BRIEF E-Commerce

Wszystko, co musisz ustalić przed realizacją sklepu

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • Marketing
  • -
  • BRIEF E-Commerce – wszystko, co musisz ustalić przed realizacją sklepu

BRIEF E-Commerce – wszystko, co musisz ustalić przed realizacją sklepu

Branża e-commerce w Polsce rośnie dynamicznie – jak podaje PwC wartość sprzedaży online w 2022 roku wyniesie 105 mld złotych, z kolei do 2027 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie do kwoty 187 mld zł[1].

Spodziewane są dalsze wzrosty znaczenia dużych platform sprzedażowych takich jak Allegro, Amazon, niemniej warto wykorzystać możliwości, jakie daje sprzedaż poprzez własny kanał marki. W tym celu niezbędny jest własny sklep internetowy.

Przed rozpoczęciem projektowania i wdrożenia sklepu warto znać odpowiedzi na kluczowe pytania, dzięki czemu możliwe jest pozyskanie wiedzy na temat funkcjonalności i możliwości rozwoju własnej platformy e-commerce. Informacje przydadzą się przy doborze odpowiedniego silnika e-commerce, zaprojektowania szaty graficznej oraz przygotowania strategii marketingowej.

Przedstawiamy najważniejsze pytania, które należy opracować przed wdrożeniem sklepu internetowego.

Napisz do nas – zaprojektujemy Twoj sklep!

1. Jaka będzie wielkość sklepu?

Jedno z najważniejszych pytań determinujących dobór odpowiedniego systemu e-commerce.

Należy zastanowić się, czy sklep będzie sprzedawał towary w ilościach do 1000, 10 000 sztuk, do 100 000 sztuk, czy powyżej tej ilości.

Należy zdefiniować także ilość wariantów produktów oraz kategorii produktowych.

Wydajność poszczególnych systemów e-commerce jest zróżnicowana i odpowiedź na niniejsze pytanie pozwoli od razu dobrać właściwą platformę, bądź też wykluczyć niektóre systemy.

2. Czy produkty będą zawierały specyficzne ustawienia cech, atrybutów i jednostek?

Należy określić kategorie produktowe dostępne w sklepie. Specyfika asortymentu pozwoli na zaplanowanie właściwej funkcjonalności w zakresie prezentacji produktów. Zdefiniowanie kluczowych elementów produktów pozwoli na zaprojektowanie strony produktowej, podstrony kategorii, elementów filtrowania i segmentacji produktów.

specyficzne ustawienia cech, atrybutów i jednostek

Przykład sprzedaży z uwzględnieniem zakupu w krążkach. Źródło: https://www.tim.pl/kable-i-przewody/

Należy zweryfikować, czy produkt należy określać jedynie po nazwie, cenie i opisie, czy niezbędne jest zdefiniowanie atrybutów produktów takich jak:

  • wielkość,
  • rozmiar,
  • kolor,
  • producent/marka,
  • styl,
  • ilość,
  • materiał
  • itp.

Należy opisać, czy produkt kupowany będzie w kilogramach, na metry, w krążkach (przewody), w opakowaniach, w sztukach itp.

Możliwa jest także sprzedaż produktów cyfrowych, co także należy zaznaczyć w briefie sklepu internetowego.

W osobny sposób należy zaplanować wszystkie działania w przypadku kreatora produktów – specyfika tego typu rozwiązań wymaga dedykowanego podejścia.

3. Jaka będzie struktura kategorii produktów?

Dobrze przygotowany projekt e-commerce powinien zawierać także informacje o strukturze kategorii produktów. Orientacyjne drzewo kategorii produktowych pozwoli na opracowanie menu sklepu internetowego, oszacowanie możliwości filtrowania w przypadku kategorii posiadających zróżnicowane warianty produktów oraz zaprojektowanie strony głównej z uwzględnieniem najważniejszych kategorii produktowych.

W jakich językach i walutach będzie prowadzona sprzedaż

Przykład menu mogącego wprowadzać w błąd użytkownika. Źródło: https://www.venezia.pl/

W przypadku niektórych branż opracowanie intuicyjnej struktury pozwoli na łatwiejsze korzystanie z serwisu i usprawni cały proces sprzedażowy. Przykładem problemów ze strukturą kategorii, jakie możemy napotkać przy opracowywaniu struktury kategorii, jest branża sklepów odzieżowych, gdzie często mamy główny podział na część męską i damską oraz niekiedy na część dziecięcą. Powstają problemy w jaki sposób zaprezentować menu z kategoriami, czy lepiej stworzyć odpowiednie filtrowanie, czy przygotować odpowiednią podkategorię? Analiza każdego przypadku powinna być indywidualna, dopasowana do specyfiki branży i grupy odbiorczej.

Musimy pamiętać o tym, że właściwa struktura kategorii produktów wpływa znacząco na procesy marketingowe (SEO, kampanie PPC).

Istotną kwestią przy opracowywaniu drzewa kategorii jest kwestia szczegółowości poszczególnych podkategorii w przypadku ograniczonego asortymentu. Jeżeli możemy wyodrębnić podkategorię, zróbmy to.

4. Jakie są przewidziane systemy płatności?

Mnogość rozwiązań pozwala klientom na swobodny dobór właściwej formy płatności.

Nie warto ograniczać się jedynie do 2 możliwości zapłacenia za zakupy w sklepie internetowym. Należy zadbać o wygodę klientów – brak dopasowania form płatności do wymagań użytkowników może powodować porzucenia koszyka.

Klienci docenią zróżnicowane formy płatności, w tym:

  • Płatność za pobraniem
  • Szybki przelew internetowy – PayU, Przelewy24, PayPal, DotPay
  • Przedpłata na konto
  • Płatność kartą
  • Przelew standardowy
  • Blik
  • Odroczona płatność po kilku dniach
  • Płatność ratalna

W przypadku obsługi użytkowników z rynków zagranicznych warto wziąć pod uwagę integracje z lokalnymi operatorami płatności, tak by w pełni zaspokoić wymagania użytkowników. Przykładowo w Niemczech najpopularniejszą metodą płatności (odpowiada za 38% transakcji[2]) jest wykorzystanie polecenia zapłaty ELV.

5. Jakie będą integracje?

Kluczowa kwestia – integracje sklepu z zewnętrznymi systemami. Automatyzacja wielu procesów sprzedaży i marketingu pozwoli na usprawnienie funkcjonowania sklepu internetowego. Integracje stanowią must have każdego sklepu, więc należy dogłębnie przeanalizować oczekiwania w kontekście usprawnień sklepu.

Możemy wyróżnić integracje z:

  • Programami księgowo-magazynowymi (np. Subiekt GT, Comarch Optima, Melpe)
  • Marketplace’ami (np. Allegro, Amazon, EmpikPlace)
  • Systemami klasy marketing automation (np. SalesManago, Get Resposne).
  • Platformami sprzedażowymi (Google Merchan Center)
  • Firmami kurierskimi (np. InPost, DPD, Poczta Polska, GLS)
  • Hurtowniami zewnętrznymi
  • Systemami płatności (np. PayU, PayPal, Przelewy24)
  • Platformami i systemami marketingowymi (np. Facebook, Freshmail, Czater, SMSAPI, Trustisto)
  • Porównywarki cen (np. Ceneo, Nokaut)

Integracje pozwalają na automatyzację obsługi klienta i sprzedaży, zarządzania magazynem, obsługi logistyki, procesów księgowych oraz marketingu.

6. W jakich językach i walutach będzie prowadzona sprzedaż?

W przypadku sprzedaży na rynkach zagranicznych należy dokładnie zweryfikować, w jaki sposób będzie funkcjonował sklep internetowy. Sprzedaż międzynarodowa determinuje fundamentalną kwestię – nazwę domeny internetowej. W przypadku działań na wielu rynkach są dwie możliwości działania:

1. Zakup jednej domeny globalnej i utworzenie sklepów w wybranych językach w katalogach np. sklep.com, sklep.com/de, sklep.com/fr

2. Zakup wielu domen krajowych np. sklep.pl, sklep.de, sklep.fr

W jakich językach i walutach będzie prowadzona sprzedaż

Przykład rozwiązania wdrożonego przez markę Bikester – osobne domeny na każdy rynek. Źródło: https://www.bikester.com/

Dokładne zaplanowanie działań w tym przypadku jest kluczowe, ponieważ determinuje podstawową kwestię, jak widoczność sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

Kolejne aspekty to wersje językowe sklepu (Czy całość contentu na poszczególne rynki ma być tłumaczona?) oraz waluty, w jakich realizowana będzie sprzedaż. W drugim przypadku istotne jest właściwe zaplanowanie sposobu przeliczania kursów walut.

7. Jaka jest konkurencja?

Identyfikacja konkurencji powinna nastąpić nie tylko przy etapie budowy własnej platformy e-commerce, lecz przede wszystkim przy realizacji strategii biznesowej. Analiza budowy silników i integracji sklepów, możliwości filtrowania produktów oraz efektów marketingowych konkurencji pozwala na zrozumienie grupy odbiorczej, opracowanie mocnych i słabych stron podmiotów, z którymi walczymy o udział w rynku oraz ustalenie funkcjonalności naszego sklepu. Dogłębna weryfikacja procesów UX pozwoli na uniknięcie błędów naszych konkurentów i zdobycie przewagi konkurencyjnej w zakresie wygody użytkowania sklepu internetowego.

8. Jaka jest docelowa grupa odbiorcza, persona marketingowa?

Opracowanie grupy odbiorczej, w tym także persony marketingowej, pozwoli na dopasowanie elementów i funkcjonalności sklepu, procesu zakupu oraz contentu pod wymagania i oczekiwania klientów. Poprawnie określona grupa docelowa dzięki dokładnemu zaplanowaniu działań w sklepie pozwoli na zwiększenie konwersji i globalnych przychodów platformy.

Opisując personę marketingową należy wykorzystać zestaw pytań, wśród przykładowych wymieńmy:

  • Jakie są oczekiwania grupy docelowej odnośnie procesu zakupu?
  • W jaki sposób klienci wyszukują produktów?
  • Jakie dane są niezbędne do zakupu?
  • W jaki sposób filtrowane są przez grupę docelową produkty?

itp.

docelowa grupa odbiorcza, persona marketingowa

Dostosowanie możliwości konfiguracji produktów pod grupę odbiorczą. Źródło: https://www.x-reh.pl

Warto zweryfikować, czy naszymi klientami będą głównie konsumenci (B2C), przedsiębiorcy (B2B), bądź też planujemy wprowadzić model direct to cosument (D2C). Ewentualne jest wprowadzenie mieszanego modelu pozwalającego na zalogowanie się przedsiębiorcom i podawanie niższych cen wybranym partnerom B2B. W przypadku sprzedaży B2B możliwe jest wdrożenie funkcjonalności pozwalających na przygotowywanie ofert w wersji PDF.

Określenie persony marketingowej wspomoże w weryfikacji jakie cechy produktów (materiał, producent, kraj pochodzenia, wielkość) oraz sposoby płatności i dostawy wyszczególnić.

Istotna przy opracowaniu grupy docelowej jest możliwość wykorzystania danych po zakończeniu procesu wdrożenia sklepu – w trakcie działań marketingowych i administracyjnych.

9. Czy opracowany jest key visual?

Key visual jest głównym elementem graficznym marki. Sklep internetowy powinien być graficznie dopasowany do marki firmy. Powtarzanie tych samych elementów graficznych w komunikacji marketingowej firmy i w sklepie internetowym pozwoli na wzrost rozpoznawalności marki sklepu oraz zapamiętywanie marki.

Elementy graficzne należy właściwie wpasować w layout sklepu internetowy, tak by wyeksponować najważniejsze cechy marki i spójnie zaplanować pozostałe elementy komunikacyjne wykorzystywane w trakcie komunikacji z klientami – powiadomienia e-mail, newsletter, karty lojalnościowe, materiały marketingowe itp.

Element wyróżniający markę – brand hero. Źródło: https://gastroline.no

10. Czy przygotowana jest strategia marketingowa marki?

Posiadanie strategii marketingowej marki jest fundamentem, którego jednym ze składników powinna być strategia marketingowa sklepu internetowego. Projektując strategię dla sklepu, zalecamy opracowanie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaki kanał marketingowy będzie kluczowy do pozyskiwania użytkowników (SEO, PPC, Social media, Content)?
  • Co będzie wartością, którą chcemy komunikować klientom?
  • Jaki będzie ton marki?
  • Czy celem jest tylko sprzedaż, czy także wzmocnienie świadomości marki?
  • W jaki sposób rozłożony będzie budżet reklamowy?

itp.

Strategia promocji sklepu pozwoli na zaplanowanie elementów marketingowych sklepu, w tym także całego procesu zakupowego zgodnie z etapami lejka sprzedażowego. Odpowiednie opracowanie contentu na stronie, zaplanowanie artykułów poradnikowych oraz optymalizacja pod kątem SEO stanowią fundamentalne kwestie, o których należy pamiętać już na etapie projektowania sklepu internetowego.

11. Jaka będzie strategia contentowa?

Wielu przedsiębiorców, managerów skupia się tylko na kwestiach funkcjonalnych sklepu, zapominając o marketingowym aspekcie dotarcia do grupy odbiorczej, w tym w szczególności w zakresie contentu.

Strategia contentowa

Przykład wdrożenia FAQ. Źródło: https://magicandstyle.com/pomoc.html

Przygotowując się do wdrożenia sklepu internetowego należy zweryfikować:

  • Czy sklep będzie posiadał bloga? Jeżeli tak, jakie treści będą tam publikowane? Czy content blogowy będzie wykorzystywany na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego?
  • W jaki sposób zaprezentowany zostanie social proof na stronie? Czy social proof wdrożony zostanie na stronie głównej, czy także na podstronach produktowych?
  • Co zawierać będą opisy produktów? Czy content będzie się skupiał na kwestiach technicznych, czy w sposób opisowy zaprezentowane zostaną atuty poszczególnych produktów?
  • Czy prezentowane będą recenzje produktów, w tym recenzje własne/klientów?
  • Jakie elementy będą zawarte na kacie produktowej?
  • Czy i gdzie zaplanujemy sekcję FAQ? Czy sekcja będzie prezentowała pytania dotyczące produktów, czy procesu zamówienia?
  • Czy planowana jest publikacja user generated content, czyli treści generowanych przez użytkowników? Jeżeli tak, w jaki sposób będzie pozyskiwany content?

Content w sklepie internetowym pełni niejako rolę handlowca w sklepie stacjonarnym. Często decyduje o tym, czy klient dokona zakupu w danym sklepie, czy też u konkurencji. Treści w sklepie są ważne w kontekście działań SEO, ale także działań marketingowych z uwzględnieniem poszczególnych etapów lejka sprzedażowego, w tym również w kampaniach remarketingowych.

Zapytaj o projektowanie sklepów internetowych

Dokładny plan wdrożenia sklepu internetowego

Przygotowanie się do procesu wdrożenia sklepu jest etapem kluczowym. Początkowa analiza wszystkich kwestii związanych z budową sklepu pozwoli w przyszłości na uniknięcie problemów wynikających z promocji, administracji i użytkowania sklepu. Warto podejść do tematu holistycznie i ustalić poszczególne kwestie ze specjalistami, dzięki czemu możemy zminimalizować niepotrzebne koszty, stratę czasu oraz utratę klientów.

[1] Źródło: https://www.pwc.pl/pl/media/2022/2022-07-11-do-2027-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-ponad-94-mld-zl-do-187-mld-zl.html

[2] Źródło: https://ecommerceguide.com/guides/ecommerce-payment-stats-which-methods-do-shoppers-want/

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB