Według raportu Hootsuite: Global Digital Report 2019 [1], w mediach społecznościowych działa dziś aktywnie nawet 3.484 miliarda ludzi, a więc niemalże połowa całej światowej populacji. Liczba ta wzrasta średnio o 9% rocznie, co jedynie pozwala na wniosek, że media społecznościowe już dziś mają ogromne znaczenie dla konsumentów i że ich rola w naszym codziennym życiu będzie jedynie z roku na rok wzrastać. Fakt ten jest znaczący nie tylko dla jednostki, ale i firm – od tematów na topie po popularne hasztagi, marki nie mogą pozwolić sobie dziś na nieobecność w mediach społecznościowych, jeśli chcą trafić do szerszego grona swoich potencjalnych odbiorców. Dlaczego? Oto 7 powodów, dla których konta w mediach społecznościowych są ważne dla firmy, niezależnie od branży.

Czym są media społecznościowe i dlaczego ich rola w e-marketingu jest tak istotna?

Media społecznościowe sprawdzają się doskonale przy kampaniach sprzedażowych i lojalnościowych dając otwarte pole do rozmów klienta z firmą oraz budując jej wizerunek na bazie zaufania, przystępności i personalizacji. Dzięki mediom społecznościowym firma nie jest już surową, oderwaną od społeczności jednostką, a grupą ludzi zaangażowanych w kontakt i interakcje ze swoimi potencjalnymi klientami.

Dlaczego konta w mediach społecznościowych są dla firmy tak ważne?

1. Budowanie wizerunku i wzmocnienie roli marki

Stworzenie profilu firmowego w social mediach to obecnie jeden z głównych sposobów zapewnienia sobie rozpoznawalności w sieci i budowania wizerunku marki w oparciu o atrakcyjny content. Nie można oczywiście założyć, że samo pojawienie się profilu bez aktywnych interakcji z użytkownikami i regularności w tworzeniu treści przyniesie efekty, ale pewne jest jedno – w social mediach warto istnieć nawet po to, by przekierowywać ruch na stronę główną.

Dzięki social mediom tworzymy społeczność związaną z naszą działalnością i to właśnie społeczność ta stanowi dla nas najlepsze źródło informacji o grupie docelowej, preferencjach naszych klientów i kolejnych krokach, jakie warto podjąć w drodze do zwiększania swojego zasięgu. To właśnie tam najłatwiej kierować swoim wizerunkiem, tworząc treści, na podstawie których mamy być rozpoznawalni.

Social media to także dobra okazja do publikowania efektów swoich prac. Aspekt ten jest szczególnie korzystny dla firm, które ze względu na swoją działalność nie mogą zasypać strony internetowej zdjęciami kolejnych realizacji czy projektów. Media społecznościowe są pod tym względem nieco swobodniejsze, dzięki czemu tworzą niepowtarzalne portfolio firmy i w sposób naturalny zachęcają do korzystania z jej oferty.

2. Stworzenie platformy komunikacji z klientem

Firma, która chce budować aktywną i pozytywną relację ze swoim klientem, musi angażować się w najlepszą możliwą obsługę jego zapytań. Standardowe formularze kontaktowe na stronie internetowej nie wystarczają, gdy marki konkurencyjne decydują się na budowanie swojej relacji poprzez media społecznościowe!

Dzięki kontom w social mediach możesz poprawić obsługę klienta swojej firmy, skracając wyraźnie dystans pomiędzy marką a jej odbiorcą. Działania takie otwierają ludzi na kontakt ze swoimi ulubionymi firmami i zadawanie pytań, o które zwykle mogliby się nie pokusić. Media społecznościowe dają też niepowtarzalną szansę na udzielanie szybkich odpowiedzi na najbardziej nurtujące klientów pytania – nawet proste zapytanie o dostępność produktu, na które udzielimy odpowiedź, od razu może spowodować, że klient nie pójdzie do konkurencji, a zaczeka na powrót produktu do oferty.

Ważnym aspektem komunikacyjnym mediów społecznościowych jest też fakt, że służą one doskonale do informowania o promocjach i ofertach specjalnych. Dzięki znacznie szerszemu zasięgowi social media i możliwości wykorzystania ich także jako platform reklamowych dotarcie z atrakcyjną promocją do nowych klientów może okazać się sposobem na sukces produktu.

