynników wpływających na pozycję strony w sieci. Większość z tych wskazówek jest niepraktyczna lub wręcz nieprawdziwa i prawie nigdy nie jest poparta podaniem jakichkolwiek źródeł.

Pozycjonowanie – źródła wiedzy

Wiedza na temat sposobów rankingowania stron w wyszukiwarce Google nie jest tajna – nie da się jednak znaleźć jej na przypadkowym forum lub blogu czy dzięki szczęściu. Fachowe opracowania, które prezentują profesjonaliści, skupiają się na trzech źródłach wiedzy o tajnikach skutecznego pozycjonowania. Są to naukowo potwierdzone metody, patenty oraz oficjalne oświadczenia wydawane przez Google.

Czynniki rankingowe Google

Oczywiście nie zawsze każde słowo pochodzące od zespołu Google należy traktować jak wyrocznię. Tak samo nie każdy czynnik wskazany przez profesjonalne agencje, które prowadzą obserwacje i stosują naukowe metody będzie tak skuteczny, jak tego oczekujemy, bo na wynik strony ma wpływ wiele zmiennych. Jednak te trzy źródła pozwalają potwierdzić, które czynniki w istotny sposób przekładają się na zwiększenie efektywności pozycjonowania. Zamiast eksperymentować z niesprawdzonymi metodami, lepiej skupić się na narzędziach, których skuteczność jest sprawdzalna i odczuwalna.

Czynniki wpływające na to, jakie pozycje osiąga strona w rankingu Google można podzielić na dwie główne kategorie:

  • On-page SEO – to czynniki, którymi administrator strony jest w stanie zarządzać samodzielnie. Oznacza to, że wprowadzając jakiekolwiek treści na swoją stronę można dobierać je tak, by strona została uznana przez Google za wartościową;
  • Off-page SEO – te czynniki działają poza stroną. Są to treści o stronie, linki do niej i te wszystkie działania, które prowadzi się poza witryną, mogące podnosić jej pozycję.

Czynniki z obu kategorii mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na jej pozycję w rankingu Google. Niektóre mogą wywierać dobre lub niepożądane efekty, zależnie od ich zastosowania.

Omawiamy najpopularniejsze czynniki, które – odpowiednio zastosowane – mogą stać się bardzo sprawnymi środkami, podnoszącymi pozycję strony w wyszukiwarce. W części pierwszej – rola słów kluczowych w pozycjonowaniu.

Słowa kluczowe – to te elementy, które mogą mieć bardzo duży wpływ na zapewnienie stronie dobrej pozycji. Wokół nich koncentruje się tematyka strony – są one w pewien sposób centrum treści, dlatego powinny pojawiać się w strategicznych miejscach, które mają szczególne znaczenie w określaniu wartości strony przez Google.

Pozytywne czynniki on-page:

  • Umieszczenie słów kluczowych lub pozycjonowanej frazy w adresie strony pomaga w ustaleniu, czy wyszukana zawartość jest zbieżna z zapytaniem, które wpisujemy do wyszukiwarki. Równie dobre efekty zapewnia obecność słów kluczowych w domenie. Jeśli do tego słowo kluczowe czy fraza dokładnie pokrywa się z nazwą domeny, przynosi to bardzo dobre rezultaty. Kwestia znaczenia kolejności słów kluczowych jest spekulatywna, niemniej jeśli słów jest dużo, na przykład więcej niż pięć, ich wartość maleje.
    Frazy w tytułach stron – odpowiednio dobrana nazwa strony jest bardzo ważna, powinna sugerować, czego dotyczy strona i jakie treści można w niej znaleźć. Często staje się ona automatycznie odnośnikiem udostępnianym w mediach społecznościowych. Nie powinna być dłuższa niż 60 znaków.
  • Nagłówki nie są aż tak strategiczne, jak tytuł strony, mają jednak znaczenie dla eksponowania istotnych treści, którymi mogą być pozycjonowane frazy.
  • Częstotliwość użycia słów kluczowych – starsze techniki zakładały dość wysoką gęstość pojawiania się w tekście słów kluczowych, sytuującą się na poziomie 5,5-6%. Obecnie nie zapewnia to jednak efektów takich, jak kilkanaście lat temu – słowa kluczowe nie powinny powtarzać się zbyt często. Istotne jest natomiast podkreślenie ich na przykład przez użycie wyboldowania, kursywy, podkreślenia lub większego fontu.
  • Znacznik ALT, czyli podpis obrazków, grafik, zdjęć – słowo kluczowe w tym miejscu jest istotne przy wyszukiwaniu grafiki do danej frazy. Warto przy okazji zadbać również o to, by zdjęcie czy obrazek były adekwatne do treści.

Negatywne czynniki on-page:

Nadużywanie możliwości, jakie daje wykorzystanie słów kluczowych w pozycjonowaniu, może prowadzić do tego, że pozytywne czynniki on-page staną się czynnikami negatywnymi. Tak dzieje się na przykład w przypadku zbyt częstego powtarzania słów kluczowych w tekście. Dotyczy to zarówno tekstu na stronie, jak i tytułów, nagłówków czy znaczników ALT, które nie powinny być także zbyt rozbudowane. Google nie traktuje dobrze także tekstów mających formę wyliczeń słów kluczowych. Podobnie dzieje się ze stronami, na których zbyt duża ilość tekstu jest wyróżniona pogrubieniem, kursywą czy w inny sposób – mogą one być potraktowane jako spam.

Złota rada? Umiar we wszystkim.

Pozytywne czynniki off-page:

Wśród tych czynników słowa kluczowe nie zajmują tak dużo miejsca, jak w przypadku czynników on-page. Pojawiają się jednak tam, gdzie można kształtować formę linku.

Słowa kluczowe jako anchor – odpowiednio dobrany anchor text ma znaczenie dla powiązania danej strony z terminem wyszukiwania, czyli frazą. Pozycjonując stronę przez zamieszczanie linków do niej w różnych miejscach w sieci warto nadać im odpowiedni anchor text. Umieszczenie słowa kluczowego w tytule linku („title”) okazuje się natomiast mało skutecznym czynnikiem. Duże znaczenie będzie mieć z kolei umieszczenie słów kluczowych w podpisie ALT do grafiki.

Słowa kluczowe, które służą szybszemu wyszukiwaniu strony i zapewnianiu jej dobrej pozycji w rankingu Google mogą okazać się znacznie skuteczniejszym narzędziem, jeśli będą używane w odpowiednich proporcjach oraz stosowane w strategicznych miejscach.

Źródła:
Patent US 8489560 B1
Matt Cutts
Patent EP 1661018 A2,
Patent US 8046350 B1
Patent US 20070022110 A1
In The Plex, Penn State
Patent US 8818982 B1
Patent US 8738643 B1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo