W marketingu internetowym jednym z podstawowych elementów związanych z prezentacją treści są fotografie. Ich zadaniem jest przedstawienie graficzne tego, o czym traktuje tekst. Zdjęcia, które wykorzystujemy mogą dzielić się na zrobione samodzielne oraz na te, które pobraliśmy z internetu.
W przypadku własnej strony internetowej dobrze jest posiłkować się zdjęciami płatnymi, np. z takich miejsc jak Shutterstock czy Fotolia. Jeżeli jednak publikujemy często, na zróżnicowane tematy, doskonałą pomocą mogą być darmowe banki zdjęć.
Darmowe stocki z oznaczeniem fotografii licencją CC0 są najbardziej pożądane przez blogerów, osoby zajmujące się SEO czy webmasterów. Cyfra „0” oznacza, że wykorzystywane zdjęcia mogą zostać użyte w dowolnym celu i to bez atrybucji (czyli wstawienia linku do źródła). Zdjęcia na licencji CC0 możemy zatem obrabiać, przekształcać, zmieniać im kolory, nanosić na nie kolejne warstwy grafiki. Możemy, co najważniejsze, zamieszczać je w internecie wszędzie, gdzie tego zapragniemy.
Poniżej prezentujemy 11 najciekawszych darmowych stocków, które warto wykorzystać w codziennej pracy z contentem.
Unsplash jest bardzo interesującym miejscem dla osób, które poszukują pięknych zdjęć, w dużej rozdzielczości. Niestety serwis mimo udostępniania zdjęć, których waga przekracza nawet 10MB posiada zawartość o dość neutralnym charakterze, a to oznacza, że musimy poświęcić trochę czasu, aby odnaleźć coś, co naprawdę nas interesuje. Unsplash jest jednak doskonałym źródłem darmowych zdjęć w takich obszarach jak zdjęcia natury, zdjęcia jedzenia, podróże, portrety czy technologia.
Baza darmowych zdjęć, których łączna liczba przekracza już niemal 390 000. Na tym stocku o łatwej do zapamiętania nazwie DarmoweZdjęcia, znajdziemy mnóstwo interesujących zdjęć przede wszystkich do potrzeb SEO. Dużo zdjęć na wiele tematów. Stosunek „treści” zdjęcia do rzeczywistego zapytania wpisanego w wyszukiwarce jest jednak średni, zatem czasem możemy nie być zadowoleni z jakości. Ze względu jednak na bardzo zróżnicowaną zawartość serwisu, powinniśmy mu dać szansę.
Darmowy stock ze zdjęciami, który w ciągu ostatnich 2 lat zmienił się aż trzykrotnie. Początkowo fotografie na MorgueFile były nieco niskiej jakości i rzadko można było znaleźć coś naprawdę interesującego. W późniejszym czasie MorgueFile zmienił swoją szatę graficzną, za czym poszła również wyższa jakość zdjęć w licencji Creative Commons 0. Obecnie MorgueFile przypomina nowocześniejsze darmowe stocki. Znów także zmieniła się jakość zdjęć, w dobrym kierunku. Spójrzmy na przykładowy content:
Podobnie jak Unsplash, Splitshire oferuje zdjęcia w bardzo wysokiej rozdzielczości, które spełnią oczekiwania osób, które gustują w zdjęciach artystycznych. Tutaj znajdziemy zdjęcia z nałożonymi filtrami, zdjęcia w zbliżeniach, portrety, pejzaże czy zdjęcia przedmiotów codziennego użytku. Ze względu na często bardzo dużą wagę zdjęć ze Splitshire – nawet 20MB (!), zalecamy kompresję.
Prawdopodobnie najpopularniejszy darmowy stock. Tysiące zdjęć (suma bliska 900 000), możliwość szukania po zapytaniach nie tylko w języku angielskim ale także polskim. Często to właśnie w tej drugiej opcji, znajdziemy więcej zdjęć, które odpowiadać będą naszym oczekiwaniom. Pixabay daje możliwość pobrania fotografii w różnych rozdzielczościach, ale wymaga to założenia konta.
Darmowy stock z jedzeniem. Produkty spożywcze, śniadania, obiady, kolacje, desery, przekąski, gotowanie, praca w kuchni…te i inne tematy nie są obce serwisowi FoodiesFeed. Stock jest doskonałym źródłem zdjęć dla osób, które zajmują się tematyką gotowania, przepisów, kuchni świata czy pracą w gastronomii. Praktycznie każde powszechnie stosowane słowo związane z jedzeniem zwróci nam chociaż kilka wyników. Pod każdym ze zdjęć znajdziemy zdjęcia powiązane – jest to szybki sposób na odnalezienie wielu fotografii z jednego obszaru.
Stock zbliżony jest nieco wyglądem oraz funkcjonalnością do serwisu Pixabay. Oferuje tysiące ładnych, starannie przygotowanych zdjęć w 18 kategoriach głównych. Większość zdjęć występuje w przeciętnej wielkości (do 1024px szerokości) co pozwala na szybką pracę związaną z ich optymalizacją dla blogów. Po przejściu do konkretnego zdjęcia dobrze jest sprawdzić informacje dotyczące licencji, ponieważ część z nich nie pozwala na komercyjne użytkowanie. Poniżej przykładowe zdjęcia z Fotera:
Passel to stosunkowo nowy stock, aspirujący do miana tych najbardziej popularnych. Obecnie w banku zdjęć, znajdziemy ponad 20 tysięcy fotografii w wielu kategoriach – natura, sport, sztuka, technologie, przemysł, produkty czy finanse. Każde zdjęcie oznaczone jest licencją, serwis daje możliwość pobrania pełnego rozmiaru fotografii.
Pexels łączy w sobie bardzo wysoką jakość darmowych zdjęć oraz ich liczbę w serwisie. Stock pozwala użytkownikowi na znalezieniu fotografii na prawie każdy temat. Zdecydowanie warto dodać stock do swojej listy ulubionych. Pexels korzysta z wielu zewnętrznych źródeł (innych stocków) ale właśnie dzięki temu może przebierać wśród zdjęć wyselekcjonowanych.
Stock oferuje darmowy dostęp do tysięcy zdjęć, które znajdują się praktycznie w każdej kategorii. Podobnie jak Pixabay, na PublicDomainPictures znaleźć możemy wiele fotografii, które sprawdzą się w przypadku blogowania, działalności SEO oraz w innych rozwiązaniach. W banku zdjęć znajdują się fotografie realistyczne, modyfikowane, a także różnego rodzaju grafiki jak tła.
Serwis jest autorskim stockiem ze zdjęciami wysokiej jakości. Na Magdaleine.co z pewnością coś dla siebie znajdą osoby poszukujące motywów przyrody, natury, pejzaży czy sytuacji dnia codziennego. Należy zauważyć, że serwis podzielony jest na zdjęcia z licencją CC0 oraz wymagające atrybucji. Zanim dodamy je na swojej stronie, sprawdźmy, czy musimy zamieścić link do źródła.
Jeżeli dodajesz fotografię we wpisie na swoim blogu, zadbaj o to, aby miało jak najmniejszą wagę, to znaczy aby zajmowało jak najmniej kilobajtów. Każde zdjęcie w wersji oryginalnej jest stosunkowo „ciężkie”, zajmuje nawet 5-10MB, a te naprawdę wielkie – blisko 20.
Zadbajmy o zmniejszenie wielkości wyrażonej w pikselach. Te znajdujące się w tym artykule mają 600 pikseli szerokości. Średnia waga każdego zdjęcia to około 45 kilobajtów, a ich łączna waga to 2,25MB. Bez zmiany wielkości waga byłaby większa.
Każde zdjęcie możemy skompresować, czyli zmniejszyć jego jakość. Zmiana jakości ze 100% do nawet 45-40% nie powinna zmienić wyraźnie odczuć wizualnych, a dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzimy na rozmiarze.
Aby to zrobić, potrzebujemy jakiegoś narzędzia. Do łatwych w obsłudze i darmowych należą między innymi:
Zdjęcie wrzucone do sieci powinno znajdować się w formacie .JPG gdyż zajmuje ono zwyczajnie mniej miejsca niż .PNG. Jeżeli jednak zależy nam na zachowaniu przezroczystego tła z .PNG, to zachowajmy je – dotyczy to przede wszystkim logotypów.
Pamiętajmy również o znaczniku alt. Przykładowy znacznik wygląda następująco:
alt=”Warszawa stolica Polski”
Dodawanie tego znacznika ma dwie zalety. Pierwszą z nich jest objaśnienie użytkownikowi strony co znajduje się na obrazku w przypadku problemów z jego załadowaniem. Drugą zaletą jest jego pozycjonowanie w wyszukiwarce grafik. Użytkownik sieci może znaleźć nasze zdjęcia po takich frazach jak „Warszawa” czy „stolica Polski”.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.