3. Budowanie zasięgu w sieci

Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, skupiają się na budowaniu społeczności wokół profili osobistych i firmowych. Jest to więc doskonała okazja na zdobywanie popularności w sieci, budowanie zasięgu i wypromowanie własnej strony internetowej w oparciu o wartości, które spodobają się odbiorcom. Możliwość udostępniania postów przez społeczność wokół profilu to także najlepsza szansa na dotarcie do dużej liczby nowych odbiorców, którzy dodatkowo zachęceni atrakcyjnym call-to-action czy nawet zwyczajnym „udostępnij” i „polub” będą bardziej skłonni do zainteresowania się ofertą naszej firmy.

4. Przestrzeń reklamowa

Gdy powstawał Facebook, YouTube czy Instagram, nikt nie myślał o nich w kontekście internetowych billboardów reklamowych, jednak kilka lat wystarczyło, by marki dostrzegły w nich poważny potencjał promocyjny. Wspomniane wcześniej budowanie zasięgu opiera się w dużej mierze właśnie o reklamy, które targetowane na konkretne grupy odbiorców, np. osoby zainteresowane usługami SEO, pozwalają dotrzeć z ofertą do zupełnie nowych odbiorców.

Odpowiednio ustawiona reklama zwiększa rozpoznawalność marki, jej zasięgi i liczbę polubień strony lub postu, a dodatkowo wspiera sprzedaż poprzez aktywne zachęcanie do skorzystania z oferty i możliwość interakcji z reklamą. Porównując jej działania z bardziej tradycyjnymi reklamami w prasie, na billboardach, w telewizji czy nawet z reklamami bannerowymi Google, reklama w social mediach stanowi efektywną i stosunkowo tanią alternatywę.

5. Miejsce na ciekawy content

Tworzenie wyłącznie tekstowych treści umieszczanych na stronie internetowej w formie opisów, FAQ czy nawet artykułów blogowych nie ma takiej siły przebicia, jak zdjęcia czy filmy publikowane w mediach społecznościowych. To dość nietypowa, a jednocześnie bardzo ciekawa odskocznia od tradycyjnego contentu, dająca szansę pokazania jak wygląda nasza firma „od wewnątrz” i ukazania jej w bardziej ludzkim, naturalnym świetle. Ostatecznie to właśnie naturalność i przystępność przyciągają uwagę ludzi i budują zasięgi profilu. Co więcej, publikowanie filmów i zdjęć (własnych, a nie generycznych, pobranych ze stocków) jest dobrze widziane przez algorytm Facebooka i powoduje, że strona jest proponowana większemu gronu odbiorców.

6. Relacjonowanie wydarzeń firmowych

Nawiązując do tworzenia ciekawego i niepowtarzalnego contentu, który przyciągnie uwagę czytelników, przybliży im obraz firmy i pozwoli poczuć, że nie jest ona nastawiona jedynie na bezosobową sprzedaż usług i produktów, dobrym pomysłem na wykorzystanie mediów społecznościowych jest relacjonowanie wydarzeń firmowych.

Jeśli firma jest organizatorem określonego eventu, np. ciekawych wykładów, spotkań czy bankietów, relacja z wydarzenia w social mediach jest doskonałym sposobem na przedstawienie wszystkich atrakcji dnia, pokazanie, jakim cieszyło się zainteresowaniem i zachęcenie odbiorców do uczestnictwa w jego kolejnej edycji, szczególnie gdy jest to wydarzenie cykliczne. Taki wgląd w życie marki to również szansa na pokazanie, że za nazwą, stroną i ofertą stoją prawdziwi ludzie zaangażowani w ciekawe akcje i wydarzenia społeczne. Takie działania są dziś naprawdę doceniane.

Czy obecność firmy w mediach społecznościowych może zaszkodzić?

W teorii tak, jeśli prowadzimy swój profil zupełnie nieodpowiedzialnie lub całkowicie przeczymy nim wizerunkowi, który tworzyliśmy dla marki przez lata. W większości przypadków wejście w media społecznościowe jest jednak naturalnym kolejnym krokiem w działaniach marketingowych i z odrobiną wysiłku może okazać się idealnym sposobem na osiągnięcie zupełnie nowego poziomu zainteresowania, popularności i wiarygodności marki wśród jej odbiorców. W LTB wiemy o tym najlepiej – nasi specjaliści każdego dnia pracują nad profilami dla naszych Klientów, dbając o ich spójność wizerunkową, publikację ciekawych treści i komunikację najważniejszych wartości firmy. Budowanie społeczności wokół marki jeszcze nigdy nie było tak łatwo dostępne.

Zapytaj o współpracę

[1] https://hootsuite.com/pages/digital-in-2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *