UX w procesie zakupowym

Co zrobić, aby klienci wybrali Twój sklep?

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • Marketing
  • -
  • Co zrobić, aby klienci wybrali Twój sklep? – UX w procesie zakupowym

Co zrobić, aby klienci wybrali Twój sklep? – UX w procesie zakupowym

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to część gospodarki, która w ostatnim czasie rozwija się w dynamicznym tempie. Dzięki temu wielu małym firmom udało się przetrwać w czasie pandemii. Możliwość przeniesienia biznesu do sieci uchroniła je przed skutkami lockdownu. Szybkość, wygoda, dostępność – to między innymi te czynniki sprawiają, że konsumenci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe za pośrednictwem Internetu. Co robić, aby wybrali Twój produkt? Jak usprawnić proces zakupowy w sklepie internetowym?

Usprawnianie procesu zakupowego, czyli jak zachęcić użytkownika do konwersji

Ścieżka zakupowa jest rozległym procesem. Gdy konsument odczuwa jakąś potrzebę, szuka rozwiązań i możliwości – chce ją zaspokoić, wybierając najkorzystniejszą opcję. Należy pamiętać o tym, że konkurencja stale rośnie, a zachowania i oczekiwania klientów ulegają zmianie, zatem techniki sprzedażowe, które jeszcze 5 lat temu były strzałem w dziesiątkę, obecnie mogą wręcz odstraszać. Niezmiennie ważne jest budowanie świadomości wśród konsumentów – skupimy się jednak na momencie, w którym potencjalny klient trafia już do danego sklepu internetowego.

Napisz do nas – przygotujemy projekt Twojego sklepu internetowego!

Jak zaprojektować e-sklep zgodny z zasadami UX?

UX, czyli z angielskiego user experience, to doświadczenie i wrażenia użytkownika. Sklep powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby korzystanie z niego było wygodne, intuicyjne i szybkie. Poniżej przedstawiamy kilka ważnych zasad:

Wygląd sklepu powinien zostać dostosowany do grupy odbiorców. Ważne jest pierwsze wrażenie, dlatego warto przeanalizować, kto najczęściej z niego korzysta, i wykonać projekt właśnie pod nich. Inaczej będzie wyglądał sklep z produktami dla młodzieży, inaczej z asortymentem dla osób starszych (tutaj przyda się np. możliwość wyboru rozmiaru czcionki).

Strona powinna ładować się szybko. W obecnych czasach liczy się każda sekunda – jeśli czas reakcji w danym serwisie będzie się wydłużał, użytkownik prawdopodobnie opuści go i przejdzie do konkurencji.

Klient nie powinien mieć problemu ze znalezieniem interesującego go produktu. Dobrze działająca wyszukiwarka (warto zastosować autouzupełnianie i podpowiedzi), odpowiednio zaprojektowane menu (kategorie powinny mieć logiczny układ), filtrowanie (możliwość zawężenia poszukiwań skutecznie usprawnia proces zakupowy) i wyeksponowanie kluczowych produktów (bestsellery, czy okazje), to podstawa.

UX w procesie zakupowym

Źródło: https://answear.com/

Zasady funkcjonowania sklepu, tj. koszt wysyłki, zwroty, czas realizacji, powinny być łatwo dostępne. Zdarza się, że koszyki są porzucane, ponieważ dopiero na etapie finalizacji zamówienia klient dowiaduje się, ile musi zapłacić za wysyłkę – informacja ta powinna być dostępna na wcześniejszych etapach. Jeśli sklep oferuje darmową dostawę od konkretnego pułapu, warto to wyeksponować i zastosować moduł, który będzie automatycznie informował użytkownika o tym, jaka kwota zapewni mu bezpłatny transport przesyłki. Bardzo często działa to tak, że motywuje do dobrania innych produktów – a sprzedaż rośnie.

UX w procesie zakupowym

Źródło: https://www.cocolita.pl/

Oferowanie różnych metod płatności i dostawy. Klienci lubią mieć wybór – dzięki temu mogą dokonywać zakupów w sposób najbardziej odpowiadający ich potrzebom. Obecnie popularną metodą dostawy są Paczkomaty Inpost, natomiast jeśli chodzi o płatności, to na prowadzenie wychodzi BLIK.

Produkty warto pokazać na modelach/w aranżacjach. Dodanie zdjęć, które prezentują daną rzecz na sylwetce lub w określonym wnętrzu, działa na wyobraźnię i może poprawić sprzedaż. Trendem jest również dodawanie filmów prezentujących przedmiot.

Wykorzystywanie cross- i up-sellingu. Gdy klient wybierze dany produkt, można zaproponować mu inny, który będzie podobny lub uzupełniający.

UX w procesie zakupowym

Źródło: https://www.x-kom.pl/

Informowanie o dostępności produktu. Jeśli czas realizacji może być wydłużony lub produkt się wyprzedał, ale wkrótce stany magazynowe zostaną uzupełnione – koniecznie trzeba o tym poinformować. Podobnie działa to w przypadku, gdy asortyment jest dostępny od ręki – to fakt, który warto wyeksponować.

Przy projektowaniu koszyka warto postawić na minimalizm. To miejsce, w którym ma dojść do finalizacji zamówienia– należy zatem zadbać o to, aby wszystko działało, jak należy i aby nic nie rozpraszało użytkownika. Droga do kliknięcia przycisku „Kupuję i płacę” powinna być intuicyjna i prosta – wyróżnienie przycisków umożliwiających przejście do kolejnego etapu, autouzupełnianie danych, odpowiednia walidacja pól do uzupełnienia, to dobre praktyki, o których warto pamiętać.

Dostosowane wersji mobilnej sklepu. Z roku na roku widać coraz większą przewagę dokonywania zakupów internetowych za pomocą telefonu. Należy pamiętać o responsywności elementów, aby zapewnić użytkownikowi mobilnemu wygodę.

Zapytaj o projekt sklepu internetowego dla Twojej marki!

Skuteczny e-commerce – funkcjonalność to podstawa

Klient wybierze sklep internetowy, który najlepiej spełni jego potrzeby – oprócz dostępności i ceny produktu, liczą się także odczucia z korzystania z serwisu. Powinien być on funkcjonalny, przejrzysty i szybki. Koniecznie dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy i jakie są ich oczekiwania, a następnie zaprojektuj sklep zgodny z zasadami UX i ciesz się wysokimi konwersjami.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB